جامعه:عضو هیئت علمی و مدیر دفتر ارتباط با صنعت انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور معتقد است با توجه به نقش صنایع غذایی در سلامت جامعه، باید پویش غذای آماده سالم در کشور ایجاد شود.

تغذیه ناسالم دومین عامل مهم‌مرگ‌های زودرس است

مریم احمدی شیروان: دکتر عزیزالله زرگران در گفت‌وگو با قدس می گوید: روند افزایشی تأمین غذا نه تنها در ایران که توسط صنایع غذایی در کشورهای در حال توسعه نیز درحال تداوم است. به عنوان مثال میزان افزایش ارزش خرده فروشی سرانه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در چین ۱۹۲ درصد، ویتنام ۱۶۶ درصد، تایلند ۶۵ درصد و هندوستان ۵۴ درصد رشد نشان را می‌دهد. بنابراین در کنار انتقاد و بدگویی از فست فود ناسالم، باید در این خصوص به صنعت غذا جهت دهی شود تا سرعت رشد مشکلات ناشی از تغذیه ناسالم کنترل شود. از مهم‌ترین مشکلات موجود در فست فودهای امروزی کشور می‌توان به میزان عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌ها به خاطر محتوای نمک و چربی بالا و استفاده از مواد اولیه ناسالم و نامرغوب مانند روغن‌های نامناسب و فرآیند سرخ کردن طولانی و همچنین حضور برخی نگهدارنده‌ها اشاره کرد.

براساس آخرین پیمایش کشوری عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر که در سال ۹۰ و در تمام استان‌ها انجام شده است، تغذیه ناسالم، پس از مصرف دخانیات به عنوان مهم‌ترین عامل مرگ‌های زودرس بین ۳۰ تا ۷۰ سال معرفی شده است. این استاد دانشگاه می‌گوید: فست فود ناسالم اگر به عنوان بخش ثابتی از رژیم غذایی درنظر گرفته شود، می‌تواند دریافت چربی و نمک را افزایش دهد. بار منفی که از کلمه فست فود ایجاد می‌شود ناشی از همین موضوع است. بنابراین به نظر می‌رسد باتوجه به افزایش تقاضا در این بخش، اگر وضعیت فعلی فست فود در کشور به همین شکل باشد، در سال‌های آینده با گسترش فزاینده اضافه وزن و چاقی روبه‌رو خواهیم بود که خود منشأ و ریشه بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وی در ادامه اضافه می‌‌کند: بیماری‌های غیر واگیر، با توجه به عوارضی که در انسان ایجاد می‌کنند و همچنین هزینه‌های بالایی که بر دولت‌ها بخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه تحمیل می‌کنند، از مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت و توسعه قلمداد می‌شوند. این بیماری‌ها بر اثر عوامل غیر عفونی ایجاد می‌گردند. بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند. آمار ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد بیماری‌های غیر واگیر به عنوان نخستین عامل مرگ و میر، مسبب ۳۸ میلیون (۶۸%) از ۶۸ میلیون مرگ و میر گزارش شده است. همچنین این سازمان پیش بینی کرده است در سال ۲۰۲۰، حدود ۷۳ درصد از کل مرگ و میر، ناشی از بیماری‌های غیرواگیر خواهد بود. از سوی دیگر، میزان ضرر و زیان اقتصادی ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در بازه ۲۰۱۵-۲۰۱۱ از سوی سازمان بهداشت جهانی حدود ۷ تریلیون دلار برآورد شده است .

زرگران در ادامه می‌گوید: با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت در ایران حدود ۱۱/۴۶ درصد از مرگ و میر‌ها با بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط شده است. با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، براساس آخرین پیمایش کشوری عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر که در سال ۹۰ و در تمام استان‌ها انجام شده است، تغذیه ناسالم، پس از مصرف دخانیات به عنوان مهم‌ترین عامل مرگ‌های زودرس بین ۳۰ تا ۷۰ سال معرفی شده است.

وی در پایان با اشاره به توصیه اکید سازمان جهانی بهداشت درباره مصرف نمک می‌افزاید: سازمان بهداشت جهانی توصیه نموده است که میزان روزانه دریافت نمک تا حدود پنج گرم در روز و سدیم دریافتی نیز تا حد ۲۰۰۰ میلی گرم کاهش یابد. این میزان جهت بزرگسالان ارائه شده است و در کودکان، بنا بر نیازهای کالریک، کمتر است. آمارهای مختلفی در مورد مصرف روزانه نمک از سوی سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود اما در اینکه ایرانیان حداقل دو برابر میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی نمک مصرف می‌کنند، اکثر این آمارها، اتفاق نظر دارند. به عنوان مثال در گزارش منتشر شده توسط انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در سال ۱۳۹۵، میزان میانگین دریافت سدیم در بزرگسالان شهر تهران بیش از ۳۷۰۰ میلی گرم در روز اعلام شد که با مقدار توصیه شده سازمان بهداشت جهانی ( ۲۳۰۰ میلی گرم) بسیار متفاوت است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.