گزارشهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در حالی که هزینه‌های کفش و لباس دهک دهم شهری هزینه‌ای سرسام‌آور و حتی در برابر دهک نهم شهری، یک هزینه دو برابری است، بودجه برخی افراد جامعه جوابگوی تنها «سالی ۳۰ هزار تومان» خرید کفش و لباس است.

"۹۶درصدی‌"هایی که سالی ۳۰ هزار تومان کفش و لباس می‌خرند + نمودار

 به گزارش «قدس آنلاین»،  گزارشهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، مخارج جاری دهک دهم با دهکهای پایینی - در هر دو جامعه شهری و روستایی - فاصله قابل توجهی دارد.

بر این اساس بیشترین هزینه سالانه «کفش و لباس»، با رقم ۳.۶ میلیون تومان، مربوط به دهک دهم خانوارهای شهری، و کمترین هزینه این سرفصل، با ۱۱۲ هزار تومان مربوط به دهک اول خانوارهای روستایی است. بنابراین در یک خانواده ۴ نفره روستایی دهک اول، هر نفر سالی کمتر از ۳۰ هزار تومان کفش و لباس می خرد.

به این ترتیب این آمار نشان می‌دهد ضمن اینکه سرانه برخی افراد کم‌بضاعت، سالانه از حدود ۳۰ هزار تومان فراتر نمی‌رود، فاصله هزینه‌های کفش و لباس پربرخوردارترین دهک با کم‌برخوردارترین دهک فاصله نجومی ۳۲ برابری است.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی ضریب جینی از ۰.۳۷ در سال ۱۳۹۲ به ۰.۳۹ در سال ۱۳۹۴ افزایش داشته و به این ترتیب فاصله میان طبقات فقیر و غنی در دولت یازدهم تشدید شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.