مراسم افتتاحیه چهارمین دوره بازیهای کشورهای اسلامی شامگاه جمعه در باکو آذربایجان برگزار شد.

گزارش کامل قدس آنلاین از مراسم افتتاحیه بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، درحالی که رقابت های برخی رشته های چهارمین دوره بازیهای کشورهای اسلامی از صبح روز جمعه آغاز شده است، مراسم افتتاحیه این دوره از بازیها از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه امروز در ورزشگاه المپیک شهر باکو آغاز شد.

اتفاقات و رویدادهای این مراسم به طور زنده در همین خبر پوشش داده خواهد شد.

حضور مقامات ۵۴ کشور
ورزشگاه ۷۰ هزار نفری باکو محل برگزاری مراسم افتتاحیه چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی است. مقامات فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی که بازی های کشورهای اسلامی زیر نظر مستقیم این فدراسیون برگزار می شود همراه با مقامات ۵۴ کشور شرکت کننده در این دوره بازی ها و ورزشکاران آنها از حاضران در مراسم افتتاحیه هستند.

حضور مقامات ایرانی در ورزشگاه
​کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک ایران همراه با غلامرضا شعبانی بهار، معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش نیز از مقامات ایرانی حاضر در این مراسم هستند.

اجرای موسیقی در شروع مراسم
در آغاز مراسم افتتاحیه و پس از خوش آمدگویی دو مجری زن و مرد، گروه موسیقی به اجرای برنامه پرداختند. اجرای این برنامه شاد، جمعیت تماشاگرانی که برای تماشای مراسم خود را به ورزشگاه رسانده بودند را به وجد آورد طوریکه یکصدا و بعضا ایستاده عوامل اجرای برنامه رو تشویق کردند.

وعده اجرای برنامه های جذاب و هیجان انگیز
گفتگوی مجری زن مراسم افتتاحیه با یکی از ولنتیرهای زن این دوره از بازی ها، بخش بعدی مراسم افتتاحیه بود. در این گفتگوی کوتاه ولنتیر حاضر ضمن ابراز خرسندی از اینکه کشورش میزبان رویداد بزرگی شده، وعده مراسم باشکوهی در افتتاحیه را داد و اینکه تماشاگران باید منتظر برنامه ای جذاب و هیجان انگیز باشند.

سکوت در ورزشگاه ۷۰ هزار نفری
نواختن گیتار؛ این محور سومین بخش مراسم افتتاحیه بازی های کشورهای اسلامی بود که توسط یکی از هنرمندان آذربایجان اجرا شد. به هنگام اجرای این برنامه، سکوت کاملی ورزشگاه ٧٠ نفری المپیک باکو را فرا گرفت چون تماشاگران غرق آهنگ دلنشین شده بودند.

همکاری تماشاگران با مجریان
نکته جالب اینجاست که ظرفیت ورزشگاه ٧٠ هزار نفری المپیک باکو برای افتتاحیه کامل نشده اما تماشاگران حاضر همکاری خوبی با عوامل اجرای مراسم دارند؛ آنها بنا به درخواست دو مجری برنامه دو بار موج مکزیکی به راه انداختند تا فضای ورزشگاه برای ادامه مراسم افتتاحیه آماده تر شود.

نوبت به کودکان رسید
نقش کودکان در مراسم افتتاحیه بازی های کشورهای اسلامی قابل توجه است طوریکه اجرای کامل یکی از بخش های مراسم بر عهده آنها بود. این کودکان ب لباس یکدست سفید به اجرای حرکات نمایشی پرداختند و در ادامه هم دختران آبی و سفید پوش در حالیکه نوارهای رنگی در دست داشتند مراسم افتتاحیه را با هنرنمایی خود رنگارنگ و جذاب تر کردند.

روشن کردن موبایل ها در خاموشی
برای مدت پخش آهنگ و اجرای برنامه های مراسم افتتاحیه بازی های کشورهای اسلامی متوقف شد، در این لحظات بنا به درخواست مجریان برنامه، تمام تماشاگران موبایل های خود را روشن کردند و اینگونه فضای تاریک ورزشگاه را روشن کردند. چراغ موبایل تماشاگران به تدریج خاموش شد اما ادامه برنامه های افتتاحیه پیگیری نشد طوریکه بیش از ٥ دقیقه است که در ورزشگاه نه صدایی شنیده می شود و نه برنامه ای دیده می شود...، سکوت و تاریکی!

دختر بادبادک به دست آمد
همانطور که پیش از این اعلام شده بود، اجرای بخشی از افتتاحیه توسط یک کودک دختر است که سفری از کشف و شهود را آغاز کرده همراه با بادبادکش، فرهنگ کهن آذربایجان را به نمایش می گذارد. نمایش این دخترک و بادبادک هایی که به هوا می رفتند، از مانیتورهای ورزشگاه پخش شد. قبل از آن اما جمعیت زیادی از عوامل اجرای افتتاحیه با حضور در زمین و اجرای برنامه، فضا را برای نمایش "دخترک با بادبادک" آماده کردند.

