کتاب «نگرشی منظومه‌ای و دیالکتیکی به سینما؛ در دفاع سینمای اجتماعی ایران» نوشته عماد افروغ با مشارکت شورای فرهنگ عمومی‌کشور، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

صبا کریمی/ این کتاب مجموعه گفت‌وگوهای عماد افروغ درباره هنر و به‌طور خاص، سینماست که در 2 بخش اصلی به همراه یک ضمیمه تدوین شده است.

افروغ در مقدمه این کتاب اشاره کرده که طی سال‌ها تجربه به این مهم دست یافته است که باید ناب‌ترین، داغ‌ترین، جسورانه‌ترین، محتوایی‌ترین و بدیع‌ترین حرف‌ها را در قالب گفت‌وگو بیان کرد و شنید و اوج اندیشه و غنای یک متفکر و سهم ناب و محض او را می‌توان در این قالب و در این قاب جست‌وجو کرد. وی معتقد است اوج و قله هر اندیشمند، نظریه‌پردازی اوست و ربط منطقی و تناسب، ‌بخشی از نظریه‌پردازی است اما محتوای آن چیز دیگری است. ممکن است بین کلام یک نظریه‌پرداز ربط و انسجام منطقی وجود داشته باشد اما حرف تازه‌ای نداشته باشد. شکستن یک لایه از انسجام نیز کار هر کسی نیست و نگاهی تازه، خلاقیتی بدیع و جسارتی فوق جسارت‌های پیش‌پاافتاده و معمول را می‌طلبد.

وی همچنین در بخش دیگری از مقدمه این کتاب به رویکرد منظومه‌ای یا به عبارتی، دیالکتیک اشاره می‌کند و انسان را به دنبال وحدت در عین کثرت و تفاوت ؛ با نگرشی فرآیندی و غایت‌مدار می‌داند. در نگاه دیالکتیک، نه به دنبال وحدت‌گرایی متصلب هستیم و نه برای ما تفاوت‌ها اصالت و اعتبارِ فی‌نفسه دارند. حتی در شدیدترین تضادها هم می‌توان نوعی اتصال و ارتباط را جست‌وجو کرد. در دیالکتیک نگاهی وجودی به ارزش‌ها و حقایق حاکم است و گرایشی در عالم به سوی تحقق این ارزش‌های وجودی نهفته است.

در بخش اول این کتاب همچنین گفت‌وگوهایی که با این جامعه‌شناس ایرانی به‌ عنوان عضو هیئت انتخاب سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر انجام شده، منتشر شده است. «فلسفه دین، فلسفه سینما»، «هنر و نقد درون‌گفتمانی»، «سینمای مطلوب»، «هنرمند به مثابه روشنفکر» و «سینما و دفاع مقدس» عناوین بخش اول این کتاب هستند.

در بخش دوم و با توجه به برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، موضوعاتی چون «دیالکتیک سینما و جامعه»، «سینما و مخاطبی بزرگ به نام انسان»، «سینما، سیاست و گفت‌وگوی پیش‌رونده»، «سینمای انقلاب اسلامی»، «توجه به کیفیت فیلم‌ها نه نام‌ها و عنوان‌ها»، «امید کاذب‌دادن تلخ است نه بازتاب‌دادن دردهای جامعه»، «تقابل جشنواره فجر 35 با فمینیسم و بازگشت به خانواده» و «مضمون مرگ در جشنواره فیلم فجر» مورد بحث قرار گرفته است.

در بخش ضمیمه این کتاب نیز گزارش نشست رونمایی از کتاب «سینمای ملی و جهانی‌شدن» و گفت‌وگوهایی درباره شورای پروانه نمایش فیلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلم‌های جشنواره 35، توقیف برخی فیلم‌های سینمای ایران و واکنش افروغ به فیلم‌های اجتماعی فجر و تحسین یک فیلم در کنار پاسخ به نقد سیاسی پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر درج شده است.

کتاب «نگرشی منظومه‌ای و دیالکتیکی به سینما؛ در دفاع سینمای اجتماعی ایران» در 289 صفحه و با بهای 15 هزار تومان به‌تازگی روانه بازار نشر شده است.

نکته قابل توجه درباره این کتاب، منطق گفت‌وگویی آن است. افروغ به جای اینکه دیدگاه‌های خود را درباره سینما به‌صورت یک کتاب تألیفی منتشر کند، مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای چالشی درباره این هنر را تدوین کرده و به مخاطبانش عرضه کرده است. به عبارت دیگر، نویسنده تنها از موضع یک نظریه‌پرداز به مونولوگ با مخاطبان بسنده نکرده بلکه اجازه داده است در دیالوگی با خبرنگاران و صاحبان رأی و نظر، به یک گفت‌وگوی جمعی درباره سینما و بویژه سینمای امروز ایران برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.