| بین الملل/ احمد یوسفی صراف| علی رقم خوشحالی مضاعف «محمد بن سلمان» از سفر ترامپ به کشورش و دعوت وی از سران کشورهای عربی، هریک از بازیگران جهان عربی که اندکی قدرت بیان عقاید و اراء خود را داشته باشند، نسبت به این موضوع موضع گیری کرده و رفته رفته آشکار می شود سران کشورهای عرب آنچنان که شاهزاده جوان سعودی در سرش خیال پردازی میکند با او و سیاست های پادشاهی عربستان هم سو نیستند. مصر، لبنان، عراق و سوریه به عنوان کشورهای وسیع و تاثیر گذار جهان عرب هریک به گونه ای بی رقبتی خود را به این موضوع نشان داده اند.

سعودی ها، معرکه گیران منزوی

اینها گاو هستند، وقتی شیرشان خشک شد آنها را ذبح می کنیم

روزنامه مصری الیوم در خصوص سفر نزدیک رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و خصوصا موضع گیری رسمی محمد بن سلمان جانشین ولیعهد این کشور در خصوص گردهم آیی کشورهای عربی برای دیدار با ترامپ، با لحنی انتقادی و تمسخرآمیز، می نویسد: سفر رئیس جمهور آمریکا به سعودی برای دیدار با شاه این کشور، و همچنین برنامه ریزی برای دیدار ترامپ با سران شورای همکاری خلیج فارس و بعد از آن حضور همه سران کشورهای عربی و اسلامی برای دیدار با وی را غیرقابل فهم و درک دانسته و می پرسد: آیا این فرد وقت سفر به این کشورها یا استقبال از آنها در کاخ سفید را ندارد و در نتیجه آیا این یک افتخار بزرگ عربی و اسلامی است؟ نمی توان نسبت به این مساله قانع شد، مگر اینکه این شخص امیر المومنین یا خلیفه باشد و این حق او و مقامات اوست تا فرمانداران مناطق را در هر نقطه ای از دولت خلافت یا هر یک از قصرهایش در هم جمع کنند. همچنین به شیوه خلفاء هیچ یک از فرمانداران و فرمانبرداران هم نمی دانند که خلیفه چه می خواهد و در مورد چه مساله ای می خواهد صحبت کند و دستورات و اوامری که صادر خواهد کرد، چیست؟ وضع و حال این فرمانداران کاملا مثل رعیت است. آنچه این رعایا می دانند نه تنها این است که خلیفه از دست فرمانداران خشمگین است، بلکه نسبت به اموال آنها نیز چشم طمع دارد، همانطور که در خلال رقابت های انتخاباتی اش دقیقا این را گفت که «اینها گاو هستند، وقتی شیرشان خشک شد آنها را ذبح می کنیم»

آیا معامله قرن در عربستان رقم می خورد؟

مساله قطعی این است که ملت های عرب از مدیترانه تا خلیج فارس نفس های شان را در سینه حبس کرده اند و با نگرانی فراوان در انتظار این دیدارها و نکبت های جدیدی هستند که قرار است بعد از هرج و مرج سازنده و ویرانگر و آشوب بی پایان و خاورمیانه جدید بر سر منطقه فرود آید و آیا همچنان چیزی در منطقه به صورت  منسجم در قبال این توطئه و سفر مشکوک وجود دارد، به خصوص که همه اطلاعات حاکی از آن است که امتیازات گسترده ای با صدور دستورات مستقیم از سوی کاخ سفید اعطاء شده و دیگر نیازی به سفری صرفا برای امضای قراردادهای تسلیحاتی نیست، به جز اینکه مساله فراتر از توقعات شبیه به «معامله قرن» یا «ابتکار هزاره» و قراردادهایی باشد که هیچ سود و نفعی برای ما اعراب ندارد. ما(کشورهای عربی) نمی توانیم یک نفس راحت بکشیم مگر اینکه سران عرب در مورد آنچه در اتاق های دربسته می گذرد؛ در مقابل ملت های شان با صراحت و شفافیت حرف بزنند تا در مورد آینده، ملتها با شگفتی مثل «سایس پیکوی جدید» با «پیمان بالفوری» دیگر یا (مرزهای) ۱۹۶۷ دیگری غافلگیر نشوند. متاسفانه توطئه چینان در مصر و دیگر کشورهای عربی با نادیده گرفتن تجارب نزدیک و دور در گذشته و با تکیه بر حافظه ضعیف همه اعراب، در حال بشارت دادن و تبلیغ این سفر و چنین نشست ها و دیدارهایی هستند تا  منطقه را از شر  آفت ها رهایی بخشد.

در هر صورت صحبت های ترامپ را یک بار دیگر یادآوری باید کرد که گفته «در حالی به کشورهای خلیج فارس خواهم رفت که آنها هیچ چیزی به جز اموال و دارایی های شان در اختیار ندارد و ما ۱۹ تریلیون دلار بدهی به آنها دارم که هرگز به آنها نخواهیم پرداخت و و فراموش نکنید که این ها کشورهایی هستند که بدون ما اصلا وجود خارجی ندارند

انتقاد حزب الله لبنان از نشست آتی امریکا و برخی کشورهای عربی در عربستان

«نبیل قاووق» نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در واکنش به خبر برگزاری نشست آمریکا و برخی کشورهای  عربی در بیست و یکم ماه جاری در ریاض، این نشست را توهین به اعراب دانست. نبیل قاووق گفت، لبنان عضو محور آمریکا و یا عربستان سعودی نخواهد شد و به خواسته های این کشورها تن نخواهد داد. نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان افزود، برگزاری چنین نشستی توهینی به فلسطین  وقدس است و سرپوشی بر جنایات عربستان ضد یمن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.