نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: با تعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران خود را با اهداف توسعه پایدار همراه می‌کند.

همراهی ایران با اهداف توسعه پایدار/خاورمیانه خشک‌تر می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین»  نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در نشست رونمایی سند راهبرد ملی تغییر اقلیم گفت: سندی که امروز رونمایی می‌شود آنقدر مهم است که مایلم پیش از خود آن به پس زمینه اش بپردازم.

گری لوییس ادامه داد: در طول عمر بشریت مشکلات در دو گام قابل حل بوده اول آنکه مشکل را بشناسیم و دوم اینکه بر اساس علل شناسایی شده اقدام کنیم. چیزی که امروز در ایران رخ می‌دهد و برنامه استراتژیک آن رونمایی شده کمک می‌کند برای مشکل شناسایی شده عمل کنیم و از امروز ایران جزو معدود کشورهایی است که مقابله با تغییر اقلیم در آن برنامه‌ریزی شده است. خوشحالم که در این فرایند سازمان ملل متحد و UNDP مشارکت دارد.

وی افزود: شاید این را بدانیم که در ایران نسبت به تغییر اقلیم آسیب پذیریم اما مهمتر از آن این است که بپذیریم آسیب‌پذیریم. برایم شگفت‌آور است که هنوز در نقاطی دیگر روی این سیاره صداهایی شنیده می‌شود که خود را با تغییر اقلیم سازگار نکرده و به اهمیت آن پی نبرده‌اند.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران اظهار کرد: برای ثبت در تاریخ می‌گویم که ۹۵ درصد متخصصان مرتبط با اقلیم تأیید می‌کنند که پدیده تغییر اقلیم واقعی است و رخ می‌دهد.

گری لوییس گفت: واقعیت اول آن است که اثر تغییر اقلیم در جهان بطور نامتقارن رخ می‌دهد، دوم اینکه تأثیر انسان در تغییر اقلیم کاملاً مشهود است و واقعیت سوم آن است که تداوم انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث تشدید تغییر اقلیم می‌شود. در نتیجه می‌شود جمع‌بندی کرد که مهار تغییر اقلیم مستلزم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

وی تأکید کرد: گاهی اعداد و ارقامی را به عنوان شواهد می‌شنویم اما آن را حس نمی‌کنیم من می‌خواهم تنها یک آمار را شاهد بیاورم؛ حدود دو میلیون سال قبل که انسان‌های اولیه بهعلفزارهای آفریقا پا گذاشتند، کربن موجود در هوا حدود ۲۰۰ ppm بوده است. در سال ۱۳۵۲ که من متولد شدم، کربن هوا به ۳۰۰ ppm رسیده بود و اکنون تنها ۴۴ سال بعد به ۴۰۰ ppm رسیده است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه رخداد تغییر اقلیم در جهان به طور نامتقارن رخ می‌دهد، گفت: نقاط مرطوب هم از تغییر اقلیم زیان خواهند دید اما جاهایی مثل منطقه ما که خشک و نیمه بیابانی است خشک‌تر خواهد شد، ما با کمبود آب روبرو می‌شویم و حتی ممکن است با نبود آب دست و پنجه نرم کنیم و با عدم امنیت غذایی و تبعات بهداشتی و بیماری‌هایی مثل مالاریا روبرو خواهیم شد.

گری لوییس هشدار داد: فشار روی منابع آبی و طبیعی افزایش خواهد یافت، میزان در دسترس بودن آنها کاهش می‌یابد و چون آب کمتر شده و جریان‌های بادی افزایش خواهد یافت، ریزگردها هم بیشتر خواهد شد و همه اینها باعث می‌شود مردم احساس ناامنی کنند و به جابجایی‌های ناامن روی بیاورند. تصویر پیامدهای تغییر اقلیم بیش از این نیاز به رنگ آمیزی ندارد.

وی با طرح این پرسش که اکنون می‌خواهیم چه کنیم، گفت: یک سؤال این است که چه کار کنیم که با تغییر اقلیم سازگار شویم و دوم اینکه چه کنیم تا عوامل ریشه‌ای انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران اعلام کرد: من به اندازه همه شما روز ۲۶ آوریل سال گذشته که دکتر ظریف سند تغییر اقلیم پاریس را امضا کردند خوشحال شدم و فکر می‌کنم سند پاریس یکی از مهمترین معاملات بشر برای حفظ بقای خود بر زمین بوده است. ذیل این سند جمهوری اسلامی ایران تقبل کرده است که تا ۱۲ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

گری لوییس ادامه داد: رئیس جمهور روحانی اقتصاد سبز کم کربن را حمایت می‌کند و این مسیری است که کشور به سمت آن حرکت می‌کند. در ارتباط با سازگاری هم می‌توانیم مسیرهای متعددی را دنبال کنیم، برنامه‌های پیشگیری از بیابان زایی و جنگل زدایی را داریم و به دنبال معکوس کردن فرایند از دست رفتن تنوع زیستی هستیم. به عنوان مثال می‌توان کارهایی که دربارهٔ تالاب‌ها و دریاچه ارومیه و احیای تنوع زیستی می‌شود را نمونه آورد. همچنین موفق بوده‌ایم آلودگی هوا را تا حدی کاهش دهیم و هوای کلانشهرها پاک تر شود.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در پایان گفت: با انجام همه اینها ایران خود را با اهداف توسعه پایدار همراه می‌کند که همه کشورها تلاش می‌کنند به سمت آن حرکت کنند. همه اینها به نوعی در این سند راهبرد ملی تغییر اقلیم منعکس شده که در واقع فصلی از گزارش سوم ایران به کنوانسیون تغییر اقلیم جهان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.