مشهد-رأی که میدی و خیالت راحت میشه تازه دل دل و انتظار اینکه نتیجه چی میشه آدم رو خفت میکنه. ممکنه هی زنگ بزنی به این رفیق و اون آشنا که ببینی وضع چطوریه. شاید حتی بگیری بخوابی یا از شهر بزنی بیرون که از شر کلافگی راحت بشی. اما نمیدونی که درست همون موقع زیر پوست شهر خبراییه!! شواهد نشون میده ما هم باید در حفظ امانت مردم یعنی رأیهای خودمون تلاش کنیم....

بعد یکی دو هفته بالاخره روز رأیگیری رسیده. صبحانهات را خوردی و شاید هم روز جمعه تا ظهر خوابیدی و حالا که بیدار شدی داری با حس درونت که با سرودهای انتخاباتی مدام
بیشتر قلقلک میاد کلنجار میری. بعضی ها هنوز تصمیم نگرفتن که بیان یا نیان یا به کی رأی بدن.

حس عجیبیه. قبلا هم تجربه اش کردی ولی باز هم عجیبه. تو راه که داری میری رأی بدی هر عابری یه علامت سؤاله! یعنی میخواد به کی رأی بده؟! نکنه به رقیب! به
قیافش نمیاد! یعنی چی میشه!

ممکنه پای صندوقای رأی چه اتفاقی بیفته؟!

وقتی ما میریم رأیمون رو میدیم فکر میکنیم که اوضاع ردیفه و دیگه اتفاقی نمیافته در حالی که همون وقتی که خیالمون راحته، تازه حرکت هواداران رقیب شروع میشه؛ یعنی کی؟

از عصر تا آخر وقت رأی گیری.

یواش یواش می بینی افرادی میان رأی میدن که معلومه سلیقه شون چیه. حالا شاید بگی از روی قیافه قضاوت نکنیم. باشه ولی هجوم این افراد ساعت به ساعت بیشتر میشه. این وقتی بدتر میشه که افرادی که هنوز تصمیم نگرفتن هم تو این ساعات بیشتر مراجعه میکنن و اونوقت از کی کمک میگیرن؟ از کسانی که به رقیب رأی میدن؛ یعنی بهطور نامحسوس و خیلی زیرپوستی، رأی سرگردان و خاموش، جذب رقیب میشه. اتفاقی که در انتخابات مجلس به وضوح افتاد.

ما باید چی کار کنیم؟

باید این جمعه با هم برای تضمین پیروزی تلاش کنیم. چطوری؟

باید به حوزه های مختلف سر بزنیم. باید به نیروهای نظارتی کمک کنیم. باید چشم اونا باشیم و تو فشار و سختی کار کمکشون کنیم البته نه اینکه تو کارشون دخالت کنیم.

باید راه تخلف رقیب رو ببندیم تا خدای نکرده لحظه آخر پای صندوقای رأی، اتفاق بدی نیفته! امروز پیروزی به حضور هممون بستگی داره. ما باید حضورمون توی صندوق های رأی رو زیاد کنیم .حال حتما می پرسید چطوری؟!

- اول از همه اینکه خانوادگی یا با دوستان بریم رأی بدیم ولی هممون رأی ندیم.

یعنی چی؟ یعنی اینکه مثلا 4 تایی بریم رأی بدیم ولی فقط دوتامون رأی بدیم و بقیه مون دفعه های بعد که همین امروز میایم رأی بدیم.
- همزمان به شورا و ریاست جمهوری رأی ندیم؛ بهتره صبح تا عصر بریم به ریاست جمهوری رأی بدیم و عصر تا آخر شب بریم به شورا رأی بدیم. برای این کار به مسئولای اجرایی که برگه رأی بهت میدن بگو فقط برگه رأی ریاست جمهوری بهت بدن و وقتی آخر کار، شناسنامتو گرفتی توجه کن که فقط مهر ریاست جمهوری خورده باشه؛ اینجوری بعداً میتونی تو هر شعبهای به شوراها رأی بدی.

- توجه کن! اگه برگه رأی شورا نگرفتی و اشتباهی مهرش رو توی شناسنامت زده بودن بهتره همون موقع برگه رأی بگیری و رأی بدی ولی از زمانت درست استفاده کن.

- حتماً چندتا خودکار همرات باشه و وقتی نصف یا همه رأیت رو نوشتی به کسایی که دنبال خودکار میگردن خودکار امانت بده. اینجوری با یه تیر چند نشون میزنی. هم برای وایسادن بیشتر تو صندوق بهانه داری و میتونی با مردم حرف بزنی و جذب رأی کنی. این کار رو جدی بگیر؛ این یکی از روشهای رقیبه.

- توجه کن! رأی به شورا رو برای عصر یا شب بذار چون نوشتن برگه رأی شورا طول میکشه و بهانه برای موندن بیشتر داری و رقیب هم آن موقع بیشتر حضور داره.

- هر دفعه که میری رأی بدی یه حوزه جدید برو. البته توجه کن که بهتره شب بری حوزههای شلوغتر.

- اگه میتونی حتماً با چندتا از رفقات که همرأی هستین قرار بذارید و صندوق های محل رو بین خودتون تقسیم کنین و در مورد چیزایی که میبینین و میشنوین به هم خبر
بدین چون ممکنه مجموع چند اتفاق یه معنی خاصی داشته باشه!

