نیروهای پلیس نیجریه برخلاف رویه سابق خود در سرکوب هرگونه تظاهرات ضد دولتی و تجمع‌های حامی شیخ زکزاکی به دلیل واهمه از آغاز مجدد فشارهای برخی نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل، تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت یورش نظامی وحشیانه به معترضان را متوقف کرده‌اند.

تداوم نهضت «شیخ زکزاکی» در نیجریه؛ شیعیان همچنان در صحنه هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ درحال حاضر حدود یک سال و نیم از اقدام وحشیانه نظامیان ارتش نیجریه در یورش به منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در منطقه «گیسلو» واقع در شهر «زاریا» می‌گذرد. این یورش ددمنشانه موجب وقوع درگیری‌های شدید میان نظامیان و حامیان شیخ زکزاکی شد. درهمین زمان بود که ارتش نیجریه مرتکب جنایتی هولناک شده و حدود دو هزار نفر از حامیان شیخ زکزاکی را به شهادت رسانده و هزاران تَن دیگر را نیز به شدت زخمی کردند. آن‌ها همچنین صدها نفر از قربانیان این حادثه غمناک را در گورهای دسته‌جمعی واقع در مناطق دورافتاده دفن کردند تا به زعم خود موجی از رعب و وحشت را در صفوف حامیان رهبر عالی شیعیان نیجریه حاکم کرده باشند و در نهایت با دستگیری شیخ زکزاکی و همسر وی به زعم خویش طومار اسلام انقلابی را در نیجریه برای همیشه بستند.

آخرین اخبار از وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی در بند طی ماه‌های گذشته حاکی از این بود که چشم راست وی نابینا شده و چشم دیگر نیز در آستانه نابینایی قرار گرفته است. اکنون طبق آخرین اخبار، شیخ زکزاکی از چندی پیش از ناحیه چشم چپ به شدت احساس درد شدید می‌کند؛ به گونه‌ای که وضعیت بینایی وی به حالت هشدار رسیده است. با این حال مقامات دولت نیجریه همچنان از انتقال رهبر عالی شیعیان نیجریه به یک بیمارستان مجهز برای ممانعت از نابینایی کامل وی، خودداری می‌کند.

در همین ارتباط، اخیرا جنبش اسلامی نیجریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: «دولت نیجریه قصد دارد چشم دیگر شیخ زکزاکی را هم عمدا نابینا کند. واضح است که دولت نیجریه از ابتدا درصدد نابودی شیخ زاکزاکی برآمده است، اما به دلیل عدم تحقق این خواسته به پزشکان متخصص اجازه مداوای شیخ را نمی‌دهد تا وضعیت جسمانی وی هر روز وخیم تر شود».

از سوی دیگر، به دنبال سلسله فشارهای گسترده کانون وکلای نیجریه و همچنین تلاش‌های شبانه‌روزی جنبش اسلامی این کشور، اخیرا دولت نیجریه با ملاقات شیخ زکزاکی با برخی اقوام و نزدیکانش موافقت کرده است. طبق اعلام یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه، دولت این کشور به صورت ماهانه اجازه یک یا دو ملاقات را به شیخ زکزاکی می‌دهد. دولت نیجریه برای جلوگیری از فاش شدن محل حصر شیخ زکزاکی، ملاقات‌ها را در مکان‌های متفرقه ترتیب می‌دهد.

تداوم حصر شیخ زکزاکی توسط دولت نیجریه در حالی است که حدود شش ماه پیش دادگاه عالی این کشور حکم آزادی وی را صادر کرد. با این حال، دولت نیجریه تاکنون حاضر به تمکین به رأی دادگاه عالی نشده است. در همین ارتباط، «حسن بالا» عضو جنبش اسلامی نیجریه می‌گوید: «دولت نیجریه در ابتدا به دادگاه نیجریه متعهد شده بود که شیخ زکزاکی را آزاد می کند. اما به یکباره پشیمان شد و هیچگاه به تعهد خود عمل نکرد». این اظهارات عضو جنبش اسلامی نیجریه بیش از هر چیز تاکیدی بر مسأله دخالت‌های خارجی از سوی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا برای مجاب کردن دولت نیجریه به تداوم مسیر سرکوب شیعیان و در رأس آنها شیخ زکزاکی است.

اخیرا کانون وکلای نیجریه نامه‌ای درخصوص مسأله آزادی شیخ زکزاکی به دولت نیجریه نوشته است. وکلای نیجریایی در نامه خود خواستار آزادی فوری شیخ طبق رأی صادره از سوی دادگاه عالی شده‌اند. این وکلا در نامه خود خطاب به دولت نیجریه تأکید کرده‌اند که در صورت عدم تمکین به رأی دادگاه مسأله را از طریق دادگاه‌ها و مجامع بین‌المللی پیگیری خواهند کرد. در حال حاضر، کانون وکلای نیجریه منتظر پاسخ صریح دولت به نامه خود و اتخاذ موضع صریح در قبال حکم آزادی شیخ زکزاکی است تا گام‌های بعدی خود را براساس آن بردارد.

