وزیر اسبق وزارت اقتصاد گفت: آماری که به عنوان دستاورد دولت مطرح می‌کنند، عملا بازی با آمار است و آمار میعانات گازی را به صادرات نفتی اضافه کردند. این باعث شده که تراز تجاری غیرنفتی مثبت شود.

وقتی با آمارها بازی می‌شود/ تراز تجاری چگونه مثبت شد؟

 به گزارش «قدس آنلاین»،  حسین صمصامی درباره وضعیت تراز تجاری اظهار داشت: آن تراز تجاری مثبت که دولتیکی از دستاوردهای مهم خود اعلام می‌کند، در واقع بازی با آمار  است.

وی افزود: برای اثبات این گفته، باید بگویم اگر صادرات و واردات سال ۹۵ را دقت کنید، کل واردات حدود ۴۳ میلیارد و ۶۸۴۴ میلیون دلار بوده است. صادرات کالا با احتساب پتروشیمی و گاز و بدون احتساب نفت، میعانات گازی ۳۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار بوده است.

وزیر اسبق وزارت اقتصاد تصریح کرد: بر این اساس، تراز تجاری ما بدون احتساب نفت، میعانات گازی، منفی ۷.۰۷۴ میلیارد دلار  است.

صمصامی عنوان کرد: روالی که در بانک مرکزی و در نماگرهای اقتصادی، این بوده که وقتی صادرات نفتی را محاسبه می‌کردند، محاسبه صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات و گازهای طبیعی مایع شده است.

وی متذکر شد: بر این اساس، مایعات و میعانات گاز طبیعی عملا در صادرات نفت خام وارد کردند، اما وقتی شما نماگرهای  اقتصادی صادرات نفت‌خام را دقت کنید، ارزش نفت‌خام، فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، مایعات و میعانات گازی را می‌بینید. بنابراین در صادرات غیرنفتی هیچ‌وقت این‌ها حساب نمی‌شده است.

وزیر اسبق وزارت اقتصاد ادامه داد: در سال ۹۵ دولت بحث گاز، مایعات و میعانات گازی را به صادرات غیرنفتی اضافه کرده است. وقتی این‌ها به صادرات غیرنفتی اضافه کرده، عملا میعانات گازی عملا حدود ۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار به صادرات غیرنفتی اضافه شده و باعث شده تراز تجاری غیرنفتی مثبت شود. یعنی ۲۴۶ میلیون دلار مثبت شود.

صمصامی گفت: بر این اساس، آماری که به عنوان دستاورد دولت مطرح می‌کنند، عملا بازی با آمار است و آمار میعانات گازی را به صادرات نفتی اضافه کردند. این باعث شده که تراز تجاری غیرنفتی مثبت شود.

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.