آمریکا با تلاش برای آغاز جنگ اقتصادی و سپس نظامی علیه حزب الله لبنان، در نظر دارد همان سناریویی که در مورد عراق و اشغال این کشور به اجرا در آورد در مورد حزب الله به کار گیرد، اما این سناریو چقدر شانس موفقیت دارد؟

آمریکا در تکاپوی جنگ علیه حزب الله/ آیا سناریوی عراق درمورد حزب الله تکرار خواهد شد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این  روزنامه نوشت: چه بسا جنگی که ائتلاف آمریکا علیه داعش تحت عنوان مبارزه با تروریسم در پیش گرفته است از نظر بسیاری به ویژه اعضای ائتلاف و به عبارت بهتر عرب ها قانونی و مشروع باشد اما این جنگ از نظر ما فقط یک پوشش و یا بمب دودزا است که هدف از آن مشروعیت بخشیدن به مقابله با مقاومت و به عبارت دقیق تر حزب الله است.

جنگ آمریکا در کویت در سال 1991 دامی از قبل طراحی شده بود که برنامه ریزی آن به دقت صورت گرفت و نقش طرف های متعدد در آن مشخص شده بود تا صدام حسین به آن کشانده شده و به این ترتیب زمینه نابودی عراق فراهم و نهضت علمی و نظامی آن ناکام گذاشته شود و علاوه بر این راه نفوذ منطقه‌ای آن سد شود.

تلاش برای گرفتار کردن حزب الله در جنگ

اکنون اگر بگوییم جنگ سوریه نیز به همان هدف کلید خورد، مبالغه نکرده ایم و البته هدف ازآن فقط نابودی سوریه و از هم پاشیدگی آن نیست بلکه گرفتار کردن حزب الله لبنان را نیز شامل می شود به گونه ای که محبوبیت آن که پس از پیروزی بر اسرائیل در سال 2000 و 2006 در قلب صدها میلیون عرب ریشه کرده است، کاهش یابد.

هدف اصلی تحرکات منطقه‌ای آمریکا چیست؟

بیشتر تحرکات آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در منطقه از جمله سفر چند روز آینده به ریاض و مانور «شیرآماده » در اردن همگی بر یک هدف اصلی متمرکز است و آن اعلام جنگ تمام عیار علیه حزب الله است تا منابع مالی آن از بین برود و همانطور که رژیم صدام مجرم معرفی شد این حزب نیز مجرم شناخته شود .

غرب حمایت ایران از حزب الله را اشتباهی بزرگ می‌داند

مشکلات ایران با غرب بر سر مسائل متعددی است که یکی از مهم ترین موارد آن پرونده هسته ای است البته از راههای مختلف امکان مهار این مشکلات وجود دارد اما از نظر غرب اشتباه بزرگی که ایران مرتکب شده است حمایت از حزب الله لبنان و تبدیل آن به یک بازوی نظامی است که موجودیت اسرائیل را در معرض تهدید قرار داده است آن هم در حالی که عرب ها در حال حذف عنوان «دشمن» از آن هستند و در تکاپوی همکاری و عادی سازی روابط با این رژیم برآمده و آن را متحد راهبردی منطقه ای خود می دانند.

شکسته شدن خط قرمزهای غرب به دست حزب الله

حزب الله با برخورداری از توانمندی های نظامی موشکی یا همان در اختیار داشتن یکصد هزار موشک و مهارت های رزمی که اکثر ارتش های منطقه از جمله اسرائیل فاقد آن هستند، خطوط قرمز آمریکا و اسرائیل را زیر پا گذاشت زیرا مهارت های رزمی حزب الله شامل مهارت های کلاسیک و جنگ های چریکی است به اضافه اینکه مبارزات این حزب در سوریه به مدت چهار سال مداوم این مهارت ها را تقویت و به روز کرد.

بررسی راه‌های مقابله با حزب الله

در این میان خبرهایی که دو روز گذشته در مورد نشست محرمانه در واشنگتن با حضور برخی کشورهای عرب و نیز کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، کویت، قطر و بحرین و نیز امارات  منتشر و اعلام شد که هدف از آن بررسی راهبرد چگونگی برخورد با حزب الله در مرحله آینده است، غیرمنتظر نیست زیرا تکاپوی کنونی در همین ارتباط در جریان است و سفر ترامپ به ریاض اوج آن خواهد بود.

اطلاعاتی که از این نشست درزکرده است حاکی از این است که نقشه عربی -بین المللی مشترک برای مقابله با حزب الله در راه است که شامل تحریم اقتصادی اعضای این حزب و حامیانش در نقاط مختلف جهان به ویژه آفریقا و اروپا است.

تلاش برای مشکل تراشی مالی برای حزب الله

علاوه براین داد و ستدهای مالی این حزب تحت کنترل قرار می گیرد و منابع مالی آن نابود می شود به گونه ای که فرماندهان حزب در زمینه تامین مالی نهادهای سیاسی و نظامی با مشکلاتی روبه رو شوند.

نکته قابل توجه اینکه جنگ با گروههای افراطی مانند جبهه النصره و داعش در آستانه پایان است، زیرا النصره در ادلب و حومه دمشق و برخی محله های حومه حلب به محاصره در آمده است و داعش نیز بیشتر موصل را از دست داده است و جنگ کُردهای سوریه تحت پشتیبانی آمریکا برای آزادسازی رقه قریب الوقوع است و به محض تکمیل روند تسلیح این گروه از سوی آمریکا آغاز خواهد شد.

به عبارت دیگر از بین بردن این گروهها که در فهرست گروههای تروریستی قرار دارند، امکان جنگی مهم تر  و این بار علیه حزب الله را نه فقط در سوریه بلکه در لبنان فراهم خواهد کرد که با جنگ اقتصادی آغاز می شود و به حمله نظامی ختم می شود و اگر اندکی به عقب یا همان زمان بحران کویت در سال 1990 بازگردیم متوجه می شویم ، همین سناریو در مورد عراق به اجرا گذاشته شد به عبارت دیگر تحریم و ممنوعیت صادرات نفت و سپس حمله نظامی و اشغال این کشور صورت گرفت.

اکنون باید پرسید آیا موفقیت این سناریو در عراق در مورد حزب الله نیز تکرار خواهد شد؟

جنگ علیه حزب الله آسان نخواهد بود

پاسخ صریح و روشن  به این سوال دشوار است اما می توان گفت، اکنون شرایط متفاوت است و اسرائیل نیز تغییر کرده است و حزب الله محور منظومه منطقه‌ای و مذهبی است و از حمایت آشکار ایران و اندکی کمتر از حمایت عراق نیز برخوردار است و هیچ جنگی علیه آن آسان نخواهد بود و اگر این سناریو در عراق با موفقیت همراه شد دلیل آن در درجه اول همدستی و خیانت عرب ها بود و در درجه بعد فروپاشی شوروی سابق و در نتیجه یکه تازی آمریکا در جهان به عنوان ابرقدرت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.