علاوه بر کانون وکلای نیجریه، جنبش اسلامی این کشور نیز تحرکات زیادی را با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطر شیخ زکزاکی در میان مردم و همچنین حفظ جنبش مردمی ایجادشده در حمایت از وی، آغاز کرده است. از جمله این اقدامات می‌توان به سفرهای دوره‌ای اعضای جنبش اسلامی به مناطق دوردست و روستایی اشاره کرد که در جریان آن‌ها به تبیین آراء و اندیشه‌های شیخ زکزاکی می‎‌پردازند. افزون براین، جنبش اسلامی از مدتی پیش پخش تصاویر و پوسترهای مربوط به شیخ زکزاکی در میان مردم ساکن مناطق مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین حال، سلسله تظاهرات‌های گسترده مردمی در محکومیت تداوم بازداشت و حصر شیخ زکزاکی و همچنین در اعلام همبستگی با وی، همچنان در نقاط مختلف نیجریه ادامه دارد. درهمین راستا، روز سه‌شنبه هفته گذشته تظاهرات گسترده‌ای توسط مردم نیجریه در حمایت مجدد از شیخ زکزاکی در شهر «کادونا» برگزار شد.

این تظاهرات پس از آن برگزار شد که شیخ «ابوبکر عبدالله سوکوتو» از روحانیون نیجریایی در یک سخنرانی آتشین، دولت نیجریه را به دلیل تداوم بازداشت غیرقانونی شیخ زکزاکی به باد انتقاد گرفت. وی در جریان این سخنرانی تأکید کرد که مردم نیجریه به هیچ وجه از مطالبه مشروع خود مبنی بر لزوم آزادی شیخ زکزاکی دست نخواهند کشید. وی همچنین اعلام کرد: «دولت نیجریه باید فورا به آزادی شیخ زکزاکی مبادرت ورزد، درغیر این صورت، مسئولیت هرگونه تبعات منفی در این زمینه برعهده خودِ آن خواهد بود».

حدود 10 روز پیش نیز تظاهرات‌ مردمی گسترده‌ای در اعلام همبستگی با شیخ زکزاکی در شهر «أبوجا» پایتخت نیجریه برگزار شد. نکته قابل تأمل درباره اعتراضات به تداوم بازداشت شیخ توسط دولت نیجریه این است که مسیحیان این کشور نیز دوشادوش مسلمانان به اعلام همبستگی با زکزاکی می‌پردازند و در این مسیر، تاکنون عقب ننشسته‌اند. این تظاهرات گسترده به دنبال فراخوان دو انجمن بزرگ مسلمانان و مسیحیان برای مشارکت فراگیر مردم در تظاهرات علیه دولت نیجریه با هدف اعمال فشار بر آن جهت آزادی هرچه سریعتر شیخ زکزاکی، در شهر «أبوجا» برگزار شد.

طبق اعلام اعضای جنبش اسلامی نیجریه، نیروهای پلیس این کشور برخلاف رویه سابق خود در سرکوب هرگونه تظاهرات ضد دولتی و تجمع‌های حامی شیخ زکزاکی که آخرین نمونه‌های آن را در ماه‌ محرم‌الحرام شاهد بودیم، به دلیل واهمه از آغاز مجدد فشارهای برخی نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل، تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت یورش نظامی وحشیانه به معترضان را متوقف کرده‌اند. با این حال، اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در نقاط مختلف نیجریه و از جمله أبوجا، پایتخت این کشور همچنان در دستور کار مقامات نظامی نیجریه قرار دارد. پُر واضح است که توقف موقت سرکوب معترضان کاملا تاکتیکی بوده و به معنای دست کشیدن دولت نیجریه از رویکرد شیعه‌ستیزی خود نیست.

در هر صورت، امروز مقامات نیجریه از این واقعیت آشکار غفلت کرده‌اند که شیخ زکزاکی نه یک شخص بلکه یک تفکر است که میلیون‌ها نفر را با عقاید ناب اسلامی آشنا کرده و در مکتب خود پرورش داده است؛ مکتبی که بدون شک شیخ زکزاکی‌های زیادی از آن خارج خواهند شد تا انتقام شیخ مظلومشان را از مزدورانِ ابزار دست وهابیت، بستانند./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود./

سوتیتر:

کانون وکلای نیجریه نامه‌ای درخصوص مسأله آزادی شیخ زکزاکی به دولت نیجریه نوشته است. وکلای نیجریایی در نامه خود خواستار آزادی فوری شیخ طبق رأی صادره از سوی دادگاه عالی شده‌اند

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.