۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 530474

ایمیل‌های افشا شده به وسیله دیده‌بان سازمان ملل و شبکه خبری (۷sur۷) نشان می‌دهند که به هیئت دیپلماتیک بلژیک در سازمان ملل دستور داده شده تا در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل به نفع عربستان سعودی رأی دهند.

حقوق زنان بازیچه دلارهای سعودی

به گزارش قدس آنلاین، ایمیل‌های افشا شده به وسیله دیده‌بان سازمان ملل و شبکه خبری (7sur77) نشان می‌دهند که به هیئت دیپلماتیک بلژیک در سازمان ملل دستور داده شده تا در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل به نفع عربستان سعودی رأی دهند، و مطمئن شوند که عربستان از حمایت آنان آگاهی پیدا می‌کند. اسناد درز یافته حاکی از آن است که دیپلمات‌های بلژیکی دستور داشتند تا از نامزدهای پست‌های مختلف در این رأی‌گیری محرمانه حمایت کنند.

علاوه بر این، «دیدیه ریندرز»، وزیر امور خارجه بلژیک، علی‌رغم محرمانه بودن این رأی‌‌گیری، از هیئت دیپلماتیک خود خواسته تا دیگر اعضا و به خصوص عربستان سعودی از این حمایت مطلع شوند. بنا بر ایمیل‌های افشا شده داخلی توسط «حزب سبز» بلژیک در روز جمعه، وزارت امور خارجه بلژیک از مدت ها قبل از این رأی‌گیری محرمانه مطلع شده و حداقل نه ساعت طول کشیده تا به آن پاسخ دهد.

بر اساس اعلام دیده‌بان سازمان ملل، اطلاعات درباره رأی‌گیری برای عضویت عربستان در این کمیسیون که از سوی آمریکا درخواست شده است، ساعت 12:33 ظهر به وزارت خارجه بلژیک فرستاده شده و نه ساعت بعد یعنی در ساعت 3:34 بامداد توسط وزارت خارجه بلژیک به آن پاسخ داده شده است. این در حالی است که «چارلز میشل»، نخست وزیر بلژیک، ضمن ابراز پشیمانی از رأی کشورش به عربستان، اعلام کرده است هیئت بلژیکی که در سازمان ملل حضور یافته، زمان کافی برای رایزنی با بروکسل نداشته و مجبور به گرفتن تصمیمی شتاب‌زده شده است.

وزیر امور خارجه بلژیک نیز با اشاره به ناهماهنگی در برقراری تماس بین هیئت بلژیکی و دولت، اظهار داشت شخصاً در جریان این امر نبوده است. بنا بر این اظهارات، ریندرز در زیر آتش انتقادات پارلمان این کشور و رسانه‌های اجتماعی قرار دارد. حزب سوسیالیست مخالف گفته است که چنانچه مشخص شود ریندرز دروغ گفته است باید به سرعت از سمت خود استعفا دهد. 

عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان با توجه به وضعیت نابسامان زنان در این کشور اعتراضاتی را در پی داشته است. طبق قوانین عربستان، زنان برای دریافت گذرنامه، ازدواج، سفر، خروج از زندان و گاهی اشتغال یا دسترسی به خدمات پزشکی باید از یکی از مردهای خانواده اجازه بگیرند. حال این سوال مطرح است که چه کشورهای اروپایی به نفع عربستان رأی داده‌اند که از میان 54 رأی 47 رأی به نفع عربستان است. بسیاری از کشورها از رای خود دفاع کرده اند. نروژ در این زمینه گفته است که رویه داخلی سازمان ملل عمومی نیست. سوئد نیز آن را یک امر محرمانه خوانده است. کشورهایی مانند انگلیس و ایرلند هم رأی خود درباره عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل را افشا نکرده‌اند.

منبع:فردانیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.