کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت موفق شد در ۲ سال اخیر سالی ۶۳۰ هزار شغل ایجاد کند که این رقم را باید به یک میلیون شغل در سال برسانیم.

جهانگیری: بیکاری ابرچالش کشور شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در شبکه رادیویی جوان در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای اشتغال جوانان در دولت آینده احتمالی‌تان چیست؟ گفت: بیکاری یکی از مهمترین چالش‌هایی است که پیش روی ملت ایران قرار دارد.

وی افزود: در دورانی که وفور درآمدهای نفتی بوده، متأسفانه منابع حاصل از فروش نفت هزینه شده و به جایی که برای کشور ما شغل ایجاد کند، برای کارگران کشورهای دیگر شغل ایجاد کرده است. طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، تعداد شاغلین کشور در سال 1384، 20 میلیون و 600 هزار نفر بوده و در سال 1391 در یک دوره 7 ساله همین رقم ثابت مانده و تعداد خالص ایجاد شغل صفر بوده، این نشان‌دهنده حجم بیکاری انباشته شده در سال 92 وجود داشته است.

 کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: دهه شصتی‌ها و جوانان کشور سهم عمده‌ای در مطالبه اشتغال و سرویس‌دهی در این حوزه دارند. تعداد دانش‌آموزان کشور امروز 13 میلیون است؛ دهه شصتی‌ها یک جمعیت تعیین‌کننده ایران هستند و سرنوشت کشور نیز امروز به دست آنهاست.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته، سالی بیش از یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که کار مطالبه می‌کنند، اظهار داشت: ما سالی یک تا یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی کار داریم و بیکاری امروز یک ابرچالش جمهوری اسلامی است و باید با آن مقابله کرد.

وی اضافه کرد: برخی از کاندیداها در این دوره بر روی بعضی مشکلات مردم سوار شده‌اند، فکر می‌کنند اگر بگویند چند میلیون شغل ایجاد می‌کنیم، این وعده عملی و شغل ایجاد می‌شود، رئیس‌جمهور سابق هر دو سال یک بار می‌گفت که دو سال دیگر بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم که نتیجه را دیدیم.

 کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با شعار و وعده بیکاری ریشه‌کن نمی‌شود، گفت: باید فضایی درست شود که سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در کشور ایجاد شود؛ این دولت موفق شد در 2 سال اخیر، سالی 630 هزار شغل ایجاد کند که این رقم را باید به یک میلیون شغل در سال برسانیم که برای تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه 770 هزار میلیارد تومان منابع هستیم که این رقم در قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه برای ایجاد شغل در کشور باید مجموعه‌ای از رشته‌های صنعتی را شناسایی کنیم، افزود: در این دولت با فضایی که فراهم شد، بسیاری از جوانانی که به خارج از کشور رفته بودند و شرکت‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی تأسیس کرده بودند وقتی از آنها خواستیم که به کشور بیایند و در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند، با علاقه‌مندی آمدند و شرکت‌های خوبی در ایران ایجاد کردند.

وی ادامه داد: ما باید همه موانع پیش روی جوانان را برطرف کنیم، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هیچ محدودیتی نباید برای جوانانی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و می‌خواهد به کشور برگردند، قائل شوند. این محدودیت‌‌ها این جوانان را از کشور زده می‌کند و برای کشورهای دیگر خدمت می‌کنند و آنها را دلسرد می‌کند.

 کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اضافه کرد: باید به جوانان به فرصت مهم برای توسعه کشور فکر کنیم، اینها فرزندان ما هستند.  3 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و بیش از صد هزار نفر در این شرکت‌ها شاغل هستند و سالی 30 هزار میلیارد تومان فروش این شرکت‌‌هاست و تحصیکردگان آنها را تأسیس کرده‌اند. 

جهانگیری ادامه داد: کنار هر دانشگاهی یک پارک علم و فناوری درست کرده‌ایم که دانشگاه‌‌های کشور در این بین نقش بسزایی دارند، این پارک‌های خیلی می‌توانند کارساز باشند. کریدورهای علم و فناوری در 5 استان کشور ایجاد کرده‌ایم که رسالت اینها این است که کمک کنند از نیروهای زبده در تولید علم و فناری و ایجاد اشتغال در این بخش حمایت شود.

وی به برنامه‌هایش برای ایجاد اشتغال روستائیان اشاره و تأکید کرد: خوشبختانه درآمدهای ارزی با لغو تحریم‌ها و اجرای برجام 20 میلیارد دلار اضافه شد که 5 میلیارد دلار از این درآمدها را به ایجاد اشتغال در روستاها اختصاص داده‌ایم؛ در حال کسب مجوز از مجلس هستیم که یک و نیم میلیارد دلار از این مبلغ را برای اشتغال روستائیان اختصاص دهیم که مجلس به زودی آن را تصویب می‌کند و رهبری هم از آن استقبال کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.