مشهد- نماینده مردم مشهد گفت: موزه در حقیقت مرکزی است که داشته‌های یک ملت را می‌تواند هم برای نسل‌های بعد و هم ملل دیگر به نمایش بگذارد و از آنجا که متأسفانه در جامعه ما در موضوع حفظ میراث‌های گذشتگان اراده مشخصی وجود ندارد، فرهنگ و داشته‌های ملت را با تغییر روبه‌رو می‌کند و احیای مسیر گذشته را مشکل می‌سازد.

وضعیت موزه در مشهد نامساعد است

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر به قدس افزود: برای ملت ما که ظرفیت بالا و تاریخی کهن دارد نیاز است به این موضوع فرهنگی ارج نهاده شود، اما مشهد به عنوان نقطه‌ای که تاریخ دیرینه‌ای دارد و از طرفی پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، اما در مقایسه با بسیاری از شهرها همچون یزد در موضوع موزه و توجه به آن وضعیت مناسبی ندارد، به گونه‌ای که در مواردی مثل خانه‌های باستانی وضعیت آن بلا تکلیف است.
وی با اشاره به اهمیت موضوع موزه و موزه داری تصریح کرد: مشهد مقدس به عنوان شهری که میزبان بسیاری از زائران خارجی است، باید ظرفیت موزه‌داری خود را ارتقا ببخشد تا هویت و شناسنامه واقعی فرهنگی ایران را به ملل دیگر معرفی نماید.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: موزه به عنوان پل ارتباطی بین گذشته، حال و آینده است که متأسفانه مظلوم واقع شده و بی‌توجهی به این سرمایه فرهنگی بدون تردید گسل فرهنگی را در جامعه پدید خواهد آورد.
وی ادامه داد: هر چقدر فاصله بین موزه‌ها و مردم جامعه بیشتر باشد، به همان میزان توسعه نیافتگی جامعه نیز آشکار می‌شود، از این رو باید تلاش کرد موزه‌ها به شکل کاربردی‌تر مورد توجه قرار بگیرند تا در سبد فرهنگی خانواده‌ها و بویژه زائران جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.