اگر مسئولین شعار خدمت به مردم را سر می دهند و سودای قدرت و شهوت ثروت اندوزی ندارند خود در اعلام دارایی هایشان به مردم علاوه بر قوه قضاییه باید اعلام آمادگی کنند. این حق ملت است که بدانند افرادی که در دولت کار می کنند سرمایه دارند یا همانند مردم در سطحی متوسط زندگی می کنند. بنابراین این پیشنهاد یکی از نمونه های سنجش میزان صدافت نامزدها در مبارزه با مفاسد اقتصادی است که ملت به چشم خود شاهد باشند کدام مسئوولی همت مبارزه با فساد را دارد و در آن قاطع وصادق است.

مسئولین در راستای شفافیت اقتصادی لیست اموال خود را اعلام کنند

اختصاصی قدس آنلاین- موضوع اعلام دارایی ها واموال مسئوولین در دومین مناظره ریاست جمهوری که به صورت زنده از رسانه ملی پخش شد از سوی بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی و  مردم مورد توجه قرار گرفت. اعلام دارایی وشفافیت میزان درآمدهای مسئوولین یکی از حقوق مسلم ملت ایران است. اینک مردم در آستانه سومین مناظره منتظر هستند تا با واقعیت زندگی مسئوولین آشنا شوند و حقیقت را درباره آنها دریابند که کدامیک از مسئوولین محرومین و مستضعفین را پلکان ترقی خود کرده وکدامیک برای خدمت و توسعه اقتصادی و فرهنگی این کشور پای به عرصه انتخابات گذاشته اند. پایگاه خبری- تحلیلی قدس آنلاین در گزارش پیش رو به انعکاس نظرات جمعی از شهروندان پرداخته است.

خیر السکینه السادات پاد وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: انقلاب اسلامی محصول همدلی وهم فهمی واسلام خواهی واقعی مردم و امام شان است. انتظاربرقراری حکومت اسلامی بامدیرانی سلیم النفس، هم جنس مردم حداقل توقع از این انقلاب بود. مردم تماما هم گام و هم نفس با امام و انقلاب بوده وهستند، اماطایفه ای که برای خود حق ویژه خواری، داشتن ثروت بیشتر، رانت مدرک تحصیلی وحق برخورداری ازموقعیتهای اجتماعی برتر و رفاه کامل قائل هستند تبدیل به کانون قدرت وثروت شده وباتمام توان کاملا جریان صلاح وبقای خود را در جهالت مردم وتوزیع ثروت به گونه ناعادلانه وسیستم اداری فاسد می بینند لذا از طرفی دم از عقلانیت و آزادی زده و از طرفی با فقیر نگه داشتن فقرا که انتظار عقلانی انتخاب کردن آنها درشرایطی که غصه شکم خود و عزیزانشان را دارند کار عبثی است، چنان کانون قدرت را متکی به ثروت از آن خود کرده اند که در روز روشن غلطان برثروت و رفاه حرف ازمبارزه بافساد می زنند و برای فقرا اشک می ریزند.

این شهروند و وکیل دادگستری با تاکید برحق مطالبه گری قانونی ملت تصریح نمود: مردم باید نسبت به حقوق واقعی خود در عمل و نه درشعار آگاه شده  ومطالبه گری کنند؛ این مهم نیاز به یک اراده انقلابی دارد. نخبگان انقلابی باید خود را مکلف کنند که به آحاد مردم آگاهی داده وحس خوب تغییر به نفع مردم را در آنها زنده کنند تا ایران عزیز اسلامی از این وضعیت نجات پیدا کند.

این وکیل پایه یک دادگستری خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مردم انقلاب کرده از سوءمدیریت مدیران خسته شده اند و حال مردم سرزمینمان ناخوش است. ما به نمایندگی ازمردم درقدم اول ازهر ۶  کاندیدای محترم ریاست جمهوری میخواهیم که لیست واقعی اموال ودارایی خود و نیز فعالیت های اقتصادی شان راتقدیم ملت کنند. ما می خواهیم انتخابی کاملا دقیق و در روشنایی انجام دهیم لذا اجازه نمی دهیم با شعار به شعورمان توهین شود، درخواسته خود از هر  ۶ کاندیدای ریاست جمهوری کوتاه نمی آییم و از صدا وسیمای جمهوری اسلامی میخواهیم این  درخواست جدی ما را درمناظره آخر از کاندیداها مطالبه کند. ما برای اعمال کامل و صحیح حق انتخابی که قانون اساسی به مردم داده است خواستار اطلاعات دقیقی از اموال مسئوولین هستیم. شفافیت پرونده مالی کاندیداها حق طبیعی ما است چر که ماهمه صاحبان این کشور و انقلاب هستیم.

بهرام احمدی کارمند دولت با انتقاد به وضعیت معیشت برخی از مسئوولین و تفاوت چشمگیر زندگی آنها با توده مردم به خبرنگار قدس آنلاین گفت:  موضوع اعلام لیست اموال مسولین در اکثر کشورهای پیشرفته مرسوم است و هرگونه افزایش و کاهش در دارایی مسئولین ردیابی می شود. گاها در اخبار شاهد برکناری و بازپس گیری اموالی هستیم که به صورت رانتی و نامشروع  از سوی مسئوولین تصاحب شده است. سلب مسئولیت شده در سایر کشورهای جهان هستیم. حال که در کشوری که به نام جمهوری اسلامی ایران زیبنده است زندگی می کنیم اعلام لیست اموال مسئوولین به مردم که در این مملکت سهمی دارند بسیار به جا و ستودنی است. چرا که عدم توجه به این موضوع تا کنون منجر به انباشت ثروت های پنهان و رواج اشرافی گری و توسعه فساد سازمان یافته در کشور شده است.