تو راه رفتن به شعبه رأی گیری چی کار کنیم؟

- همین طور که به سمت محل رأی در حرکتی از حدود 100 متری محل رأی، اطراف حوزه انتخابیه مسجد یا مدرسه یا...( رو برانداز کن و ببین توقف یا تجمع حتی دو
سه نفری نباشه و اگر بود سعی کن ازش سر در بیاری. ممکنه حتی توی کوچه تجمع باشه. اگه دیدی تبلیغ پخش می کنن یا دارن با پول یا وعده کسی رو تطمیع میکنن یا حتی اگه موقع خروج هنوز همون فرد یا افراد رو دیدی به ناظر مسئول یا نماینده نامزد خودی خبر بده یا با شماره... تماس بگیر.

اگر تبلیغ یا تطمیع بود سعی کن صدا یا فیلمشون رو تهیه کنی ولی زیاد خطر نکن. مثلا از دور عکس بگیر و صدا رو ضبط کن.

وقتی وارد شعبه رأیگیری شدیم چی کار کنیم؟

توقف بیش از حد تو صندوق تخلفه؛ اما قرار نیست ما تخلف کنیم. البته توجه کن! توقف تو شعبه رأیگیری در حالت عادی تخلف نیست و خطری برات نداره! میتونی تا حد گرفتن
اخطار از مسئولان صندوق و حتی کمی بیشتر لفتش بدی. اما قرار نیست فقط اونجا باشی!

- اصلا با رقیب که داره تخلف میکنه، روی مخ مردم کار میکنه، با هم بلند بلند حرف میزنن، برگه یا وسیله تبلیغاتی پخش میکنن و از این قبیل کارا برخورد نکن.

در این شرایط فوری به ناظر مسئول صندوق )اگر پیداش نکردی به یکی از ناظرها و نماینده نامزد خودی اگر حضور داشت خبر بده که فلانی مدام داره میچرخه و
سعی میکنه رأی جمع کنه و تبلیغ میکنه.

توجه کن که به عوامل اجرایی صندوق مثل نماینده فرماندار یا رئیس صندوق مراجعه نکنی! اگه دیدی ناظرها کاری نمی کنن باز پیگیری کن و البته با شماره.. تماس بگیر.

- اگه شواهدی دیدی یا شنیدی که اتفاق خاصی داره تو صندوق میافته سریع به ناظر مسئول یا نماینده نامزد خودی خبر بده یا با شماره... تماس بگیر. شاید بپرسی چه جور اتفاقی؟
ممکنه برای ابطال صندوق تلاش بشه. ابطال صندوق وقتی اتفاق میافته که مجبور بشن پلمب صندوق رو باز کنن یا معلوم شه تخلف خیلی سنگینی اتفاق افتاده. این اتفاق بیشتر توی صندوقهای شلوغ که رأی نامزد خودی زیاده میافته.

پممکنه سعی کنن برخی مردم رو یا حتی عوامل صندوق، عوامل نظارت یا نیروی انتظامی رو تطمیع کنن.

ممکنه بخوان در صندوق مشکل امنیتی ایجاد کنن که البته احتمالاً به ابطال صندوق منتهی میشه.

اگه دیدی یه ساماندهی وجود داره که توی صندوق یا از بیرون صندوق افرادی برای جلب رأی یا هر اقدام غیرمتعارفی تلاش میکنن. این ساماندهی حتی ممکنه با عوامل صندوق هم در ارتباط باشه.

اگه از تخلف بودن کاری مطمئن بودی و دیدی عوامل اجرایی و نظارتی تخلف می کنن یا جلوی تخلف اقدام نمی کنن و تذکر هم فایده نداره درگیر نشو و اول با همون شماره که گفتیم تماس بگیر. بهتره یه گزارش هم بنویسی که ساعت و محل تخلف و اگه تونستی اسم متخلف توش بیاد. تا بر طرف شدن تخلف از روشهای مختلف برای ماندن و جابجا شدن استفاده کن.

- قبل از رقیب ما باید افراد بیسواد، کم اطلاع یا سردرگم رو شناسایی کنیم و براش بنویسیم یا رأی و نظرش رو جلب کنیم. به همین خاطر باید حواسمون کامل به اطراف باشه. به کجا؟ به محل نوشتن آرا، به جلوی لیست اسامی.
چطوری بفهمیم کی همچین مشکلی داره؟ بیشتر، پیرمردها و پیرزنها دچار مشکل هستند و در درجه اول باید به اونها توجه کرد.

- بعضی افراد هم هستن که مدام می چرخن و نمی دونن به کی رأی بدن. این حالت اضافه برای آنها لیست اسامی در انتخابات شوراها بیشتر دیده میشه. پس حتماً توجه داشته باشید و توجه کن که اگه ازت خواستن که لیست رو در اختیارشون بذاری بهشون بدی وگرنه تخلف کردی!

-اگه فهرست یا وسیله تبلیغی رقیب رو دیدی سریع بردار و بنداز سطل آشغال یا باخودت ببر؛ فقط توجه کن که ایجاد حساسیت نکنی.

-برگه فهرست شورا یا ریاست جمهوری رو که بهش رأی میدی، همراه خودت نبر و همونجا بذار باشه. خیالت راحت، این کار تخلف نیست. بهتره برگه  های رو جا بذاری که هم اسامی شورا روش باشه هم اسم یا عکس رئیس جمهور مورد نظر خودمون.

- توجه کن! حتما زحمت بکش و چند بار برای رأی دادن بیا و حتی توی صف وایسا.

همون طور که قبلا گفتم بهتره خانوادگی یا با دوستان بیای

-توجه کن! حضورت از ساعت 18:30 به بعد و بیشتر 20:30 به بعد ضروریه.

بازم تأکید می کنم که ما باید در حفظ امانت خودمون و مردم، چشمان کمکی عوامل نظارت باشیم. کوتاهی ما ممکنه پشیمانی به همراه بیاره پس این جمعه رو فعالانه در میدان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.