۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
کد خبر: 527951

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: سند ۲۰۳۰ متوقف شد و معاون اول رئیس جمهور آن را به وزارتخانه و نهادهای مربوطه ابلاغ کرده است.

اجرای سند ۲۰۳۰ متوقف شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دکتر منصور کبگانیان بعدازظهر امروز در حاشیه نود و سومین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: این جلسه با گزارش علم و فناوری آغاز شد. گزارش جایگاه کشور در شاخص های خاصی مانند شاخص توسعه نیروی انسانی، شاخص های آسانی کسب و کار که در سال ۲۰۱۶ در بانک جهانی اعلام شد امروز در جلسه مطرح شد.

وی افزود: گزارش فناوری اینترنت اشیا نیز ارائه شد که فناوری نوظهوری است و قرار شد تیمی مامور شود تا در این زمینه کار کند چون در آینده می تواند در بخش مجازی بسیار فعال شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: امروز سند ۲۰۳۰ که مورد عتاب و تذکر رهبری بود قبل از دستور جلسه بعدی ارائه شد و جلسات ستاد از دی ماه تاکنون مرور شد. در گذشته در این خصوص اعلام نگرانی شده بود و ستاد جلسات مداومی را در این موضوع تشکیل داده بود. تناقضات این سند با اسناد بالادستی نظام اعلام شد و در آخرین جلسه با حضور مدیر یونسکو تاکید شد که حتی اگر یک بند سند مغایر با اسناد بالادستی باشد متوقف شود.

وی تصریح کرد: گلایه وجود دارد که چرا این کار از سوی دولت انجام شده است، در شورا نیز این مسئله را مطرح کردیم.

کبگانیان اظهار داشت: قرار شد به فوریت یک جلسه فوق العاده شورا تشکیل شود ولی به دلیل ایام انتخابات این موضوع در اولویت دوم قرار گرفت. از طرفی هم به دلیل تاکید مقام معظم رهبری، جلسه فوق العاده ای درخواست خواهیم کرد تا تشکیل شود.

وی افزود: الزام اجرای سند ۲۰۳۰ مصوبه هیئت وزیران بود که تعداد ۳۰ کمیته برای آن تشکیل شده بود و هیچکدام به ما گزارش نشده بود. کارگروهی تشکیل شد که ملزم شده بود ابعاد مختلف سند را اجرا کند. تعبیری که مقام معظم رهبری کردند مبنی بر اینکه بی سر و صدا این کار انجام شده درست بود. رسما به ما گزارشی ارائه نشده بود در حالی که شورا مسئولیت مشخصی در حوزه فرهنگی و آموزشی دارد.

کبگانیان خاطرنشان کرد: ما به درستی مورد گلایه مقام معظم رهبری قرار گرفتیم. باید در درون جلسات سازوکارها را درست کنیم. ما اعتقاد دارم سازوکار و ابزار نظارتی شورا باید جدی تر باشد.

وی ادامه داد: در بهمن ماه با حضور مدیرکل یونسکو تصمیم گرفته شده بود در حالیکه باید برای این تصمیم ابزار اجرایی باشد نه اینکه اگر وزیر راضی بود، آن کار را انجام دهد و در غیر این صورت انجام ندهد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: بر اساس دستور رهبری، سند ۲۰۳۰ متوقف شد. از وقتی که ایشان عدم رضایت خود را اعلام کردند این موضوع متوقف شد و تا جایی که من شنیده ام معاون اول رئیس جمهور آن را به دستگاههای مربوط ابلاغ کرده است و اگر این موضوع دوباره انجام شود خلاف قانون اساسی است.

وی تصریح کرد:چون این مسائل در اختیار ولایت فقیه است. تذکراتی که کمیته سازمان ملل در این سند ارائه کرده است با بسیاری از مسائل بدیهی در کشورهای اسلامی مغایرت دارد. مثلا مباحث مربوط به همجنس بازی و مسائل دیگری وجود دارد که چرا این افراد را به عنوان خانواده به رسمیت نمی شناسید.

کبگانیان گفت: البته عزیزان می گویند اجرای سند الزامی نیست اما وقتی کشوری در ۲۰ الی ۳۰ مورد تذکر دریافت کند، بعدها به عنوان کشور متخلف محسوب می شود. الان موضوع آموزش سند ۲۰۳۰ تمام شده است و به مصوبه شورا هم نیازی نیست چون دستور مقام معظم رهبری است.

وی افزود: موضوع دیگر این است که سند دارای اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار است که در سازمان ملل به تصویب رسیده است که این اهداف با اسناد بالادستی ما متناقض است. مسائلی مانند نحوه سبک زندگی مردم در این سند ارائه شده که باید به آنها بپردازیم. شورا اسناد بالادستی بسیاری دارد که می تواند خود به عنوان الگو باشد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: کشورهای مسلمان دیگری هستند که این سند را قبول کرده اند ولی آنها مانند ما اسناد بالادستی ندارند و مجبور به اجرای آن هستند.

وی گفت: بر همین اساس درخواست جلسه فوری را داریم که با حضور یکی از روسای قوا تشکیل شود. ما تکالیفی در برابر حرف مقام معظم رهبری داریم و اعضا پیشنهاداتی دارند که باید بررسی شود. ما باید ابزار نظارتی لازم را ایجاد کنیم و حل مقطعی موضوع مورد هدف ما نیست. باید سازوکار آن تعریف شود.

کبگانیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: هیئت دولت بخش ارتباط با یونسکو را به وزارت علوم تفویض کرده است ولی در آن جلسه وزیر آموزش و پرورش، این سند را امضا کرده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا سرپرست دانشگاه آزاد به شورا معرفی شده است یا خیر گفت: هنوز سرپرست دانشگاه به شورا معرفی نشده و تا شش ماه فرصت هست تا سرپرست دانشگاه به شورا معرفی شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.