مشهد- معاون رئیس جمهوری گفت: اگر اکنون اندیشمندان غربی بر خردورزی تاکید می کنند، ما مفتخریم حکیم توس در آن دوران در اشعار بلند خود به خوبی به خردورزی و خردگرایی پرداخته و این از شگفتی های شاهنامه به حساب می آید.

اندیشمندان غربی ۱۰ قرن پس از حکیم فردوسی به خردورزی تاکید می کنند/ شاهنامه یکی از مولفه های هویت ایرانی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر نوبخت ظهر دوشنبه در همایش روز ملی بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه فردوسی تنها به اندیشیدن اکتفا نمی کند بلکه قدرت شناخت نیکی از بدی و تمییز حق و باطل را بررسی می کند، خاطرنشان کرد: فردوسی شاعر فضیلت است و به همین دلیل شاهنامه فردوسی به یکی از مولفه های هویت ایرانیان بدل شده است.

وی گفت: درونمایه شاهنامه، اثر شکوهمند و جاودانه حکیم ابوالقاسم فردوسی، بخشی از هویت ملی ایران را زنده نگه داشته است و دارای ظرفیت های بسیار ارزشمندی است.

وی به توجه حکیم ابوالقاسم فردوسی به موضوع خرد اشاره کرد و گفت: یادروز بزرگداشت فردوسی فرصت مغتنمی است که فردوسی شناسان و شاهنامه پژوهان به بررسی زندگی و هنر این شاعر بزرگ بپردازند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه به شاهنامه نباید تنها از جهت ادبی و هنری نگریست، اظهار کرد: شاهنامه فردوسی با ستایش پروردگار یگانه آغاز می شود و شاعر در جای جای اثر ماندگار خود به گونه ای شگفت انگیز به ستایش خرد می پردازد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه شعر و زبان فردوسی بازتاب فرهنگی ایرانیان است، اظهار کرد: شاهنامه فردوسی توانسته وحدت و یگانگی بسیار زیادی را در طول سالیان برای ایران به ارمغان آورد و در این زمینه الهام آور این فرهنگ محسوب می شود.

نوبخت یادآور شد: شاهنامه گنجینه ای جوشان از واژگان و زبان پارسی است که پشتوانه شاعران و نویسندگان بزرگی همچون نظامی، سعدی و حافظ بوده است.

معاون رئیس جمهوری گفت: شاهنامه فردوسی اثر افتخار آفرینی برای ملت ایران است که در آن ایمان اسلامی، حکمت الهی، فضائل اخلاقی و ارزش های انسانی با بیم و امید، مهر و کین و غم و شادی فرهنگ ایرانی و اسلامی درهم آمیخته و در یک بیان شورانگیز حماسی تعریف و تقویت یافته است.

وی تاکید کرد: فردوسی در شاهنامه گذشته و حال را به هم پیوند می زند و سنت های ایران باستان را در یک فرهنگ واحد به هم می دوزد و از این پیوند فرهنگی سرشار از زیبایی، حکمت را به نمایش می گذارد.

وی تصریح کرد: فردوسی تاریخ و اسطوره را نیز به هم گره زده و حماسه ای می آفریند که در آن افسانه و واقعیت باهم آمیخته شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه فردوسی حکیمی فرزانه است که با شاهنامه روح و روان را سرشار از حکمت کرده است، اظهار کرد: فردوسی در شاهنامه چیستی انسان را بررسی می کند و بر اساس تلاش هایی که صورت داده اکنون به شاعر آرمانی ایرانیان تبدیل شده است.

در این همایش از سه کتاب «شاهنامه نگاری» اثر فاطمه ماه وان، «فرهنگ جامع زبان فارسی» اثر علی اشرف صادقی، «ترجمه شاهنامه فردوسی به زبان ایتالیایی» اثر ایتالو پیتزی و نیز نقاشی قهوه خانه ای اثر محمدرضا حمیدی نیز رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.