رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهوری ترکیه، تحولات کشور سوریه و عراق را بخشی از حوزه امنیت ملی ترکیه خواند و گفت: هر تحولی در این دو کشور به طور مستقیم در امنیت داخلی ترکیه تاثیرگذار است.

اردوغان: تحولات سوریه و عراق بخشی از مسایل امنیت ملی ترکیه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایرنا، اردوغان روز پنجشنبه در نشست مشترک خبری با ارنست بای کوروما رئیس‌جمهوری سیرالئون در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا، با انتقاد از کمک تسلیحاتی آمریکا به گروه حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د)، این گروه را 'شاخه سوری گروه تروریستی و تجزیه‌طلب پ.ک.ک' خواند.

وی افزود: 'ما انتظار داریم که متحدان دیرینمان به جای همراهی با گروه‌های تروریستی، در کنار ترکیه قرار گیرند و نگرانی های خود در باره این موضوع در دیدار هفته بعد با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مطرح خواهم کرد.'

وی با اشاره به برگزاری نشست با متحدان ترکیه در ناتو در خصوص ارسال کمک های تسلیحاتی آمریکا به گروه های مبارز کردی اظهار کرد: تماس های رسمی ثبات منطقه را تضمین خواهد کرد و شرایط لازم برای دستیابی به یک نتیجه سازگار با حقیقت‌های منطقه را فراهم خواهد ساخت.

اردوغان در واکنش به دلایل آمریکا مبنی بر کمک تسلیحاتی به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) با هدف مبارزه با داعش گفت: 'مبارزه با گروه تروریستی داعش نباید با یک گروه تروریستی دیگر انجام شود چرا که چنین اقدامی باعث ایجاد خطر برای آینده سوریه و منطقه خواهد بود، چنان که اقدامات اشتباهی که در گذشته انجام شده، وضعیت سوریه را به این جا رسانده است.'

وی با اشاره به موضع ترکیه در خصوص حفظ تمامیت ارضی سوریه تحت هر شرایطی افزود: 'امیدواریم کشورهایی که به تجزیه طلبان و تروریست ها کمک تسلیحاتی می کنند، هر چه زودتر از تصمیم اشتباه خود منصرف شوند.'

به گزارش ایرنا، دانا وایت سخنگوی پنتاگون دو روز پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور ارسال سلاح برای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) را صادر کرده و وزارت دفاع را موظف کرده است که برای کسب موفقیت در مبارزه با داعش در رقه، عناصر کُرد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) مسلح شوند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی همچنین مدعی شده است که نیروهای دموکراتیک سوریه و در راس آنها حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) تنها نیرویی هستند که در آینده نزدیک قادر خواهند بود رقه را تصرف کنند.

ارسال کمک های جدید تسلیحاتی در ماه های گذشته از آمریکا به گروه های حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) موجب نگرانی دولت ترکیه شده و پیش بینی می شود که باعث تیره تر شدن روابط واشنگتن و آنکارا شود.

آمریکا که این روزها جای پای قبلی خود را در عراق و سوریه از دست داده، به شدت در صدد احیای نقش خود در سوریه است و با توجه به شرایط موجود منطقه، بدنامی داعش، دشمنی با دولت قانونی سوریه و نیز قبضه کامل عناصر ارتش به اصطلاح آزاد سوریه توسط دولت ترکیه، راهی جز نزدیک شدن به گروه های کُردی سوریه ندارد.

بر این اساس، دولت آمریکا که همواره در منطقه به دنبال ایجاد کانون های تنش بوده، مراودات خود را با دو گروه کُردی سوریه یعنی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) زیادتر کرده و به بهانه مبارزه با داعش و در واقع برای دامن زدن به جنگ در خاک سوریه، تسلیحات نظامی در اختیار آنها قرار داده، ولی این تصمیم با مخالفت شدید دولت ترکیه و متحد آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) واقع شده است.

دولت ترکیه، آمریکا را متهم به تسلیح و همراهی با گروه های تروریستی کرده و این دو گروه کُردی سوریه را شاخه سوری گروه های تروریستی پ.ک.ک می داند و مدعی است که این دو تشکیلات شبه نظامی کُردی، در صدد ایجاد کشور مستقل در شمال سوریه است و بر این اساس ترکیه به رغم دشمنی با دولت قانونی سوریه و تجاوز نظامی به خاک این کشور، همواره از تمامیت ارضی سوریه دفاع و اعلام کرده است که اجازه تاسیس دولت و یا تشکیلات خودگردان کُردی در شمال سوریه را نخواهد داد.

آمریکا تا کنون به این دغدغه ترکیه پاسخ مناسبی نداده و با معطل کردن دولت ترکیه و نیز با تقویت حضور نظامی خود در شمال سوریه، در صدد مستحکم تر کردن جای پای خود در منطقه است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.