معاون وزیر خارجه با بیان اینکه بعید است درکانادا انتخابات داشته باشیم گفت: دولت جدید آنها برای برقرار رابطه با ایران ابراز تمایل کرده و ما به دنبال داشتن روابطی عزت‌مندانه با این کشور هستیم.

 با عربستان و سودان رابطه دیپلماتیکی نداریم/ انتخابات ریاست جمهوری در آنجا برگزار نمی‌شود

 به گزارش «قدس آنلاین»،  حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، در گفتگو با رادیو با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در ۱۰۳ کشور برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه با کشورهای عربستان و سودان رابطه دیپلماتیکی نداریم انتخابات ریاست جمهوری در آنجا برگزار نمی‌شود.

قشقاوی اظهار داشت: بیش از یک ماه قبل طبق روال گذشته تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سایر کشورها در نظر گرفته شد تا ایرانیان ساکن در کشورهای مختلف بتوانند در این انتخابات شرکت کنند، انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰۳ کشور در ۱۳۳ نمایندگی ایران  در کشورهای مختلف و ۲۸۶ شعبه اخذ رای برگزار می شود.

وی ادامه داد: در دو کشور عربستان و سودان این انتخابات برگزار نخواهد شد به دلیل اینکه ایران با این کشورها درحال حاضر رابطه دیپلماتیکی ندارد و البته تعداد ایرانیان ساکن در این دو کشور نیز محدود است. همچنین کشور مهمی که تاکنون موفق نشده‌ایم، تمهیدات لازم رای برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  در آن فراهم کنیم کانادا است و بعید است که در این چند روز باقیمانده بتوانیم این کار را انجام دهیم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ۴۰۰ هزار ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند، افزود: متاسفانه علیرغم تلاشهایی که صورت گرفته به دلیل نداشتن رابطه دیپلماتیک با کانادا تاکنون امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور فراهم نشده است.

قشقاوی گفت: در دوره قبل نیز به دلیل همین موضوع این امکان برای ایرانیان مقیم کانادا فراهم نشد در انتخابات شرکت کنند، در این دوره هم در همین چارچوب از سوی سفارت ایران در سازمان ملل یادداشت رسمی به سفارت کانادا در این سازمان ارسال و تقاضای مساعدت برای برگزاری انتخابات در این کشور مطرح شد. از سویی دیگر برخی از دیپلمات‌های  عالی رتبه ایران در نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با همتایان کانادایی خود در این ارتباط گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی داشته‌اند و چندی پیش نیز مدیر کنسولی وزارت خارجه با همتای کانادایی خود در این ارتباط صحبت کرد.

وی همچنین به گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه کشورمان با همتای کانادایی‌اش در این رابطه اشاره کرد و تصریح کرد: علیرغم این تلاش‌ها بعید به نظر می‌رسد که ما بتوانیم انتخابات ریاست جمهوری را در کانادا برگزار کنیم. مقام‌های کانادایی در این ارتباط نداشتن سفارت از سوی ایران در این کشور و همچنین برخی از بحث‌های فنی را مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور عنوان کرده‌اند.

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ادامه داد: ما حتی پیشنهادات غیر مستقیم دیگری را نیز داشتیم که امکان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  در این کشور فراهم شود. ولی در مجموع با توجه به اظهار نظر مقام های کانادایی و قوانین داخلی این کشور فکر می‌کنیم که بعید است در چند روز آینده اتفاق خاصی در این زمینه صورت بگیرد.

قشقاوی با بیان اینکه دولت قبلی کانادا به صورت یکطرفه و بدون هیچ دلیل و منطقی، پنج سال پیش روابط با ایران را قطع کرد، ادامه داد: دولت وقت کانادا در آن زمان دولتی تندرو، ضد ایرانی و طرفدار صهیونیست‌ها بود ولی دولت جدید کانادا برای برقرار رابطه با ایران ابراز تمایل کرده و ما به دنبال  داشتن روابطی عزت‌مندانه با این کشور هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا دو طرف  ایرانی و کانادایی  هر کدام حرف‌هایی دارند، باید این صحبتها شنیده و بررسی شود و مهم در این راستا این است که عزم دو طرف در جهت برقراری دوباره روابط دیپلماتیک است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.