به نظر میرسد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران حاوی پیام خاصی به دولتمردان است. این اولین بار در تاریخ کشوراست که بین رئیس جمهور مستقر با نامزد جدیدی رقابت سنگینی برگزار شد. شانزده میلیون رای رقیب آقای روحانی بسیار معنادار است و پیامی به ایشان ودولتمردان است مبنی براینکه آنها نسبت به خدمات دولت معترض هستند و با رای دادن به رقیب آقای روحانی درصدد تغییر وضعیت موجود هستند.

انتخابات ۲۹ اردیبهشت تجلی اراده شهروندان در نظام اسلامی است /۱۶ میلیون رای مخالف به دولت مستقر بیانگر خواست مردم برای تغییر است

اختصاصی قدس آنلاین- دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی با حضور همه جانبه و مقتدرانه مردم ایران تا آخرین ثانیه های روز ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری ادامه داشت. در حالی که خبرها حاکی از جمعیت انبوهی بود که بنا به دلایل مختلف از جمله سهل انگاری مسئولان برگزاری انتخابات شائبه هایی نیز ایجاد کرد به نحوی که بسیاری از شهروندان  موفق به اخذ رای خود نشدند. هر چند  به زعم کارشناسان، دولت یازدهم در امر انتخابات و ساماندهی آن بسیار ضعیف عمل کرد اما این بار نیز شکوه انتخابات درگرو حضوری بود که مردم بدان گرمی بخشیدند. بی شک نقش مردم در تمکین از بیانات و مطالبات مقام معظم رهبری در حضور در پای صندوق های رای بی نظیر وستودنی است. ایران اسلامی در میان هجمه های دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای خود یک بار دیگر به جهان ثابت کرد اراده شهروندان در شکل گیری نهادهای سیاسی وتعیین مسئولین بسیار تاثیر گذار است و این مردم هستند که پشتوانه نظام اسلامی و ولایت فقیه به شمار می روند. قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با کارشناسان به بررسی پیام مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پرداخته است.

محمد کاظم انبارلویی کارشناس سیاسی، انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه را نشانه امنیت و اقتدار ملی جمهوری اسلامی عنوان کرده در این باره افزود : پیام بزرگ این انتخابات به مردم منطقه وجهان این است دموکراسی حقیقی که با معیارهای اسلامی مطابق دارد در جمهوری اسلامی زنده و جاری است و مردم با اطمینان کامل به پای صندوق های رای می روند. ملت ایران  گذشته از اینکه به چه کسی رای می دهند در انتخابات به افزایش و ارتقاء امنیت و اقتدار ملی فکر می کنند بنابراین مشارکت وسیع مردم دراین انتخابات نشان از عمق و ژرفای اندیشه های متعالی است که به نظام اسلامی علاقمند است و برای اقتدار روز افزون آن در منطقه وجهان در هر انتخابی نسبت به قبل سنگ تمام می گذارد.

وی درباره نقش مقام معظم رهبری در حماسه آفرینی انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان شد: بی شک ملت فهیم ایران با تابعیت از بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند : هر ایرانی که در پای صندوق های رای حاضر شود به امنیت وتحکیم نظام کمک کرده است جامه عمل پوشاندند. هجوم عظیم مردمی در پای صندوق های رای نشان داد مردم  همانند سالهای ابتدای پیروزی انقلاب علاقمند به نظام و امنیت کشور هستند و برای تحکیم پایه های نظام ساعت ها در صف های رای می ایستند تا رای خود را به جهانیان اعلام کنند.

انبارلویی در ادامه خاطرنشان شد: اینکه طرفین رقابت قبل از اعلام نتایج، نتیجه نهایی را می پذیرند نشان از وجود امنیت و اعتماد ملی در ایران اسلامی است. بی شک امروز فصل رقابت ها پایان پذیرفته و فصل برادری و خدمت به کشور آغاز شده است. انتظار می رود مسئوولین خدمتگزار مردم باشند و بیش ازپیش به مطالبات مردمی توجه کنند.

