دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ایجاد باور در جوامع اسلامی به ضرورت همگرایی و همکاری و یکدلی و یکدست بودن. یکی از چالش‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم چالش تشکیک در اصل ضرورت و فواید وحدت است.

«تشکیک در اصل ضرورت و فواید وحدت» از مهمترین چالش‌های امروز جهان اسلام است

 به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اولین اجلاس هم‌اندیشی «اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام» که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت) در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: ما در عرصه تقریب مذاهب به چند حوزه کاری باید توجه داشته باشیم.

وی اظهارداشت: نخست حوزه باورسازی است؛ ایجاد باور در جوامع اسلامی به ضرورت همگرایی و همکاری و یکدلی و یکدست بودن. یکی از چالش‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم چالش تشکیک در اصل ضرورت و فواید وحدت است.  

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: باورسازی، تنها با تحقیق و پژوهش، نوشتن کتاب و مقاله انجام نمی‌شود بلکه حوزه رسانه و همکاری رسانه‌ها از مهمترین رسالت‌های رسانه در این عرصه به شما می‌رود. معتقدیم در این عرصه کار فراوان انجام شده اما ما در یک جنگ کاملاً تمام عیار قرار داریم که از جنگ سخت، برنده‌تر و کشنده‌تر است.

وی با بیان اینکه رسانه مهمترین ابزار ما به شمار می‌رود، ابراز داشت: ما از تمام رسانه‌هایی که دغدغه منافع ملت‌ها به ویژه ملت اسلامی را دارند انتظار داریم در این عرصه با ما همکاری کنند تحت هر تابلویی نه تابلوی مجمع تقریب مذاهب اسلامی.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه گام دوم رسانه‌سازی برای تقریب است، عنوان کرد: اینکه بتوانیم دانش تقریب را در عرصه رسانه‌ها مطرح کنیم تا آنها آن را به فرهنگ عمومی تبدیل کنند این مسئله از ضرورت‌های ما است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: گام سوم در حوزه تقریب مذاهب اسلامی، گفتمان تقریب است که در این گفتمان، مراکز فرهنگ‌ساز فراوانی وجود دارند. باید کمک کنند گفتمان تقریب به گفتمان عمومی و گفتمان نهادهای تصمیم‌ساز تبدیل شود؛ منظور این است که تصمیم‌های وحدت آفرین‌ را برای مدیریت جامعه گرفته و زمینه این تصمیم‌ها را فراهم کنند که از دولت گرفته تا نهادهای قضایی باید در این راستا قدم بردارند، ما نیاز داریم در این عرصه‌ها به برنامه برسیم.

وی ادامه داد: اینکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی به تنهایی کار را انجام دهد، کار به جایی نمی‌رسد. اگر درون مملکت ما نهادهای تصمیم‌گیر نتوانند به یک تصمیم واحد در این عرصه برسند، نباید انتظار داشت که در عرصه بین‌المللی تصمیم‌های وحدت‌آفرین بگیرند.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راهکارها تشکیل اتحادیه‌ها هستند؛ اتحادیه بانوان، اتحادیه علمای مقاومت، اتحادیه احزاب سیاسی جامعه اسلامی، تشکیل شده‌اند. البته در خصوص اتحادیه احزاب سیاسی هنوز راه زیادی داریم تا به یک اتحادیه قدرتمند برسیم. ما نیازمند این هستیم که مجلس به طور جد وارد این عرصه شود.

وی از سیاست مجلس و نمایندگان آن به دلیل تشکیل کمیسیون فراکسیون تقریب در مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و گفت: امیدواریم کمیسیون فراکسیون تقریب به زودی فعالیت خود را در مجلس شورای اسلامی آغاز کند که ما هرچه بودجه خرج کنیم در این عرصه بخصوص، سرمایه‌گذاری است. گاهی خرج اندک در این زمینه می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگ و سودمندی باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهارداشت: اتحادیه بازرگانان فعال جهان اسلام در نتیجه تنگ‌نظری برخی از مسئولان تعطیل شد. ما دایه‌دار این نیستیم که کارها را خودمان انجام دهیم بلکه حرکتی اعم از مجلس و وزارت بازرگانی می‌توانند وارد عرصه شوند چرا که اگر جمهوری اسلامی بتواند ۲ درصد از سرمایه‌های خوابیده جهان اسلام را به خود جذب کند، شاهد تحول بزرگی خواهیم بود.

وی گفت: عرصه تقریب، عرصه بسیار گسترده، سودمند، بنیادین و سرنوشت‌ساز برای مملکت ما است و ما دست کمک به سوی همه کسانی که می‌توانند ما را کمک کنند دراز می‌کنیم، البته از همه افراد در این عرصه نیز حمایت می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.