حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه اتحادیه‌های قرآنی نباید به اسم و تابلو تبدیل شوند، بر ضرورت برپایی محافل قرآنی در منازل و محلات تأکید کرد.

اتحادیه‌های قرآنی به اسم و تابلو تبدیل نشوند

  به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همایش تجلیل و تکریم از مدیران تشکل‌ها و مربیان قرآن استان تهران که صبح امروز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن تبریک ایام شعبانیه به ویژه عید و میلاد مسعود حضرت علی اکبر(ع) و عیدی که منتظر آن هستیم(نیمه شعبان) اظهار کرد: موضوع این جلسه تقدیر از مربیان قرآن است اما موضوعی که من انتخاب کردم در خصوص سبک زندگی قرآنی است.

خاموشی با تأکید بر اینکه شما مربیان گرانسنگ باید بدانید چه چیزی را تعریف کنید، تصریح کرد: شما مروجان کلام خدا و وحی هستید که رفیعتر و برتر از این کلام سخنی نیست. مجموعه علوم و نیازهای بشر توسط خدا بیان شده است که شما آن را به دیگران انتقال می‌دهید. چیز دیگری قابل قیاس نیست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه بسته‌های مختلفی در قرآن پیرامون سبک زندگی قرآن می‌توان تعریف کرد، اضافه کرد: در قرآن به دو کار اشاره شده است که اگر انسان بر اساس آن تربیت یافته باشد و عامل به آن باشد اهل نجات خواهد بود چنانکه از نماز سؤال می‌شود و همچنین پرسیده می‌شود که آیا اهل انفاق به مساکین و محرومان بوده‌ایم یا خیر.

وی با اشاره به اینکه در سوره حاقه راجع به افرادی که نامه عمل آنها به دست راست و یا چپشان داده می‌شود، عنوان کرد: بر اساس آیات صریح این سوره تثبیت و تقریر شده است که اگر اهل نماز و انفاق باشید اهل نجات هستید و جز اصحاب یمین خواهید بود.

خاموشی با اشاره به فرقه‌های از سوره معارج که از سور جزء ۲۹ قرآن کریم است، اضافه کرد: طی آیات این سوره اشاره شده است که روز قیامت روزی است که ملائکه به سمت خدا بالا می‌روند و روزی است که یک روز آن معادل ۵۰ هزار سال است ما یک عمر کوتاه چند دهه ساله در دنیا داریم که برای آن کارهایی را انجام می‌دهیم و حال آنکه براساس تعالیم قرآن هیچ کدام از اینها دارای ارزش نیستند چرا که روز قیامتی می‌رسد که یک روز آن معادل ۵۰ هزار سال است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه مربیان قرآن باید از قیامت، دنیا و برزخ زیاد صحبت کنند چون نجات‌دهنده است، عنوان کرد: زیرا آخرت بنا بر صریح آیات قرآن زندگی است.

وی عنوان کرد: در قسمت دوم این سوره اشاره می‌شود به خصلت‌هایی از انسان چون حریص بودن و اینکه اگر شری به او برسد داد و فریاد می‌زند و اگر خیری به او برسد آن را پنهان می‌کند و حال اینکه افرادی هستند که اهل جزع و فزع، و اهل دنیا نیستند.

وی با اشاره به آیه «الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ» اظهار کرد: بنا بر نظر مفسرین این بخش از آیه اشاره می‌کند به نمازهای ۱۷ رکعت واجب یومیه و از دیگرسو اینها افرادی هستند که در اموالشان حق معلوم نیز برای درخواست‌کنندگان و محرومان است. که منظور از آن انفاق تبرءی است. یعنی شما بخشی از درآمد خود را به سائل و محروم کمک می‌کنید و حاجتی از آنها را مرتفع می‌کنید. اینها افرادی هستند که به روز جزا ایمان دارند.

خاموشی با تأکید بر اینکه معاد جایگاه رفیع در نظام تربیتی دارد، اضافه کرد: فردی که اهل دنیا است با آنکه اهل آخرت است رفتار و منش متفاوتی دارد. شما معلمان تنها بیان‌کننده صرف ظاهر قرآن نیستید بلکه باید به باطن آن نیز توجه کنید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب ما به خون شهدا امضاء شده است و به دست ما رسیده است، عنوان کرد: اگر مقام معظم رهبری فرمودند باید پای صندوق‌های رأی بیاییم باید به فرمایش ایشان جامه عمل بپوشانیم. چون آرای ما تثبیت‌کننده جمهوری اسلامی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه بسته تعلیم دینی ـ قرآنی متعددی برای سبک زندگی قرآنی وجود دارد، اضافه کرد: عمر اصلی زمان بر سبک زندگی مسلمانان باید بخورد چون اوج ابراز موحدانه کرنش صلاة در قبال معبود است.

خاموشی اظهار کرد: این بسته قرآنی را به شما مربیان عزیز به‌عنوان نمونه ارائه کردم شما موظف هستید بسته‌های تربیتی زیادی را از قرآن دربیاورید چنانچه که در کلام الله مجید در قبال روابط با دشمن، احترام به پدر و مادر، زندگی خانوادگی و... فرمایشاتی بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه مربیان قرآن برای ترویج سبک زندگی قرآنی پیشگام هستند، اظهار کرد: برای انتقال آن نیز نباید استنکاف و نظرتنگی کنیم و اول باید سبک زندگی قرآنی را در زندگی خود شروع کنیم و سپس با عمل آن را به دیگران انتقال دهیم.

خاموشی با تأکید بر اینکه محافل قرآن را در خانه، منازل و محلات فراموش نکنیم، تصریح کرد: من شما را به برپایی محافل قرآن در منازل توصیه می‌کنم همچنین می‌توان در بلوک‌های مسکونی کانون قرآنی تشکیل دهیم چنانچه در بلوک‌های مسکونی پرچم قرآن زده شود که در مردم تأثیرگذار است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: قرآن را به منازل ببرید نه اینکه بر تاقچه بگذارید همچنین اتحادیه‌ها نباید تنها تشخص تابلویی در جایی پیدا کنند. بلکه به محلات بروید. اتحادیه‌ها می‌توانند کارهای خاصی در زمینه توسعه قرآن در محلات انجام دهند و این اتحادیه بر بودجه‌های مردمی تکیه کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.