گروه جامعه:یکی از روش های علمی و تربیتی که مدارس دنیا از آن بمنظور پیشبرد بهتر اهداف آموزشی و پرورشی استفاده می کنند برگزاری اردوهای دانش آموزی در قالب اردوهای تفریحی، ورزشی، فرهنگی، آموزشی است که در ایران نیز شاهد برگزاری این اردوهای دانش آموزی زیر نظر معاونت پرورشی هستیم.

بازی آموزش و پرورش با سلامت دانش آموزان در اردوگاه ها

مسعود حیدری معینی: به رغم تمام شعارهایی که آموزش و پرورش درخصوص توجه به پرورش دانش آموزان دارد متاسفانه شاهد مدیریت ضعیف این نهاد از امکانات و پتانسیل هایی که در اختیار دارد می باشیم. به عنوان نمونه شاهد هستیم که اغلب اردوها در فصل بهار برای دانش آموزان برنامه ریزی می شود و در اکثر اوقات اردوگاه ها خالی از دانش آموز است.مگر فقط چند اردوگاهی که در سطح کشوری فعالیت می کنند در حالی که مدارس از مهرماه کار رسمی خود را آغاز می کنند و هوا در بیشتر نقاط کشور مساعد است و مسئولان نمی توانند بهانه برودت هوا را مطرح کنند.

برنامه های اردوگاه ها جذاب نیستند

دانش آموزان وارد اردوگاه می شوند و هر ۳۰نفر آن ها در یک کمپ جای می گیرند و ظرف چند دقیقه بچه ها در فضای اردوگاه پراکنده می شوند.ظاهراً برنامه هایی هم از سوی اردوگاه اعلام شده که دانش آموزان کمتر رغبت نشان می دهند که در این برنامه ها شرکت کنند. گویا از مکان های سرپوشیده و نشستن روی صندلی خسته شده اند و دوست دارند جنب و جوش کنند.

وقتی تبلیغات نوشابه و دیگر اقلام می شود ما  نمی توانیم بگوییم آنچه را که در رادیو و تلویزیون تبلیغ می شود نباید در اردوگاه های ما فروخته شود و دانش آموز باید خودش تشخیص دهد که چه چیز را استفاده کند اندکی که می گذرد باران شروع به باریدن می کند و لباسم خیس آب می شود. تازه متوجه می شوم که دانش آموزان همان اول صبح شروع به آب بازی با تفنگ های آبپاش کرده اند .برایم جالب بود که چطور مربیانشان اجازه داده اند بچه ها با خود تفنگ آبپاش بیاورند .هنوز یک ساعت نگذشته که دست هر یک از پسر بچه هایی که در اردوگاه پراکنده اند یکی و گاهی هم دو تفنگ آبپاش می بینی که روی هم آب می پاشند. تازه متوجه می شوم که بوفه اردوگاه اقدام به فروش این تفنگ ها و کلی چیپس و پفک و نوشابه گازدار می کند. سرو صدا و دعوای چند نفر از پشت کمپ ها می آید .وقتی خودم را به آنجا رساندم .چند نفر از بچه ها مشغول دعوا و زدو خورد هستند نیازی به این نبود که علت را بپرسم چون چند تا از بچه ها که تفنگ نداشتند با بطری های ۱.۵لیتری سر تا پای بچه ها را خیس کرده اند و آن ها را روی زمین انداخته و حسابی گل مالی کرده اند.

 منفعت طلبی بوفه اردوگاه

برایم جالب و سئوال برانگیز است که شاهد فروش اقلامی در بوفه های اردوگاه ها هستیم که به عنوان خوراکی ها و ابزار مجاز شناخته نمی شوند .حسن طاهری از مربیان پرتلاش مدارس می گوید: ما هزینه تمام شده اردو را از دانش آموزان دریافت می کنیم و آن ها را به اردوگاه می آوریم و درست آنچه را که ما در طی یک سال به دانش آموز آموزش داده ایم به باد می رود به عنوان مثال به دانش آموزانمان آموزش داده ایم که چیپس و پفک نیاورند ولی در اردوگاه به آن ها چیپس و پفک می فروشند و غذا را با نوشابه گاز دار سرو می کنند.

اردوگاه ها را ایمن کنید

چطور می شود باور کرد که آموزش و پرورش به فکر دانش آموزان است.خانم حضرتی هم از مربیان با تجربه ای است که از نقاط پرخطر اردوگاه ها گله دارد و می گوید :دو نفر از دانش آموزانم در کنار زمین فوتبال دنبال هم           می کردند که سر یکی از آن ها با میله ای افقی در کنار زمین برخورد کرد و از پشت به زمین افتاد و از ناحیه بینی و پس سر به شدت دچار آسیب شد و اتفاقاً چند روز پیش هم انگشت یکی دیگر از دانش آموزان در حین استفاده از وسایل بازی آسیب جدی دید.

چرا وسایل بدنسازی که مربوط به بزرگسالان است را در اردوگاه های داش آموزی به کار می برند؟

سیده فاطمه حسینی دانش آموز اول متوسطه هم از معلم ریاضی که امسال به جای مربی پرورشی فعالیت می کند گله مند است و می گوید :امسال ما را به اردو نبردند .

خانم اسدی یکی از فرهنگیان باتجربه می گوید: متاسفانه اکثر مدیران مدارس حاضر نیستند دانش آموزان را به اردو ببرند.

مسئولی که خبر از اقلام غیر مجاز ندارد

مدیر کل فرهنگی وهنری معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ما می گوید:اداره اردوگاه ها به استان ها سپرده شده و بوفه این  اردوگاه ها یا توسط عوامل اردوگاه و یا از طریق برون سپاری انجام می شود و درصورتی که تخلفی صورت  گیرد مدیران مسئول باید پاسخگو باشند.

علی اکبرزاده می افزاید:وقتی تبلیغات نوشابه و دیگر اقلام می شود ما  نمی توانیم بگوییم آنچه را که در رادیو و تلویزیون تبلیغ می شود نباید در اردوگاه های ما فروخته شود و دانش آموز باید خودش تشخیص دهد که چه چیز را استفاده کند .

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر مجاز بودن فروش چیپس و پفک و نوشابه در اردوگاه های دانش آموزی می گوید:شما سوال درستی را مطرح نکرده اید چون ما نمی توانیم تعیین کنیم که این خوراکی ها مجاز هستند یا خیر.

این در حالیست که وزارت آموزش و پرورش مواد غذایی که عرضه و فروش آن در پایگاه تغذیه سالم ممنوع است را به شرح ذیل اعلام کرده است:-انواع پفک – انواع یخمک – نوشابه های گازدار (بجز ماءالشعیر) – آدامس- شکلات – پاستیل – سوسیس- کالباس – سالاد الویه – چیپس – انواع لواشک و آلو و آلوچه فاقد شرایط بند الف – آب نبات هایی که به سطح دندان می چسبند- آب میوه هایی که از آب ، قند و اسانس میوه تهیه شده اند – فلافل – بستنی یخی

حال جای تعجب است که مدیرکل فرهنگی و هنری معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش از این دستورالعمل هیچ اطلاعی ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.