کرج- مهاجرانی که به امید اشتغال ، زندگی بهتر، اموزش بهتر و مواردی از این دست به استان البرز و شهر کرج می آیند از یک طرف بستر و شالوده مناسبی برای پیشبرد اموری همچون صنعت، کشاورزی و مواردی از این دست محسوب شده و از سوی دیگر در صورت پیش بینی نشدن چگونه استفاده کردن از این ظرفیت ها و ساماندهی و مدیریت این ورودی ها، قطعاً معضلات و تهدیدات بیشمار اجتماعی و فرهنگی را به همراه خواهند آورد.

«سیل مهاجران» فرصتی که البرز را تهدید می کند

به گزارش قدس آنلاین، دکترابراهیم رضاپور در این رابطه اظهار می کند: به طور قطع و یقین مهاجرین هم با انگیزه های زندگی بهتر عازم این شهر می شوند و هم مهاجرت برای آنان و همچنین برای شهرو جمعیت بومی آن منافعی را دربر خواهد داشت.

وی بیان می کند: اما عدم تهیه نقشه راه توسط مسوولین، عدم جدب سرمایه های مناسب، جهت ندادن به سرمایه های جدب شده، نبود برنامه ریزی در جذب و بکارگیری مناسب نخبگان مهاجر،  عدم تخصیص مناسب فرصت های شغلی موجود در مراکز کار استان البرزبرای جمعیت این استان به طور حتم موجب رشد نامتناسب و همگون امکانات شهری با پدیده مهاجرت می شود که در البرز می توان آن را لمس کرد.

وی اظهار می کند: امید است در آینده مسوولین و بالاخص نمایندگان منتخب مردم این شهرضمن تغییر ایده مهاجرت بعنوان یک معضل اساسی این شهر واستان بتوانند با برنامه ریزی مناسب درجذب ایده ها، افکار و نیروهای خارق العاده مهاجرین، اخذ مصوبه های مالی و متناسب با رشد جمعیت این استان در جهت رفع کاستی های موجود و شکوفایی ایران کوچک یعنی البرز بکوشند .

کنترل مهاجرت برنامه می خواهد

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار البرز بابیان اینکه نرخ مهاجرپذیری بالا در البرز باعث شده هر روز به تعداد افراد جویای کار استان اضافه شود اظهار می کند:با روند رشد جمعیتی استان، بدون شک هر چقدر هم که فرصت‌های شغلی جدید فراهم شود باز عده‌ای بیکار و جویای کار باقی می‌مانند.

عبادالله کامکار اعتقاد دارد: برای بهبود شرایط موجود باید تغییری در وضعیت مهاجرت به البرز ایجاد کرد و این امر تنها با برنامه‌ای کشوری عملی می‌شود.

وی می افزاید: معضلات مهاجرت به البرز تنها برای البرزنشینان مشکل ایجاد نمی‌کند بلکه به نوعی سایر استان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

این مسئول توضیح می دهد: برخی مهاجران پیش از این‌که خانواده خود را به البرز منتقل کنند برای خود شغلی دست و پا می‌کنند، اما عده‌ای نیز به امید یافتن شغل به این استان مهاجرت می‌کنند.

کامکار اظهار کرد: بدون شک شرایط زندگی برای دسته دوم تا مدتی بسیار سخت خواهد بود، چون یافتن شغل مناسب در شرایط فعلی کار ساده‌ای نیست.

نیازمند برنامه ریزی هستیم

نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی نیز با اعلام نرخ مهاجرت ۳.۷ درصدی در البرز گفت: تراکم جمعیتی این استان نیاز به برنامه ریزی جدی و دقیق دارد.

معضلات مهاجرت به البرز تنها برای البرزنشینان مشکل ایجاد نمی‌کند بلکه به نوعی سایر استان‌ها را نیز درگیر می‌کندمحمد جواد کولیوند بیان کرد: در ۲۰ سال آینده در دنیا شهرنشینی ۷۰ درصد و روستا نشینی ۳۰ درصد خواهد شد، اما در کشور ما این اتفاق ۲۰ سال زودتر رخ داده و کشور با مهاجرت روستاییان به شهرها آن هم عمدتا ۱۴شهر از جمله کرج روبه رو است.

کولیوند گفت: این نرخ بالای مهاجرت مشکلاتی از قبیل توسعه حاشیه نشینی، عدم توجه به زیرساخت ها در ترمیم بافت های فرسوده، افزایش جرم و کمبود اشتغال را در پی دارد.
وی خاطرنشان کرد: وجود سرانه ۴۰ سانتی متری بسیار ناچیز ورزشی به بحث تراکم جمعیتی برمی گردد که باید توجه بیشتری دراین زمینه صورت گیرد .

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم جلوی توسعه شهری و حاشیه نشینی را بگیریم باید به روستاها توجه بیشتری داشت.

وی گفت: اگر مقصد را توجه کنیم و از مبدا روستا غافل شویم تنها مسکنی را تجویز کرده ایم که در بلند مدت مشکل را حل نمی کند .

کولیوند یادآورشد: اکنون در روستاها فاصله بین مشاغل کشاورزی و دامداری ایجاد شده و بسیاری از ظرفیت ها دراین پتانسیل مغفول مانده که این توجه بیشتری را می طلبد.

توزیع نابرابر امکانات

حمیدرضا عسگری مورودی مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز در خصوص مهاجرت معکوس در استان البرز و شهر کرج می گوید: بزرگ‌ترین عامل مهاجرت افراد از مناطق مختلف کشور به پایتخت و استان‌های هم‌جوار تهران دستیابی به فرصت‌ها و امکانات و سرانه‌ها است.

وی خاطرنشان می‌کند: به دلیل اینکه هزینه اقامت در تهران بالاتر از سایر استان‌ها در کشور است مهاجران ترجیح می‌دهند در چند کیلومتری پایتخت زندگی کنند و برای کار به تهران رفت‌وآمد کنند.

وی می‌گوید: بیشترین تمرکز مهاجرت در استان البرز است همین پدیده باعث رشد زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین در این استان نوپا شده است به‌طوری‌که در این سال‌ها وسعت مناطق حاشیه‌نشین افزایش داشته است.

البرز برای پذیرش مهاجر اشباع شده است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز می‌افزاید: در مناطق حاشیه‌نشین دسترسی به سرانه‌های بهداشتی، آموزشی و فرهنگی بسیار پایین است و در بسیاری از مناطق زیرخط فقر مردم شب را به‌روز و روز را به شب می‌گذرانند.

وی می‌گوید: رشد روزافزون سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین منشاء بسیاری از نابسامانی‌ها و مفاسد و بزهکاری‌ها است بی‌توجهی به پدیده مهاجرت که به مسئله حاشیه‌نشینی دامن می‌زند و هزینه‌های زیادی را به دولت و استان‌های درگیر تحمیل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه یک‌سوم جمعیت استان البرز در مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند ادامه می دهد: قطع به‌یقین این سیل مهاجرت اصطکاک‌هایی را ایجاد می‌کند چراکه مردم در شهرستان اشتهارد از یکپارچگی فرهنگی برخوردار بودند ولی پس از سیل مهاجرت با تبعات فرهنگی و اجتماعی دست‌به‌گریبان شده‌اند.

وی  سیاست‌های اخیر دولت‌ها در خصوص کنترل مهاجرت را ناکارآمد می خواند و بیان می کند: پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده سیل مهاجرت به استان البرز کمتر شود ولی مهاجرت به شهرستان اشتهارد به دلیل وجود شهرک صنعتی و وجود رونق اقتصادی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.