بجنورد- پس از وقوع زلزله ای به قدرت 5 و هفت دهم ریشتری در شهرستان بجنورد و تخریب ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی واحدهای مسکونی این منطقه، چند هزار نفر از اهالی این شهرستان درگیر مشکلات پس از زلزله شدند.

روند کند آواربرداری/مردم زلزله زده خراسان شمالی خواستار تسریع در بازسازی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در این حادثه روستاهای قصر قجر، اخلی دنگل، بیدک، لنگر و بوربور از روستاهایی بودند که بیشترین خسارت را متحمل شدند و از همان نخستین لحظات پس از وقوع زلزله، امدادرسانی ها به مناطق زلزله زده در این شهرستان آغاز شد.

در پی وقوع این حادثه وزیرکار و اموراجتماعی، رئیس بنیاد مسکن کشور و نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر به همراه دبیرکل جمعیت هلال احمر و رئیس امداد و نجات کشور از روستای قصرقجر واقع در شهرستان مانه و سملقان که بیشترین خسارت را دراین زلزله دیده بود بازدید کردند.

در حاشیه این بازدیدها گفتگویی با اهالی روستا داشتیم که از نظر می گذرد:

یکی از اهالی روستای قصرقجر می گوید: با وجود اینکه منازل و واحدهای دامی روستاهایمان به شدت آسیب دیده اند اما خوشبختانه امدادرسانی ها و رسیدگی به آسیب دیدگان این زلزله به موقع انجام شد.

قلی پور اظهارمی دارد: با واقعه زلزله در شهرستان بجنورد تعداد زیادی از منازل و واحدهای دامی روستا قصر قجر نیز آسیب دیدند و برخی از این واحدها به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شدند و حتی یک خانواده نیز زیرآوار ماندند که دختر ۱۲ ساله این خانواده نیز بر اثر تخریب منزل فوت شد.

وی می افزاید: پس از این واقعه، نیروهای امدادی به روستا آمدند اما طی این مدت امدادرسانی ها در زمینه های استقرار چادر اسکان، توزیع غذا، توزیع سیستم های گرمایشی و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی با کمی تاخیرانجام شد.

ناموریکی دیگراز ساکنین روستای قصرقجر نیز می گوید: در حال حاضرآواربرداری در روستا به کندی انجام می شود و یک دستگاه خاک برداری جوابگوی روستا نیست.

وی می افزاید: لاشه دام ها نیززیرآوارمانده و بوی نامطبوعی فضای روستا را فراگرفته که این موضوع مشکل بهداشتی برای مردم روستا ایجاد می کند.

وی ادامه می دهد: بعد از وقوع زلزله مسئولین اعلام کردند تمام خدمات پزشکی برای زلزله زدگان به صورت رایگان انجام می شود اما پزشک روستا از خانواده ها به دلیل نبود دفترچه ها که زیرآوار ماندند تعرفه آزاد دریافت کردند.

یکی دیگر از ساکنین روستا می گوید: تمام منازل روستا تخریب شده و برخی از منازل که شکاف برداشته مردم دچار مشکلات روحی و روانی شده و با این شرایط انتظار حمایت بیشتر ازسوی مسئولین دارند.

لطیفی ادامه می دهد: مردم از کمبود چادر گلایه دارند و دربرخی چادرها نیز چند خانوار با یکدیگر زندگی می کنند و نگرانی مردم از مدت زمان آواره بودنشان است و انتظار دارند هرچه زودتر به روال عادی زندگیشان برگردند.

وی همچنین خواستار حضور کارشناسان بیمه در روستا شده و می گوید: تمام منازل درروستا بیمه شده اما هنوز کارشناسان بیمه برای ارزیابی میزان خسارت درروستا حضورپیدا نکردند.

وی خاطرنشان می کند: روزبه روز هوا گرمتر  و امکان زندگی در چادر سخت تر می شود بنابراین مسئولین امر باید نسبت به بازسازی هرچه سریعتر منازل تخریب شده اقدام کنند.

وی تصریح می کند: به طورحتم زندگی در چادر با مشکلاتی مواجه است و مردم به دلیل اینکه بیشتر لوازم زندگیشان زیرآوار مانده از غذای گرم و مسائل بهداشتی دور هستند.

وی قطع بودن گاز و عدم وجود سرویس بهداشتی را ازدیگر مشکلات عنوان می کند و می افزاید: ما دراین روستا برای ساخت وسازو طرح توسعه روستا با کمبودزمین مواجه هستیم وجهاد کشاورزی اجازه تغییرکاربری به ما نمی دهد از مسئولین امردرخواست داریم تا نسبت به رفع این مشکل  اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.