رشد ۲.۵ برابری نقدینگی و ۷۰ درصدی پایه پولی در کنار افزایش ۲.۵ برابری هزینه‌های جاری دولت، شرایط اقتصاد ایران را بدتر از قبل کرده است. نرخ بیکاری در ۱۸ فصل اخیر رکورد زده است. کارخانجات معروف یکی پس از دیگری تعطیل میشوند اما رئیس دولت میگوید از رکود خارج شدیم

نمره مردودی ۱۲۱ اقتصاددان و فعال اقتصادی به عملکرد اقتصادی دولت روحانی

به گزارش قدس آنلاین ۱۴۵۰ روز از آغاز به کار دولت به تدبیر و امید می‌گذرد و همچنان وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم عملیاتی نشده است. دولت تدبیر و امید چهار سال پیش با وعده رونق اقتصادی از راه بهبود مناسبت بین المللی و برداشته شدن تحریمها توانست نظر ۵۱ درصد از مردم را به خود جلب کند و سکان قوه مجریه را به دست بگیرد.
 اما کم کم مشخص شد که دولت یازدهم نه تنها قدمی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور برنمی‌دارد، بلکه با گره زدن اقتصاد کشور به مسئله برجام و مذاکرات هسته‌ای رکود عمیقی را بر اقتصاد کشور وارد می‌سازد که به گواه فعالان اقتصادی نمونه آن در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظیر نداشته است. فضای رکود اقتصادی به حدی بود که کارخانه‌های معروف کشور که سالها با زندگی ایرانیان عجین شده‌ بودند مانند ارج، آزمایش، پارس الکتریک، داروگر و ... هم تعطیل شدند. طبق آمارهای رسمی بیش از یک میلیون نفر در سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید شغل خود را از دست دادند.
در این میان قولی هم که روحانی به مردم در خصوص رفع تحریمها داده بود عملیاتی نشد. بانکها و شرکتهای بزرگ با وجود گذشت یک سال و نیم از برجام همچنان با ما کار نمی‌کنند و در سفر حدود ۲۰۰ هیات تجاری و اقتصادی به ایران یک دلار سرمایه خارجی هم به کشور نیامد.

در این میان سیاستهای اقتصادی مقاومتی هم که در دولت تدبیر و امید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد به مرحله اجرا نرسید و حتی کار به جایی کشید که رهبری چند بار اعلام کرد که از نحوه اجرای این سیاست ها راضی نیست. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور هم کارهای روزمره خود را به عنوان برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جا زد و شرایطی را فراهم کرد، که دولت به راحتی با افزایش واردات کالاهای مصرفی و واگذاری بسیاری از امور مانند کترینگ قطارهای به شرکتهای خارجی ضد اقتصاد مقاومتی عمل کند.
اوضاع سیاستهای پولی و مالی هم در سالهای فعالیت دولت یازدهم چندان قابل دفاع نبود و رشد ۲.۵ برابری نقدینگی و ۷۰ درصدی پایه پولی در کنار افزایش ۲.۵ برابری هزینه‌های جاری دولت شرایط اقتصاد ایران را بدتر کرد. همه این مسائل بهانه‌ای شد تا به سراغ ۱۲۱ اقتصاددان و فعال اقتصادی برویم و نظر آن‌ها را در این زمینه جویا شویم:

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.