۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 529636

مدیرکل محیط زیست شهر تهران با تشریح اولویت های محیط زیست پایتخت در سال جاری از بررسی وضعیت مدیریت پسماند در ۱۰ مرکز درمانی فاقد استاندارد امحای پسماند خبر داد.

بررسی وضعیت مدیریت پسماند در ۱۰ مرکز درمانی

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین» محمد حسین بازگیر درخصوص برنامه های مختلف محیط زیست شهر تهران در سال ۹۶ اظهارداشت: از مهم ترین اقداماتی که در سال جاری در دستور کار قرار دارد پایش آلاینده های زیست محیطی است که در چند بخش تعریف می شود. در واقع پایش رودخانه ها، واحدهای صنعتی و بیمارستان ها به طور جدی انجام می شود.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران با اشاره به پایش رودخانه های تهران گفت: رودخانه هایی که در اطراف شهر تهران هستند مورد رصد قرار می گیرند. به طور نمونه رودخانه کن رصد شده و میزان آلایندگی آن مشخص شد. مهم ترین اقدامی که محیط زیست در این زمینه انجام می دهد، جلوگیری از ورود آلاینده ها به محیط رودخانه هاست که در اثر پایش، منابع آلاینده مشخص می شوند.

وی خاطرنشان کرد: رودخانه ها در تأمین آب های زیرزمینی نقش مهمی دارند. در تهران نیز روخانه های مهمی از جمله کن، فرحزاد، داراباد، دربند و جاجرود وجود دارد که محیط زیست به طور مرتب وظیفه پایش و جلوگیری از ورود آلاینده ها به این رودخانه ها را بر عهده دارد.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران با اشاره به شناسایی منابع آلاینده رودخانه ها بیان کرد: در شناسایی منابع آلاینده رودخانه ها، رودخانه کن بیشترین آلودگی را داشته است که آن هم در پی سرریزز شدن فاضلاب به این رودخانه بوده است که اخطار به مراجع زیربط داده شده است.

بازگیر در ادامه تصریح کرد: همچنین رودخانه دربند نیز پایش شده و میزان آلایندگی در این رودخانه شناسایی شده است که در این رودخانه هم با مشکل فاضلاب مواجه هستیم و اخطارهای لازم به مراکز مربوطه داده شده است و در حال پیگیری موضوع هستیم.

وی با تأکید بر مدیریت برداشت از رودخانه ها گفت: مدیریت برداشت از رودخانه بر عهده وزارت نیرو قرار دارد و نظارت و مقابله با برداشت های بی رویه نیز بر عهده آب منطقه ای است. پیگیری تأمین حق آبه رودخانه ها نیز بر عهده محیط زیست قرار دارد که این مساله با مدیریت صحیح برداشت آب از رودخانه ها انجام می شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست شهر تهران در ادامه افزود: همچنین یکی از مواردی که انجام می شود و امسال به طور جدی در دستور کار قرار دارد پایش واحدهای آلاینده صنعتی و غیرصنعتی است که مانند سنوات گذشته پایش های شبانه نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه محیط زیست نسبت به پایش واحدهای صنعتی و غیرصنعتی حساس است، خاطرنشان کرد: در گشت های شبانه از واحدهای آلاینده با متخلفان طبق ضوابط برخورد می شود و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

بازگیر اضافه کرد: بحث مدیریت پسماند و زباله های بیمارستانی نیز یکی دیگر از موارد پایش است که به طور کامل در مراکز درمانی و بیمارستان ها انجام می شود. در این مسیر برخی مراکز درمانی که فاقد استاندارد در بخش دفع پسماندهای عفونی هستند شناسایی می شود.

وی با تأکید براینکه پسماندهای بیمارستانی باید به درستی امحا شود، گفت: اگر این پسماندها به‌ درستی جداسازی و امحا نشوند، خطرآفرین خواهد بود و عواقب بدی به دنبال دارد. در میان پسماندهای بیمارستانی بخشی از پسماندها عفونی هستند و در بخش دیگری نیز پسماندهای تیز و برنده وجود دارد که باید از یکدیگر تفکیک شوند.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران با اشاره به وجود برخی مراکز درمانی متخلف در بخش تفکیک پسماندهای بیمارستانی گفت: برخی واحدهای درمانی در سطح تهران هنوز قانون تفکیک پسماندها را انجام نمی دهند و در این زمینه کم کاری می کنند که سازمان محیط زیست بر اساس ضوابط موجود به این واحدهای درمانی متخلف تذکر می دهد چرا که این پسماندها خطرناک است و بار میکروبی و آلودگی بالایی دارد که برای سلامت مردم خطرآفرین است.

بازگیر خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۱۰ مرکز درمانی فاقد استاندارد در مدیریت پسماند بودند که به آن ها اخطار داده شد و بازرسی از این واحدهای درمانی آغاز شده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.