سند ۲۰۳۰ قراردادی است که توسط یونسکو با آموزش‌وپرورش کشورهای مختلف بسته شده است و هدف اصلی آن نیز اینست که آموزش‌های یکسانی به دانش‌آموزان ارائه شود. این خوب است که آموزش‌هایمان یکسو و یکسان شود، اما ظرفیت و آگاهی دانش‌آموزانمان ما در سطح بالایی نیست و با برخی بندهای این قرارداد همسویی ندارد. برای مثال دانش‌آموز کلاس چهارمی ما نه در خانواده آگاهی داده شده و نه در مدرسه و جامعه که ما بخواهیم مباحث دیگر را به طور مستقیم برایش مطرح کنیم. این باعث می‌شود که فکر اصلی او از درس خارج شده و به انحراف کشیده شود.

سند ۲۰۳۰؛ ابزاری برای استحاله هویت دینی دانش آموزان ایرانی

 به گزارش «قدس آنلاین»،  مرضیه اشرفی، استاد دانشگاه علمی کاربردی قزوین در مورد سند۲۰۳۰ بیان کرد:

«سند ۲۰۳۰ قراردادی است که توسط یونسکو با آموزش‌وپرورش کشورهای مختلف بسته شده است و هدف اصلی آن نیز اینست که آموزش‌های یکسانی به دانش‌آموزان ارائه شود. این خوب است که آموزش‌هایمان یکسو و یکسان شود، اما ظرفیت و آگاهی دانش‌آموزانمان ما در سطح بالایی نیست و با برخی بندهای این قرارداد همسویی ندارد. برای مثال دانش‌آموز کلاس چهارمی ما نه در خانواده آگاهی داده شده و نه در مدرسه و جامعه که ما بخواهیم مباحث دیگر را به طور مستقیم برایش مطرح کنیم. این باعث می‌شود که فکر اصلی او از درس خارج شده و به انحراف کشیده شود.»

وی در همین رابطه اذعان داشت:

«اگر طبق قرارداد به صورت کاملاً آموزشی و تخصصی پیرامون آن بحث کنیم، می‌تواند منفی نباشد. اگر بنشینیم و تک‌تک موارد قرارداد را بررسی کنیم و نکات مثبت آن را بگیریم و نقاط منفی را کمرنگ‌تر عمل کنیم، شاید به نتیجه برسیم.»

اشرفی در ارتباط با تفاوت فرهنگ ایرانی- اسلامی ما با فرهنگ غرب ادامه داد:

«صددرصد می‌تواند تداخل داشته باشد. ما در مباحث فرهنگی، فقهی، علمی و…تفاوت‌های بسیاری دارد. ما باید یک تغییری در نظام آموزش‌وپرورش خود ایجاد کنیم. اما نه به این صورت که تغییرات یکدفعه‌ای ایجاد کنیم. برای مثال سال‌های تحصیلی را شش‌ساله نمائیم. یک تغییر عمیق، آرام و تدریجی نیاز است که کارشناسی شده باشد. خیلی از بندهای این قرارداد برای ایران نوشته نشده است. حداقل ما چند سال زمان می‌خواهیم تا بچه‌هایمان را نسبت به این مسائل آگاه سازیم. اگر بخواهیم عجولانه آن را پیاده کنیم دچار مشکلات زیادی در این رابطه خواهیم شد.»

اشرفی پیرامون مخالفت رهبر با این سند اذعان کرد:

«ما در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و رهبری داریم که از نظر اسلامی و علمی در مقام بالایی قرار دارند. این سند ممکن است از نظر منِ نوعی که فردی عادی هستم، می‌توان وارد سیستم آموزش کرد. اگر بخواهیم فرمایشات ایشان را اطاعت کنیم، فعلاً باید دست نگه داریم و آن را عملی نکنیم، اگرچه دچار مشکلات بین‌المللی خواهیم شد و این اولین بار نیست اما مقداری باید زمینه را مساعد سازیم که سال‌های آینده بتوانیم از آن سند کمک بگیریم. این قوانین فعلاً در کشور ما پاسخگو نیست. بیانات رهبری هم بر اساس علم، ایدئولوژی و فرهنگ امروزی می‌باشد و با بررسی آن را ابلاغ کرده‌اند.»

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.