تصمیم ناگهانی ترامپ برای برکناری رئیس اف بی آی همه حتی دشمنان وی را غافلگیر کرد به ویژه آنکه قرار بود وی فردا در برابر کمیته اطلاعاتی سنا، پاسخگوی نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا باشد.

راز برکناری رئیس اف بی آی/ جانشین احتمالی کیست؟

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از رسانه های غربی، برکناری غیرمنتظره «جیمز کومی» رئیس اف بی آی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، آن هم در حالی که بخش اعظم شکست «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات رقابت ریاست جمهوری  ۲۰۱۶ را به وی نسبت می دهند؛ تقریبا برای همه از جمله دشمنان او غافلگیر کننده بود تا جایی که «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا، استخدام دادستانی ویژه برای تحقیق پیرامون علت واقعی تصمیم کاخ سفید را خواستار شد.

کلینتون چندی پیش زمان بندی نامه ارسالی از جانب کومی در روز ۲۸ اکتبر و افشاگریهای ویکی لیکس را به عنوان فاکتورهای مهم شکست خود عنوان کرده بود.

گفتنی است کومی هفته گذشته درباره اتهام دخالت روسیه در تغییر مسیر انتخابات آمریکا و هک اسناد سایبری ستاد دموکرات ها، در برابر کنگره این کشور شهادت داد و قرار بود فردا پنجشنبه برای ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه، در مقابل اعضای کمیته اطلاعات سنا حاضر شود حال آنکه مشخص نیست آیا با برکناری وی، این جلسه استماع به قوت خود باقی خواهد ماند یا خیر.

این در حالی است که به نقل از نیویورک تایمز، خودِ کومی نیز، تا دقایقی بعد از شنیدن خبر برکناریش از تلویزیون، آن را باور نداشته و در حد شوخی تلقی می کرده است حال آنکه بعدا دستیارانش وی را در جریان صحت ماجرا می گذارند.

 به هر حال، اکنون بازوی اجرایی دولت واشنگتن بی سرپرست مانده و مقامات عالی رتبه این نهاد قصد دارند با تشکیل جلسه ای اضطراری، به رایزنی پیرامون این موضوع که تکلیف چیست و چه کسی جانشین احتمالی کومی خواهد بود، بپردازند.

به گفته یک منبع وابسته به اف بی آی، هیچ پیش آگهی درباره تصمیم ترامپ برای برکناری کومی وجود نداشته و با شنیدن این خبر، حتی اعضای رده بالای پلیس فدرال آمریکا، متحیر شده اند.

احتمال می رود، «اندرو مک کِیب» معاون کومی، به طور موقت عهده دار وظایف وی شود حال آنکه نامزدی وی از سوی ترامپ برای جانشینی کومی، امری بعید به نظر می رسد.

کومی که ۴ سال پیش از سوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا به سمت ریاست اف بی آی انتخاب شد، هنوز ۶ سال و نیم دیگر تا اتمام دوره خدمت، زمان در اختیار داشت.

وی سومین عضو بلندپایه دولت است که از بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷، برکنار می شود. پیش از وی، «پریت بهارارا» دادستان بخش جنوبی نیویورک و «سالی یاتس» دادستان کل آمریکا نیز به سرنوشت مشابهی دچار شدند.

یکی از گزینه های محتمل برای جانشینی کومی، «دانا بوئنته» عضو شماره ۳ وزارت دادگستری و دادستان کل سابق آمریکا است.

گزینه دیگر، «تری گودای» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان است که در کارنامه خود سابقه دادستانی و تفحص پیرامون نقش هیلاری کلینتون در حادثه بنغازی را در مقطعی دارد که وی وزیر امور خارجه آمریکا بود.

در این میان، گزینه های کم رنگ تری چون «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و «دیوید کلارک» کلانتر بخش «میلواکی» ایالت ویسکانسین نیز وجود دارند.

گفتنی است جانشین کومی از سوی ترامپ معرفی می شود اما در نهایت نیازمند تایید مجلس سنا است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.