آقای رئیس جمهور هم هست
الهام علی اف و همسرش مهربان علی اف از مهمامان ویژه مراسم افتتاحیه بازی های کشورهای اسلامی هستند که از جایگاه ویژه شاهد هنرنمایی هنرمندان کشورشان هستند. به هنگام پخش تصاویر رئیس جمهور و همسرش، فضای ورزشگاه به شکل زیبایی نورافشانی شد.

پرچم میزبان برافراشته شد
بعد از اینکه گروه بزرگی از هنرمندان آذری، با در دست داشتن پرچم کشورشان هنرنمایی کردند، نوبت به حمل پرچم کشور آذربایجان برای برافراشته شدن رسید. این کار طی مراسم رسمی انجام شد و اینگونه پرچم کشور آذربایجان به عنوان میزبان چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی در ورزشگاه المپیک باکو به اهتزاز در آمد.

معرفی فرهنگ کهن آذربایجان
به گزارش خبرنگار مهر، بعد از اهتزاز پرچم کشور آذربایجان، محور برنامه افتتاحیه بازی های کشورهای اسلامی کم کم به سمت معرفی فرهنگ و سنت این کشور پیش رفت. این یکی از محوری ترین بخش های مراسم افتتاحیه بود که با پخش تصاویری بر روی مانیتور مرکزی ورزشگاه اجرا شد؛ مانیتوری که در دو سمت آن ستون نایی به شکل گلدسته های مسجد قرار گرفته است. در ادامه هم پرچم ٥٤ کشور شرکت کننده بر روی صفحه مانیتور به نمایش درآمد و اینگونه ضمن روایت داستان جهانی صلح و امید، کشورهای شرکت کننده در بازی ها به نوعی معرفی شدند.

آغاز رژه ورزشکاران
با نمایش پرچم کشورهای شرکت کننده در بازی های کشورهای اسلامی، فضا برای آغاز رژه کشورهای شرکت کننده در چهارمین دوره این بازی ها آماده شد. رژه کاروان ورزش کشورهای شرکت کننده با افغانستان آغاز شد.

رژه ورزشکاران ایران انجام شد
نام کاروان ورزش ایران به عنوان بیست و یکمین کشور برای حضور در مراسم رژه اعلام شد و بعد از آن کاروان ورزش کشورمان وارد ورزشگاه المپیک باکو شد. مه لقا جام بزرگ تیرانداز کشورمان به عنوان پرچمدار کاروان ایران پیشاپیش ورزشکاران در حرکت بود. سعید افتخاری که امروز به جای شاهرخ شهنازی به عنوان سرپرست کاروان ایران معرفی شد همراه با ورزشکاران مان از رشته های بوکس، شنا، تیراندازی، والیبال، ووشو، جودو، ژیمناستیک و .... ترکیب کاروان ایران را در مراسم رژه تشکیل دادند.

استقبال بی نظیر از ترکیه
در ادامه رژه کاروان ورزش ٥٤ کشور شرکت کننده در مراسم افتتاحیه، کاروان بزرگ ترکیه هم رژه رفت. رژه ترک ها با استقبال قابل توجه از سوی تماشاگران همراه بود طوریکه تماشاگران ایستاده ورزشکاران کاروان این کشور را تشویق کردند.

و نوبت به میزبان رسید
کاروان ورزش آذربایجان میزبان چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی به عنوان پنجاه و چهارمین و آخرین کشور در مراسم رژه حاضر شد. رژه ورزشکاران آذربایجان با استقبال و تشویق تماشاگران همراه شد. با رژه ورزشکاران، مراسم افتتاحیه بازی های کشورهای اسلامی در بخش رژه ورزشکاران به پایان رسید.

باکو نورباران شد
در پایان رژه ٥٤ کشور شرکت کننده در چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی و پس از اینکه برای دقایقی موسیقی سنتی و محلی آذربایجان توسط گروهی از هنرمندان این کشور نواخته شد، فضای ورزشگاه نورافشانی شد.

پرچم بازی های اسلامی به اهتزاز در آمد
به گزارش خبرنگار مهر، اهتزاز پرچم ویژه فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی به عنوان پرچم اصلی این بازی ها، یکی دیگر از بخش های مراسم افتتاحیه بود. حمل پرچم ویژه بازی های کشورهای اسلامی تا رسیدن به محل اهتزاز، توسط ورزشکاران نامدار آذربایجان از رشته های مختلف انجام شد. همزمان با اهتزاز این پرچم نورافشانی دوباره ای در فضای ورزشگاه انجام شد. اجرای مراسم نورافشانی تمام تماشاگران را به وجد آورد،

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.