مشهد- اردیبهشت است وحال و هوای بهاری که خوشبختانه تئاتر مشهد هم به مرحله ای از شکوفایی و حس و حال بهاری رسیده است تا جایی که هرشب مخاطب امکان دیدن تئاتر را دارد.

تئاتری ها: مخاطبان را آوردیم ؛ مسئولان آن را حفظ کنند

سرورهادیان: شاید هنوزهم با استانداردهای جهانی و حتی پایتخت، تئاترمان نمی تواند رقابت کند، اما می‌توان امیدواربود که طی چند سال آینده می‌توان به ایده آل‌های بهتری رسید و فضای تئاتر مشهد را به حرفه ای بودن نزدیک دانست و این در گرو مسئولانی است که باید برای حفظ و حضور مخاطب تئاتر برنامه ریزی جدی داشته باشند، زیرا هنرمندان سهم خودشان را پرداخته اند. این روزها نمایش‌های مختلفی در حال اجراست.
نگران ریزش مخاطب هستم
 نمایش «سندروم پای بیقرار» که از ۱۰ اردیبهشت ماه با دو اجرا در تماشاخانه اشراق مشهد  برای علاقه‌مندان به روی صحنه می‌رود.
این نمایش که به نویسندگی رئوف دشتی و علی حاتمی نژاد و طراحی و کارگردانی عبدالله برجسته است.
کارگردان خوب شهرمان با این نمایش که یکی از متفاوت‌ترین کارهای اوست، می‌گوید: متفاوت ترین کارم را با این نمایش انجام دادم و با توجه به سبک کارهای قبلی‌ام که متکی برعظمت طراحی صحنه و دکور و لباس بود، این نگرانی را داشتم که مخاطب کارهای من با این اثربتواند ارتباط برقرار کند یا نه.
عبدالله برجسته تأکید می‌کند: تجربه موفقی بود و من دریافتم در سالن کوچک بلک باکس اشراق مخاطب با نمایش و این نوع شیوه اجرایی من نیز می‌تواند ارتباط برقرار کند، هر چند این بار تمرکز کارم روی بازیگری و ایجاد فضاهای مینی مالیستی بود.
وی خاطرنشان می‌سازد: به باور من کسی که تئاتر را می‌شناسد، خیلی شیوه اجرایی برایش تفاوتی نمی‌کند، زیرا اگر تئاتر را بشناسیم، در هر شیوه‌ای می‌توان کار کرد و موفق بود.
این کارگردان و طراح در ادامه می‌افزاید: متأسفانه این روزها من نگران از دست دادن مخاطب، به دلیل نداشتن امکانات سخت افزاری در تئاتر هستم. این در حالی است که ما در تئاتر پس از پایتخت جایگاه برتر را پیدا کرده‌ایم، اما امکانات اولیه برای اجرای خوب تئاتر را نداریم. نداشتن سالن‌های استاندارد، واقعیت است. ما به تجهیزات سالن‌های تئاتر و افزایش سالن در مشهد نیاز داریم.
برحسته تأکید می‌کند: حق مسلم یک مخاطب است که برای دیدن یک تئاتر در یک صندلی راحت بنشیند. فضایی که تجهیزات صوتی، سرمایشی و گرمایش آن درست باشد. ما هنرمندان تلاشمان را با کار خوب و آوردن مخاطب به سالن‌های تئاتر انجام داده ایم، از این به بعد وظیفه مسئولان است که با حمایت و تجهیز سالن‌های تئاتر این مخاطب را حفظ و آن را افزایش دهند، در غیر این صورت ما مخاطبمان را از دست خواهیم داد.

ضعف اطلاع رسانی

نمایش «اسب‌های سفید» هم این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد واقع در پارک ملت، مجتمع فرهنگی- هنری امام رضا(ع) درحال اجراست.
کارگردان این نمایش درباره جایگاه کنونی تئاتر مشهد تأکید می‌کند: در گذشته ما تماشاگر تئاتر نداشتیم، اما در سال‌های اخیر تماشاگر تئاتر داریم و به نظر من اگر همین گونه شرایط پیش برود به طور قطع طی دو تا سه سال آینده ما تماشاچی هایی خواهیم داشت که نسبت به اسامی نویسنده و کارگردان و بازیگران، نمایش را برای دیدن انتخاب می‌کنند که نمایش طنز، تراژدی، مذهبی یا خارجی یا ایرانی را حتی برای دیدن انتخاب کنند.
وی تصریح می‌کند: بزودی این اتفاق در مشهد خواهد افتاد، اگرچه در مشهد مانند پایتخت دانشگاه هنر نیست که حیطه گسترده ای از تماشاگر نمایش را در برمی گیرد.
 این کارگردان تئاتر تأکید می‌کند: متأسفانه بزرگ‌ترین ضعف در تئاتر مشهد به اطلاع رسانی برمی گردد. بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند در مشهد تئاتر اجرا می‌شود و حتی سالن اصلی تئاتر شهر را نمی شناسند که این ضعف بیشتر، به اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و شهرداری که حمایت لازم را انجام نمی‌دهند بر می‌گردد این در حالی است که در همه دنیا در مباحث فرهنگی حمایت همه سازمان‌ها و نهادها دیده می‌شود.

نبود بانک اطلاعاتی
نمایش «کروموزم» به نویسندگی مهدی سیم ریز و کارگردانی محمد جهان پا و مهدی سیم ریزاست که هرشب‌؛ در تئاتر شهر و در تماشاخانه بهار برای علاقه‌مندان به ژانر طنز اجرا می‌شود.
محمد جهان پا در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص مشکلات کنونی تئاتر می‌گوید: پس از گذشت سال‌ها از تئاتر مشهد و درحال حاضر به یک بانک اطلاعاتی تماشاگران تئاتر برای اطلاع رسانی نیاز داریم، اما متأسفانه چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم موجود است، فقط در دست یک گروه خاص قرار دارد که شماره همراه مخاطب در هنگام خرید اینترنتی در اختیار آن سایت خصوصی قرار گرفته و این ضرورت در تئاتر مشهد محسوس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.