گروه جامعه:یک عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی ادعای دولت مبنی بر الزام آور نبودن سند ۲۰۳۰ یونسکو برای ایران را ساده انگارانه خواند و گفت:دولت در امضای این سند مرتکب جرم شده است .

دولت در امضای سند ۲۰۳۰ مرتکب جرم شده است

محمود مصدق : فرهاد فلاحتی در گفت و گو با قدس با اشاره به این که سند ۲۰۳۰ یونسکو برپایه تفکر اومانیستی تهیه شده است گفت:این در حالی است که اسناد آموزش و پرورش ایران بر مبنای تفکر خدا محوری تدوین شده است.

وی با بیان این که دو تفکر یاد شده در خیلی جاها با هم تناقض دارند، تصریح کرد : دلیل این که خیلی از کشورهای جهان سند ۲۰۳۰ یونسکو را امضاء کرده اند و خودشان را هم ملزم به اجرای آن می دانند، آنست که می خواهند در فرهنگ آموزش و پرورشی جهانی هضم شوند زیرا  داعیه ای نسبت به تمدن و فرهنگ  گذشته خود ندارند اما جمهوری اسلامی ایران این گونه نیست .

وی با اشاره به این که ایران با توجه به برخورداری از تاریخ و تمدن چند هزارساله و فرهنگ غنی اسلامی خود  در زمینه آموزش و پرورش حرف برای گفتن دارد، افزود : سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو در خیلی جاها برای آموزش و پرورش  ما ایجاد خدشه می کند .

وی در ادامه به  انتقاد شدید از شیوه دولت در امضاء و اجرای  سند ۲۰۳۰  یونسکو  پرداخت و گفت : وزارت آموزش و پرورش در این ماجرا به صورت چراغ خاموش حرکت کرده است.وی تصریح کرد : مجلس در جریان امضاء و ابلاغ سند ۲۰۳۰ قرار نگرفت ؛ یعنی این اقدامات برخلاف قانون و بدون نظر مجلس انجام شده است .

فلاحتی در همین زمینه افزود:حتی پس از جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با مسئولان وزارت آموزش و پرورش  قرار شده بود که این وزارتخانه  سند۲۰۳۰ را بازنگری کند و روی آن اصلاحاتی انجام بدهد و سپس برای تصویب به مجلس ارائه کند که هرگز چنین اتفاقی نیفتاد .

 وی با رد اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر الزام آور نبودن سند ۲۰۳۰  برای کشورها ، تصریح کرد: با  امضاء این سند و ابلاغ آن از سوی دولت نظام آموزشی مجبور است خودش را با آن تطبیق دهد و گزارش آنرا به صورت سالیانه  به یونسکو ارائه دهد .

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود : اگر این سند الزام آور نیست پس چرا ده ها ساعت روی آن وقت گذاشتند. یعنی اتلاف ده ها ساعت وقت کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش برای هیچ بوده است . در واقع  موضوع به آن سادگی که  دولت و مدیران وزارت آموزش و پرورش می گویند  و می خواهند به سادگی از کنارش بگذرند هم  نیست ؛ چون در این صورت با مخالفت مقام معظم رهبری مواجه نمی شد .

فلاحتی در خاتمه تصریح کرد: برای ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی مهم است بر این اساس پیگیر اجرای آن خواهیم بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.