۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 528270

گروه جامعه:این روزها فصل مناظره‌های انتخاباتی است و شش کاندیدای معرفی شده در رادیو و تلویزیون نظرات خود را بیان می‌کنند، چه خوب بود به جای شش نفر، مانند کشور فرانسه عده بیشتری در بررسی صلاحیت مورد پذیرش قرار می‌گرفتند و نظرات آنان هم مورد داوری مردم قرار می‌گرفت.

*خسرو معتضد

از میان نامزدهای ششگانه کنونی آقای دکتر روحانی به شهادت همین نظر خواهی‌هایی که از مردم می‌شود و پیامک هایی که در روزنامه‌های دارای ستون حرف مردم و صدای مردم به چاپ می‌رسد و برخلاف نظرات و خوش زبانی‌های مشاوران رسانه‌ای نامبرده که به ایشان القاء می‌کنند مردم شیفته و کشته مرده جناب دکتر و برجام و آمارهای ایشان هستند (مردم این آمارها را قبول ندارند و با گوشت و پوست گرانی و تورم و بیچارگی و فقر و فاقه خود را لمس می‌کنند) موضع ضعیفی دارد کما اینکه در اولین مناظره اسحاق جهانگیری وجاهت اجتماعی بیشتری یافت و مثلاً نیامدن ۷۰۰ هزار توریست شیعه را که هر سال به شهر مشهد می‌آمدند گردن کسانی گذاشت که به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد حمله‌ور شدند و فتح الفتوح کردند و خسارات زیادی به کشور وارد ساختند و اعراب را پررو و طلبکار کردند.

می‌دانید که عربستان پس از قطع رابطه با ایران زیر بار پرداخت خون بهای ۴۶۵ نفر شهدای واقعه منا نمی‌رود و آن حادثه را نتیجه بی‌مبالاتی و تهاجم خود ایرانی‌ها و زیردست و پا رفتن ایشان می‌داند. علی رغم مسافرت ها و مذاکرات و خواهش ها و تمناهای مقام های سازمان حج و زیارت که نمی‌دانم چرا اینقدر اصرار دارند ۸۰ هزار حاجی را روانه عربستان کنند و دولت سعودی در کمال منت گذاردن در مقابل سیاست اصرار و التماسی سازمان حج و زیارت با سفر حج ایرانی‌ها به مکه موافقت کرده، هیچ توافقنامه‌ای امضا نشده که دولت سعودی جان و مال و حیثیت ایرانیان زائر را تضمین کند.

ما تمام حرف ها را از زبان مسئولان حج و زیارت ایران شنیدیم. آقایان می‌گویند عربستان پذیرفته آیین برائت از مشرکین اجرا شود. به جای تضمین جان و مال و ناموس حجاج ایرانی، آقایان می‌گویند این قول را گرفته‌اند. چرا روی کاغذ نیاورده‌اند که در طول ایام حج کسی ایرانیان را آزار نخواهد داد و پلیس سعودی مراقبت تام خواهد کرد؟

به هر ترتیب وزارت امور خارجه خود را به کلی از ماجرا کنار کشیده و جان و مال و آبروی هشتاد هزار ایرانی را دست سازمانی سپرده که قصد دارد هر چه زودتر ده ها هزار ایرانی را راهی عربستان کند و از تعهدات خود درباره ثبت‌نام کنندگان آسوده شود، من نمی‌دانم نقش دیپلمات های وزارت امور خارجه چیست؟

آمدیم باز هم حادثه‌ای روی داد؟ آمدیم باز هم حادثه منا تکرار شد. جواب مردم را چه می‌دهید؟ باز هم باید رهبری مداخله فرمایند و با تهدید عربستان را وادارد تا پیکر شهدا را پس دهد؟

به هر ترتیب آقای روحانی با وجود تبلیغات پیگیر رسانه‌ای به دلیل وعده‌های انجام نشده، دلبستگی کامل به برجام و اطمینان غلط از مواعید آمریکایی‌ها آن محبوبیت انتخابات دوره گذشته را ندارد ضمناً ایشان بسیار علاقه به سالمندانی چون آقای نعمت‌زاده و عزیزانی چون وزیر راه و شهرسازی و اخوی ارجمند خویش دارد.

بسیاری از مسائل دوران حکومت مشارالیه چون حقوق های نجومی و مزایای ویژه برای امثال صفدرحسینی و صدقی و حقوق های ۵۷ میلیونی بانک ها و حقوق متعارف وزرا و نیز افزایش هزینه‌های دولت برای مردم روشن نشده است، آقای دکتر قالیباف به علت خدمات شهرسازی و تغییر سیمای تهران و خدمات خاص ایشان در نیروی انتظامی بخصوص راه‌اندازی تلفن ۱۱۰ در سراسر کشور و نیز احداث بوستان ها و باغات در تهران مورد نظر مردم است ولی متأسفانه مخالفان ایران موضوع املاک نجومی و نیز اعطای وام های کلان مسکن به مشاوران و مدیران و مسئولان شهرداری را بزرگ می‌کنند و نقبی به تاریخ زده درخصوص حوادث سال ۱۳۷۸ نیز مطالبی می‌نویسند. آقای حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در ماه های اخیر با ریشه کن کردن یک شاخه فساد مالی در آستان قدس و نیز دستور خدمت رسانی به زائران و نیز روستاییان اطراف مشهد محبوبیتی کسب کرده و در مصاحبه ها نیز مطالبی روشنفکرانه بر زبان می‌آورند اما عده‌ای دغدغه دارند عده‌ای بر ایشان تأثیر گذارند و عقاید خاص خود را بر نامبرده تحمیل کنند و جوانان و دانشجویان را از نامبرده دور سازند روزی کسی می‌گفت: در طول یک سال هفت میلیون نفر بر سفره امام رضا(ع) نشسته و از خوان و طعام ثامن الائمه برخوردار شده‌اند و روزی حدود یک میلیارد تومان خرج تغذیه زوار و نیز تغذیه روستاییان خراسان رضوی می‌شود .بگذار مردمی که از صدها کیلومتر گاهی پای پیاده و گاهی با اتوبوس و اتومبیل شخصی یا راه‌آهن یا هواپیما به مشهد مشرف بنشیند از تبرک غذای حضرت برخوردار شوند.

درخصوص آقای جهانگیری معاون اول آقای دکتر روحانی باید به آینده نگاه کرد. ان شاءالله اگر ایشان رئیس جمهور شدند در انتخاب وزیران امعان نظر خواهند کرد. من کاندیدایی آقایان مصطفی میرسلیم و هاشمی طبا را با توجه به اینکه آقایان گرچه از رجال سیاسی هستند اما اشتهار چندانی در جامعه نداشته و بیشتر در سایه قرار گرفته بودند چندان جدی نمی‌دانم و تصور می‌کنم این دو بزرگوار بیشتر برای آرایش میدان وارد صحنه شده‌اند.

به هر ترتیب رئیس جمهور آینده ایران باید حرف های تازه‌ای داشته باشد. اسیر دولت و آشنا و برادر و قوم و خویش نباشد. مشاوران سیاسی، رسانه‌ای و اجتماعی و اقتصادی ورزیده، جوان، و متخصص داشته باشد و حقوق خود و وزرا را متعارف کند (ده میلیون تومان و حدود آن) و به رفاه طبقات پایین و مستضعف توجه خاص نشان دهد و زیاد وعده‌های غیرقابل اجرا ندهد مردم از وعده و وعید خسته شده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.