ایلام- روز پدیده گرد و غبار بار دیگر مناطق گوناگون ایلام را روز گذشته در بر گرفت و موجب آزار هموطنانمان شد.

مردم ایلام غبار تنفس می کنند!

 علیرضا لعل اکبری: بروز پدیده گرد و غبار بار دیگر مناطق گوناگون ایلام را روز گذشته در بر گرفت و موجب آزار هموطنانمان شد.

این درحالی است که شهروندان سال‌هاست با این پدیده و آثار زیانبار آن دست به گریبان هستند هرچند که به گفته مسئولان اقدام‌هایی در خصوص مهار آن صورت گرفته اما به نظر می‌رسد این اقدام‌ها تاکنون گره‌گشا نبوده است.

مرگ تدریجی انسان‌ها و طبیعت

کارشناسان امور بهداشتی می‌گویند: آلودگی هوا افزون بر آثار کوتاه مدت آن بر انسان، به آثار بلند مدتی ازجمله ایجاد بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و نیز آسیب دیدگی به سایر ارگان‌های بدن منجر می‌شود.

در همین حال کارشناسان محیط زیست تصریح می‌کنند: گرد و غباری که روی برگ درختان می‌نشیند، مانع تنفس گیاهان شده و خشکی و مرگ تدریجی آن‌ها را رقم می‌زند.

همچین آنان اظهار می‌دارند: خوردن گیاه و برگ درختان آلوده به ذرات گرد و غبار توسط حیوانات و نیز استفاده انسان ها از برخی گیاهان آلوده موجب بروز و انتقال بیماری می‌شود.

ایلام گرفتار در گرد و غبار

برپایه گزارش‌های رسیده روز گذشته شهرستان‌های مهران و دهلران به دلیل هم مرز بودن با عراق از شدت گرد و غبار بیشتری برخوردار بودند.

یکی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: پدیده گرد و غبار، مردم را آزار می‌دهد و از چند روز قبل این پدیده با شدت بیشتری مردم ایلام را با این مشکل روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به آثار زیانبار پدیده گرد و غبار می‌افزاید: مدت هاست که مردم با این پدیده روبرو هستند و ضروری است سازمان‌های مرتبط راهکار نهایی را ارایه دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: در چنین شرایطی گروه‌های آسیب پذیر و حساس مانند بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی و تنفسی و کودکان لازم است از  منزل خارج نشوند.

طبق آخرین گزارش‌ها وضعیت هوا در ایلام در حالت هشدار اعلام شده  و میزان گرد و غبار شدید در برخی شهرستان‌های ایلام به ۱۸ و هوای شهرستان آبدانان  به ۱۲ برابر حد مجاز رسیده است.

انتظار برای رفع مشکل

به گفته کارشناسان محیط زیست، عوامل داخلی و خارجی در بروز پدیده گرد و غبار مؤثر است، اما ریزگردها در استان ایلام از سمت بیابان‌های کشورهای همسایه وارد کشور می‌شوند.

با این حال مردم ایلام از مسئولان کشوری انتظار دارند برای رفع این مشکل بیش از پیش تلاش کنند تا معضل گرد وغبار و پیامدهای ناشی از آن برای همیشه از سر مردم برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.