|بین الملل/ احمد یوسفی صراف|امانوئل ماکرون 39 ساله جوان ترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه شناخته شد. مردی که بیشتر به دلیل مستقل بودنش مورد توجه افکار عمومی فرانسه قرار گرفت. در واقع فرانسوی ها با رای به ماکرون هم به افراط گرایی تفکر لوپن نه گفتند و هم به عملکرد چندین ساله احزاب کشورشان. اکنون ماکرون جوان درحالی بر صندلی ریاست جمهوری فرانسه تکیه می زند که فرانسوا اولاند اولین رئیس جمهور تک دوره ای فرانسه شناخته می شود.

«نه» فرانسه به افراط گرایی و احزاب

پیروزی ماکرون بار دیگر اعتماد به نفس را دراتحادیه اروپا گسترش می دهد

روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" در مطلبی به بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پرداخته و با اشاره به پیروزی "امانوئل ماکرون" در این انتخابات نوشت: اکنون از یک مسئله غیر قابل تصور جلوگیری به آمده و فرانسه در آِینده توسط یک راست افراطی رهبری نمی شود. پیروزی "امانوئل ماکرون" در فرانسه بار دیگر اعتماد به نفس را در این اتحادیه گسترش می دهد. با این حال اتحادیه اروپا نباید خود را گول بزند.

نویسنده در ادامه نوشت کابوس ورود یک راستگرای افراطی به کاخ الیزه محقق نشده است. جهان غرب و اروپا بعد از مسئله برگزیت و پیروزی ترامپ در آمریکا از یک زمین لرزه سیاسی دیگر جان سالم به در برد. صدای آه هایی که از روی آسودگی خیال کشیده می شوند مانند ترقه های شب سال نوی میلادی بلند هست چرا که اکثریت قریب به اتفاق فرانسوی ها به صدای عقل خود و نه تبلیغات ضد آلمانی ناسیونالیسم رای دادند. با این همه این انتخابات در بسیاری زمینه ها منحصر به فرد است، فرانسه حالا برای اولین بار توسط یک رئیس جمهوری رهبری می شود که متعلق به یکی از دو حزب سنتی جمهوری پنجم نیست. در این رابطه می توان از یک دوره جدید صحبت کرد.

امانوئل ماکرون کیست؟

امانوئل ماکرون 39 ساله جوان ترین رئیس جمهور تاریخچه فرانسه خواهد شد. وی خواستار باز بودن و نه ایجاد مانع است، وی به دنبال موفقیت شرکای اروپایی خود بوده و مانند رقیب خود از جبهه راست افراطی  نمی خواهد از اتحادیه اروپا و منطقه یورو خارج شود. رای دهندگان فرانسوی امیدوارند که ماکرون یک فرانسه مدرن و پویا که در نهایت از بحران هویت خود خارج شود به اسطوره های گذشته نچسبد را در پیش رو داشته باشند.

آیا شکست "مارین لوپن" به مفهوم این است که موج پوپولیسم که از بسیاری کشورهای غربی عبور می کند در هم شکسته است؟ این مسئله بعد از انتخابات پارلمانی هلند و شکست حزب افراطی ویلدرز احتمال داده می شد، اما لوپن در فرانسه یک نتیجه انتخاباتی خوب را به دست آورد. در هر صورت وقتی چند میلیون فرانسوی خواستار رد همکاری ها با اروپا و مخالف ادغام در فرآیندهای اقتصاد بین المللی هستند نباید به سادگی کنار زده شوند. نیازها، ترس ها و نگرانی های این رای دهندگان باید از موارد مورد توجه رهبری جدید در فرانسه باشد. تازه بعد از انتخابات پارلمانی آینده فرانسه مشخص می شود که پایگاه قدرت ماکرون تا چه اندازه گسترده و محکم بوده و ظرف عمل وی تا چه اندازه است.

فرانسه از شر افراط گرایان نجات پیدا کرد؟

مطمئنا این انتخابات دوباره در اروپا اعتماد به نفس و اطمینان را گسترش می دهد. آلمان و اروپا به یک فرانسه قدرتمند بخصوص در دوران تهدیدات بزرگ خارجی و تردیدهای داخلی نیاز دارند. اما اتحادیه اروپا نباید درباره آنچه مربوط به سیاست اروپایی و عزم و اراده ماکرون در این باره می شود خود را گول بزند. اتحادیه اروپا عملیات‌های ساختاری زیادی را در پیش رو دارد و نیاز به تغییرات  اصلاحات در این اتحادیه همچنان بالا است. با این حال ما می توانیم نفس راحتی بکشیم که فرانسه به اردوگاه جدایی طلبان و افراط گرایان راه نیافت.

از بی‌اعتنایی‌های سیاسی تا شانس اول ریاست‌جمهوری

امانوئل مکرون تا پیش از رسوایی‌های فرانسوا فیون، نامزد حزب راست میانه، شانس اندکی در این انتخابات داشت. اما بعدا دوشادوش مارین‌ لوپن، رهبر جبهه ملی، به مرحله دوم انتخابات راه یافت. مکرون در ماه‌های اخیر توانست نظرها را در خارج از فرانسه هم به خود جلب کند.

هنگامی که او در ماه ژانویه از برلین دیدار کرد، هیچ دعوتی از مقام‌های سیاسی دریافت نکرد اما در ماه مارس، شرایط به کلی تغییر کرده بود. او بیش از یک ساعت با آنگلا مرکل دیدار داشت و حمایت رقیب اصلی او از حزب چپ میانه را نیز به دست آورد.

اکنون ماکرون، کاندیدایی که چپ‌ها او را به دلیل راست‌گرایی قبول نداشتند و راست‌ها برای سوسیالیست‌ بودنش، به او اعتماد نداشتند، اکنون در راه کاخ الیزه است. او هوادار اتحادیه اروپا است و می‌خواهد بیکاری را از ۹.۷ درصد به ۷ درصد کاهش دهد. به عقیده او کارگران در دهه ۵۰ سالگی عمرشان باید این حق را داشته باشند که بخواهند ساعت‌های کمتری را در هفته کار کنند. در قلب برنامه‌های او طرحهایی هم مبتنی بر پایان دادن به قانون ۳۵ ساعت کار در هفته برای جوانترها دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.