لیلا رجبی آرشیتکت با استقبال از چنین پیشنهادی خطاب به وزرایی که دارای فرزند هستند به فرزندان آنها گفت: آیا بین من و شما با پدران و فرزندان این سرزمین تفاوتی وجود دارد؟ پدر من که هر روز ساعت شش صبح از منزل بیرون می زد و سی سال به کشور و دولت خدمت کرد هنوز یک منزل دویست میلیونی از خود ندارد! چگونه می شود پدری را با سی سال سابقه خدمت که حقوق و مستمری ناچیزی می گیرد در برابر پدری بگذاریم که به عنوان وزیر یا مسئوول صاحب ده ها میلیارد تومان سرمایه و املاک ومستغلات است. بی شک مسئوولانی که از اعلام دارایی های خود امتناع کنند خیانت کار بوده و این نشان می دهد آنها سودای قدرت دارند نه همت خدمت!!

مریم. ش. بازنشسته فرهنگی در این باره می گوید: یکی از مشکلات غیر قابل هضم در نظام جمهموری اسلامی فاصله طبقاتی بین مدیران و مردم است که این نوع بدترین نوع فاصله  طبقاتی در جامعه محسوب می شود. زمانی ممکن است ما فاصله طبقاتی بین مردم با مردم را بررسی کنیم که آن هم پسندیده نیست اما از فاصله طبقاتی بین مردم و مسئولین قبح کمتری دارد اما فاصله طبقاتی اقتصادی بین مردم و مدیران نظام مساله ای است که بر افکار عمومی تاثیر نامطلوبی به جا می گذارد.

این بازنشسته آموزش و پرورش که سی سال سابقه تدریس دارد خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که می تواند در بحث مبارزه با فساد مدیران تاثیر گذار باشد بحث شفافیت است شفاقیت در تمامی عرصه های اقتصادی می تواند از فساد جلوگیری کند اما متاسفانه در بحث حقوق های نجومی و پاداش های آنچنانی دیدیم که مدیران ما چندان  از شفافیت استقبال نمی کنند بنابراین اینجا نیز ممکن است بسیاری از مسئولین مایل نباشند املاک، مستغلات و دارایی های خود را اعلام کنند. پیشنهاد آقای قالیباف در راستای اعلام دارایی های نامزدها بسیار خوب است به نظر بنده وتمام  ملت ایران  این پیشنهاد باید در کل دولت حتی در سطح وزرا و استانداران تعمیم یابد.

وی در خصوص اینکه اعلام دارایی ها علاوه بر قوه قضاییه باید به مردم نیز گزارش داده شود تصریح کرد: اگر مسئوولین شعار خدمت به مردم را سر می دهند و سودای قدرت و  ثروت اندوزی ندارند خود در اعلام دارایی هایشان به مردم علاوه بر قوه قضاییه باید اعلام آمادگی کنند. این حق ملت است که بدانند افرادی که در دولت کار می کنند سرمایه دارند یا همانند مردم در سطحی متوسط زندگی می کنند. بنابراین این پیشنهاد یکی از نمونه های سنجش میزان صدافت نامزدها در مبارزه با مفاسد اقتصادی است که ملت به چشم خود شاهد باشند کدام مسئوولی همت مبارزه با فساد را دارد و در آن قاطع وصادق است.

جلال فخرایی که صاحب شغل آزاد است نیز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: به نظرم پیشنهاد اعلام دارایی های مسئئوولین مهری است برصداقت آنهایی که دم از خدمت به مستضعفین می زنند. اگر مسئوولی دارایی میلیاردی داشت و صاحب چندین شرکت بود فقط اسم مستضعف لقلقه زبانش شده ومعنای واقعی آن را درک نمی کند دراین صورت یقینا مورد اعتماد جامعه نیست. به نظر بنده پیشنهاد اعلام دارایی پیشنهاد در خور تاملی است چرا که مردم بعد از نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی حق دارند ببینند چه کسانی صلاحیت ماندن بر مسند قدرت را دارند. بهتر است بگویم اعلام دارایی مسئوولین بخصوص شخص رئیس جمهور فعلی و رئیس جمهور آینده ملاکی برای جلب اعتماد یا عدم اعتماد مردم به ماندن یا کناره گیری از قدرت است.

سارا. م. دانشجوی کارشناسی ارشد گفت: مسئولی که قبول نمی کند دارایی اش را اعلام کند اولا با مردم صداقت بندارد، ثانیا در صورتی که ریگی به کفش نداشته باشد به این مساله تن می دهد بنابراین کسانی که با این پیشنهاد مخالفت می کنند به عیان با زبان بی زبانی می گویند که مالشان به رانت آلوده است و آگاه باشند که مردم نسبت به آنها بدبین بوده و تحمل ماندن آنها را در مسند قدرت و بر اموال بیت المال را ندارند. از این رو پیشنهاد اعلام اموال و دارایی مسئوولین به نظر بنده یعنی اعلام صداقت یا عدم صداقت مسئوولین با مردم تلقی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.