اعضای کمیسیون های گردشگری اتاق بازرگانی در نشستی با مسئولان میراث فرهنگی مشکلات گردشگری را مطرح کردند، برخی از کاهش درآمد گردشگری سلامت خبر داده و برخی هم به طرح خانه مسافرها اعتراض کردند.

کاهش درآمد گردشگری سلامت/ اعتراض به طرح خانه مسافرها

 به گزارش «قدس آنلاین»،  جلسه صبحانه کاری اعضای کمیسیون های گردشگری اتاق بازرگانی ایران، فعالان گردشگری در بخش خصوصی و دولتی روز نوزدهم اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این برنامه مجیدرضا حریری رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی گفت: صنایع دستی در کشور جدی گرفته نمی شود دولت جدید هم بیشتر به گردشگری می پردازد تا صنایع دستی. اگر مشکل امروز کشور اشتغال است می توانم بگویم ارزان ترین شغل صنایع دستی است.

وی افزود: ما می خواهیم که به صنایع دستی از حوزه فرهنگ و پایداری جوامع روستایی نگاه شود، متاسفانه در کشور برای فرش و صنایع دستی هر کدام یک متولی وجود دارد. ما تقاضا داریم که فرش با صنایع دستی ترکیب شود.

اصغر ظریف کار فرد از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی شیراز نیز گفت: طرح ساماندهی تعطیلات اتفاق بسیار خوبی بود که هنوز انجام نشده است و برخی فکر می کنند ایران بیشترین تعطیلات را دارد من تقاضا می کنم تا در یک یا چند همایش موافقان و مخالفان و مسئولان تصمیم ساز را دور هم جمع کرده و درباره فواید این طرح صحبت شود. ما در شیراز یک روز جمعه را به عنوان روز تعطیل داریم روستاهای اطراف شهرها می توانند از این فرصت تعطیلات برای جذب گردشگر استفاده کنند بدین ترتیب در روزهای تعطیل صنعت گردشگری روستایی رونق خواهد یافت.

محمد جهانگیری رئیس انجمن خدمات بین المللی گردشگری سلامت نیز در این جلسه بیان کرد: برای رونق گردشگری سلامت باید ماده ۱۰۰ به اجرا دربیاید این ماده به واگذاری اختیارات تشکل ها مربوط می شود. ما با اتفاقاتی از جمله صندوق توسعه گردشگری سلامت روبرو بودیم.

وی گفت: درآمد گردشگری سلامت در سال ۹۴ حدود یک میلیارددلار بوده که طی آمار و برآوردها اگر تسهیلاتی در این حوزه داده نشود در سال ۹۶ این درآمد به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار می رسد.

جهانگیری ادامه داد: اتاق اسلامی وارد حوزه گردشگری سلامت شده که سه دستاورد نیز داشت. می توان بیمه مشترک را در کشورهای اسلامی راه اندازی کرد و همچنین اعتبار بخشی گردشگری سلامت را می توان در کشورها با محوریت ایران به سرانجام رساند. دبیرخانه گردشگری سلامت نیز در تهران متمرکز شود امروزه مرکز اطلاعات گردشگری سلامت کشورهای اسلامی را در اتاق اسلامی ثبت کرده ایم.

مهدی سیاوشی از کمیسیون گردشگری کرمان نیز گفت: صدور موافقت های اصولی در کشور حدود یک سال و نیم زمان می برد. ما می خواهیم که این موضوع رسیدگی شود و با بانک مرکزی توافقی صورت گیرد که شرایط برای سرمایه گذاران در هتل ها آسان تر شود.

وی گفت: راه اندازی کمیسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی شدنی است.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور در پاسخ به این موضوع گفت: بحث بیمه مشترک متاسفانه مطرح نشد و برای آن جلسه ای نیز ترتیب ندادیم وگرنه باید این اقدام زودتر انجام می شد چون ممکن است با مداخله کشورهای خاص روبرو شود. در حوزه گردشگری امیدواریم با همراهی بیشتر مانع از مداخلات غیرضروری شویم.

محمدحسین شریعتمدار رئیس مرکز راهبردی مطالعات کشاورزی و آب در این جلسه گفت: قرار شده تا تفاهمنامه ای با جهاد کشاورزی، اتاق ایران و سازمان میراث فرهنگی بسته شود، اکنون این تفاهم نامه آماده است و تنها باید نهایی شود.

شمشکی از انجمن مناطق نمونه گردشگری پیشنهاد وزارتخانه شدن گردشگری را مطرح کرد و گفت: آیا با توجه به اتفاقات پیش رو این پیشنهاد دست خوش تغییرات دیگری خواهد شد.

وی گفت: سرمایه گذاران می خواهند در مناطق گردشگر فعالیت کنند اما به یک باره می بینیم که مدیر محیط زیست یک شهرستانی پنج سال سرمایه گذار را معطل می کند ما فقط دلخوش هستیم به اینکه مجوزها را هیئت دولت می دهد.

نظری از رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز به طرح خانه مسافرها اشاره کرد و گفت: مقرر بود تا کمیته راهبردی در این باره نظر بدهد و بگوید که کدام شهرها فاقد مرکز اقامتی است و در آنجا طرح خانه مسافر اجرایی شود اما اکنون می بینیم که این طرح در خوزستان اجرا شده و موجبات اعتراض هتلداران به وجود آورده است.

رازقی رئیس اتاق بازرگانی شیراز در این جلسه گفت: مدیریت ضعیف میراث فرهنگی در استان ها وجود دارد می بایست قوی ترین مدیران خود را در استان فارس مستقر می کردید.

وی گفت: اندیشکده ملی گردشگری تجربه اتاق بازرگانی است درخواستمان این است که تفاهمنامه ای بین دانشگاه شیراز، سازمان میراث فرهنگی و اتاق ایران پیرو این اندیشکده امضا شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.