۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
کد خبر: 528283

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مردم در این چند سال درباره ثبات داخلی و اقتصادی کشور حرفهایی دارند و نارسایی هایی وجود دارد که در طول تاریخ نیز وجود داشته است.

وزیر صنعت: مردم در طول تاریخ گلایه داشتند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در همایش روسای اتحادیه صنفی اتاق اصناف تهران اظهار کرد:‌جایگاه اصناف در کشور بسیار ارزنده است، 17 تا 18 درصد تولید ناخالص ملی از آن آنهاست و به اتفاق بخش‌های صنعت و معدن یک سوم تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند که این امر افتخاری برای ما به حساب می‌آید.

وی با اشاره به نقش اصناف در ایجاد ثبات داخلی و اقتصادی کشور افزود: «در ثبات داخلی و اقتصادی کشور در این چند سال مردم حرفهایی دارند و نارسایی‌هایی است که در طول تاریخ نیز وجود داشته و اکنون هم وجود دارد اما اگر منصف باشیم این ثباتی که شما اکنون ایجاد کرده‌اید؛ از بازار ارز گرفته تا بازار کالا و تا عرضه و تقاضا نیز به همین صورت است.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:‌امنیت کشور شوخی نیست، نزدیک به دو ونیم تا سه میلیون مغازه در سطح کشور به کسب و کار می‌پردازند و یک مورد ناامنی در بین آنها دیده نمی‌شود و شما نه تنها امنیت خود را حفظ می‌کنید بلکه امنیت جامعه را نیز تامین می‌کنید و در صورتی که من بخواهم کاری کنم می‌‌گویید جلوی مغازه من شلوغ نکن تا به کسب و کار من لطمه نخورد. شما منشاء امنیت ملی هستید.

نعمت‌زاده با اشاره به نقش آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور افزود:‌همه نباید فوق‌لیسانس و دکترا داشته باشند. آن روز یک فرد به پیش من آمد که دو تا فوق لیسانس داشت اما اگر بگویم که از کدام دانشگاه است خوب نیست، از دو دانشگاه معتبر تهران بود و به دنبال کار می‌گشت. من او را دعوا کردم و به او گفتم که تو دو تا فوق لیسانس در رشته مهندسی گرفته‌ای باید برای 10 نفر هم کار ایجاد کنی. این درسی که تو خوانده‌ای اگر اینقدر ارزش نداشته باشد به چه دردی می‌خورد.

وی افزود: من او را (دارای دو فوق‌لیسانس مهندسی) را وادار کردم برود فکر کند و ببیند چه کاری می‌تواند انجام دهد. این آموزشی که به درد نمی‌‌خورد، همه آخر خط پیاده می‌شویم و نمی‌دانیم چه کار باید بکنیم.

* فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران نبض آدم را می‌گیرند اما نمی‌دانند چه کار کنند

وزیر صنعت در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در اقتصاد و اشتغال کشور گفت: دیروز با وزیر علوم که بودیم توافقی منعقد کردیم تا توان تولید قطعات خودرو در کشور افزایش یابد و توافق شد 9 ماه کارآموزی جدی را در تحصیلات کارشناسی بگنجانیم.

نعمت‌زاده ادامه داد: همانطور که در دنیا معمولا فارغ‌التحصیلان مانند پزشکان تجربه کسب می‌کنند نبض آدم رامی‌گیرند و نسخه می‌پیچند اما در رشته‌های دیگر نبض آدم را می‌گیرند ولی نمی‌دانند چه کار کنند.

وی گفت: در کوتاه مدت نمی‌توانیم نقیصه‌های نظام آموزش کشور را حل کنیم این امر زمانبر است اما امیدواریم که به سرعت این مشکلات حل شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با اشاره به قیمت بالای تمام شده کالا در ایران گفت: یکی از مشکلات ما قیمت تمام شده کالا و تعداد صنوف بیشتر از نرمال جهانی است به طوری که در بخش توزیع دو برابر متوسط جهانی و 3 برابر متوسط کشورهای پیشرفته واحد توزیع داریم که این امر باعث می‌شود که من مغازه‌دار کالا را به قیمتی بفروشم که خانواده خود را اداره کنم.

نعمت‌زاده افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای کاهش هزینه‌ها در کشور ایجاد می‌شود به طوری که آنها کالا را یکجا می‌خرند و حمل می‌کنند و در صورتی که قیمت فروش کالا در آنها 7 تا 10 درصد کمتر نباشد به درد نمی‌خورد.

بنابراین گزارش محمدرضا نعمت‌زاده بعد از پایان سخنرانی خود به سرعت محل اتاق اصناف ایران را ترک کرد و حاضر به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.