دکتر محمد دهقان کارشناس سیاسی با اشاره به معنا دار بودن سطح مشارکت مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه گفت : علی رغم اینکه در روند برگزاری انتخابات  اشکالاتی از قبیل کمبود تعرفه ها و مکفی نبودن صندوق های رای وجود داشت که منجر به اعتراض بخشی از هم میهنانمان شد،  اما برآیند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران حاکی از افزایش سطح مشارکت مردمی است بنحوی که معدل جمهوری اسلامی ایران را در بخش دموکراسی به طور چشمگیری ارتقاء داد. به نظر می رسد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران رکورد دار مشارکت مردمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است بنابراین در جایگاه بالاترین مشارکت های مردمی قرار می گیرد. بی تردید اگر مسئولین با تدابیر و راهکارهای مناسب تری امکان حضور بهتر مردمی را در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر فراهم می ساختند شاهد افزایش چشم گیرتری از سطح مشارکت مردمی در انتخابات ۲۹اردیبهشت ماه می بودیم.

وی دراین باره افزود: آنچه در ایران اسلامی رخ داد حماسه ای بی نظیر بود چرا که دولتمردان بسیاری از کشورهای دنیا به هر نحوی درصدد هستند تا میزان مشارکت مردمی را افزایش دهند در حالی که اگر ۲۹ اردیبهشت ماه  صندوق های بیشتری به حاشیه شهرها و روستاها داده می شد بی شک شاهد افزایش چشمگیرتری از مشارکت مردم در انتخابات می بودیم چرا که بخشی از مردم به دلایل مختلفی چون ازدحام جمعیت، کمبود وقت و کمبود صندوق های رای نتوانستند دراین حماسه ایفای نقش کنند. بی شک سطح مشارکت مردمی درانتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه معنادار ونشان از دموکراسی کم نظیری است که بر کشور حاکم است.

دهقان با بیان اینکه حضور مردمی تمکین از امر ولی فقیه است خاطر نشان کرد: هر چند به روند انتخابات انتقاداتی شد و بخشی از اعتراضات به خودی خود به حق و طبیعی است اما تمکین ملت از دعوت مسئوولین نظام بخصوص مقام معظم رهبری در حضور درانتخابات بسیار ستودنی و قابل تقدیر است. برگزاری انتخابات در امنیت و آرامش و اینکه بعد از انتخابات فضای رقابتی به فضای رفاقتی تبدیل می شود نشان از آرامش و ثبات سیاسی در ایران اسلامی است.

وی حضور مردم را پای صندوق های رای تایید ی بر مردمی بودن نظام اسلامی خوانده یادآور شد: حضور در انتخابات نشان دهنده پایبندی به نظام اسلامی است. هر چند دشمنان خارج نشین با دو شیوه متفاوت راهبردها و خواسته های خود را در کشور و در انتخابات دنبال می کردند دشمن همچنان در این انتخابات نیز ناکام ماند. با آنکه سلطنت طلبان ومنافقین مردم را به عدم حضور در پای صندوق های رای فرا میخواندند و سایر معاندان نظام اسلامی از تر یبون های ماهواره ای انگلیسی و آمریکایی و صهیونیستی قصد داشتند تا مردم را به برخی از کاندیداها بد بین کنند اما  ملت ایران نشان دادند  با شرکت در انتخابات  به نظام اسلامی و دموکراسی مبتنی بر نظام ولایت فقیه پایبند هستند. و این پایبندی به مثابه افزایش اقتدار ملی وامنیت کشور  است.

دکتر محمد دهقان خطاب به دولتمردان و رای قابل توجه حجت الاسلام رئیسی در این دوره از انتخابات  گفت: به نظر میرسد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران حاوی پیام خاصی به دولتمردان است. این اولین  بار در تاریخ کشوراست  که بین رئیس جمهور مستقر با  نامزد جدید، رقابت سنگینی برگزار شد. شانزده میلیون رای رقیب آقای روحانی بسیار معنادار است و پیامی به ایشان ودولتمردان مبنی بر این است که آنها نسبت به خدمات دولت معترض هستند و با رای دادن به رقیب آقای روحانی درصدد تغییر وضعیت موجود هستند. تقاضای تغییر در نحوه مدیریت کشور هشداری به همه مسئوولین است. از سوی دیگر دولت دوازدهم باید نسبت به این نکته آگاه باشد که رای دادن به آنها به معنای رضایت کامل و عدم انتقاد از آنها محسوب نمی شود. از این رو یکی از مهمترین پیام های دوازدهمین انتخابات ریاست جمهو ری تغییر سیاست های کلی دولت در راستای حمایت از محرومین است. مردم امروز خواهان تغییر زندگی مسئوولین و مردمی شدن زندگی آنها هستند. بی شک بیش از شانزده میلیون رای منفی به آقای روحانی بیانگر خواست مردم در تغییر سیاست های قبلی دولت یازدهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.