محمدعلی میرزایی: چهارمین کنفرانس بین المللی افق نو با حضور 25 شخصیت از اروپا و آمریکای شمالی در روزهای پایانی هفته گذشته در کنار اندیشمندان و چهره‌های داخلی در هتل پارسیان کوثر به تبادل نظر درباره مسائل مختلف دنیای امروز پرداختند، از همین رو با دبیر اجرایی این کنفرانس گفت وگویی را ترتیب دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

آثار هنری حوزه مقاومت را باید شناسایی و حمایت کرد

در خصوص نحوه برگزاری کنفرانس بین المللی افق نو و جزئیات آن به ما بگویید.

این چهارمین کنفرانس بین المللی افق نو بود که در ادامه کنفرانس‌هالیوودیسم برگزار شد. در مجموع این همایش، هفتمین کنفرانس است که در این سال‌ها برگزار شده است و یکی از دلایل آن، طراحی آقای طالب زاده  مبنی بر این بود که ما میزبان شخصیت‌ها و جریانات فکری هنری  و اساتید دانشگاه‌ها باشیم. فلسفه شکل گیری این کنفرانس هم این بود که جریاناتی را که در حال فعالیت هستند شناسایی و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. این افراد همانند یک خانواده مشترکی اند که دغدغه‌هایی از قبیل مقاومت و ارتباط کشورها و.. دارند و یکی از اهداف و شکل گیری  کنفرانس همین می‌تواند باشد.

این کنفرانس تا چه اندازه می‌تواند به جهانی شدن گفتمان انقلاب اسلامی‌کمک کند؟

چون انقلاب اسلامی‌بعد از شکل گیری خود یکی از اهداف مرکزی خود را مقابله با صهونیسیم و اسرائیل قرار داده است و ما در حال حاضر تنها کشوری هستیم که با اسرائیل مقابله می‌کنیم، این مسئله تهدیدهای زیادی را هم برای ایران داشته است.  اما باید بدانیم این هدف بسیار مقدس است و چون اسرائیل دو میدان مبارزه با ایران را ایجاد کرده است یکی در خاورمیانه و با حوزه  کشورهای عربی و و دیگری نفوذ و سیطره ای که اسرائیل در کشورهای غربی دارد، در این دو میدان جنگ با ما در حال جنگ است. این گفتمان انقلاب اسلامی‌به علت مبارزه با اسرایئل و صهونیسیم است و ما امروزه شاهد این هستیم که صهونیسیم بر کشورهای اروپائی از همه جهات مسلط است. این مسئله همان گسترش گفتمان انقلاب اسلامی‌است که همان مواضع و نگاه را در امروز در اروپا و آمریکا علیه اسرائیل و صهونیسم شاهدیم. با وضعیت امروز دنیا و مقاومتی که در مقابل این آرایش شکل گرفته است  اسرایئل سعی بر تخریب و فروپاشی خانواده، جامعه  و .. دارد که تنها کشور ایران است که با این جریان مبارزه می‌کند و این در گذشته و قبل از انقلاب اسلامی ‌وجود نداشته است بلکه از زمان انقلاب اسلامی ‌به بعد این نگاه مقاومت و مبارزه شکل گرفته است.

تولیدات هنری در این حوزه چطور بوده است؟

هدفی که ما در بحث مقاومت دنبال می‌کنیم و اقداماتی که مقابله با سیطره صهوینسیم را مطرح می‌کند در حوزه هنر پیشرفت‌های زیادی داشته است. در بحث موسیقی گرایش‌های زیادی به مقاومت و مبارزه، در حوزه‌های تئاتر، مستند و ... به وفور پیدا می‌شود. باید به نوعی حوزه‌هایی تازه کشف شود که بتواند به هنرمندان کمک‌های شایانی کند و روشنگری کند. این کار،نیاز به طراحی دارد که  بتوان آن‌ها را شناسایی کرد. کلیپ، مستند و انیمیشین‌های زیادی در این زمینه در حال تولید است که همه آن‌ها پیام آور است. بدون این که آن‌ها بتوانند از جایی کمک بگیرند و با امکانات بسیار محدودی در حال فعالیتند و در ایران هم کارهای هنری و سینمایی خوبی تولید شده است که این‌ها هم باید شناسایی شود. البته این فضای مقاومت در حوزه هنر باید گسترش پیدا کند. همه این‌ها مستلزم یک اتاق فکر و مدیریت خوب است تا محصول این مقاومت 37 ساله  از دست نرود و  بتوان از آن‌ها به خوبی استفاده کرد.

بازخورد کنفرانس بین المللی افق نو را در بین رسانه‌های داخلی وخارجی و مردم و مسئولین چطور دیده اید؟

درباره انعکاس این کنفرانس در حوزه بین الملل باید بگویم باوجود اینکه اسرائیلی‌ها به این موضوع حساسند، در رسانه و خبرگزاری‌های بزرگ دنیا به خوبی منعکس شده است. این مسئله نشان دهنده این است که آقای طالب زاده به خوبی هدف گذاری کرده است و طراحی وی دقیق است. باید این نوع کنفرانس‌ها ادامه پیدا کند و تعداد آن در سال بیشتر شود و تعداد بیشتری دعوت شوند.در رسانه‌های داخلی به این علت که کنفرانس متقارن با ایام انتخابات ریاست جمهوری ایران بوده است، مقداری نسبت به کنفرانس‌های پیش به حاشیه رفته است ولی با همه این اوصاف  شبکه‌هایی که در حوزه مستند فعالند، و برخی از رسانه‌ها که به بازتاب موضوعات خاصی از این جنس تمایل دارند،با مهمانان همایش  مصاحبه گرفته اند که بعدها به نمایش در می‌آید. از همه مهم تر این است که خود آقای نادر طالب زاده در برنامه‌های خود از جمله راز و عصر از این مهمانان دعوت می‌کنند و با این عزیزان مصاحبه می‌کنند که بعدها به تدریج هرهفته پخش می‌شود و مردم با دغدغه‌ها و تفکر و نگرانی آن‌ها آشنا می‌شوند و این حس مشترکی پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.