ایلام- مدیر گروه اقتصاد دانشگاه ایلام گفت: متاسفانه در ایران سیستم بانکی به بزرگترین رقیب تولید تبدیل شده، در حالی که در همه اقتصادهای موفق نظام بانکی در خدمت تولید و بزرگترین حامی تولیدکننده‌ها است، که باید این رویه اصلاح شود.

قاچاق؛ عامل نابودی تولید داخلی/ بزرگترین رقیب تولید در ایران سیستم بانکی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالله شایان درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی؛ اقتصادی است که بتواند در شرایط فشار، تحریم و بحران‌ها از رشد و شکوفایی برخوردار باشد و با ویژگی درونزایی بتواند به رشد پایدار در مسیر متعادل بلند مدت دست یابد .

استفاده از تجربیات اقتصادی کشورهای موفق، زمینه رسیدن به اهداف بلندمدت اقتصادی

وی استفاده از تجربیات اقتصادی دیگر کشورهای موفق در این زمینه برای رسیدن به اهداف بلند مدت اقتصادی کشور را لازم دانست و اضافه کرد: از موارد مهم در اقتصاد مقاومتی تخصص محوری، سپردن کار به کاردان و اصالت دادن به بخش خصوصی، در راستای رفع مشکلات معیشتی مردم و خلاصی از وابستگی به درآمد نفت است .

شایان اصلاح نظام بانکی، مبارزه با فساد و کنترل و کاهش فساد در سیستم اقتصادی را از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: فساد در همه اقتصادها وجود دارد؛ اما نحوه برخورد با آن مهم است، یعنی به همان میزان که در سطح مردم مطرح می‌شود باید برخورد مناسب با آن صورت گیرد تا اطمینان و اعتماد عمومی جامعه خدشه دار نگردد .

در اقتصادهای موفق سیستم بانکی رقیب تولید نیست

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه ایلام بزرگترین رقیب تولید در ایران را سیستم بانکی دانست در حالی که در همه اقتصادهای موفق نظام بانکی در خدمت تولید و بزرگترین حامی تولیدکننده‌ها است، خاطرنشان کرد: در طی زمان اصلاح این سیستم ضروری است، باید برای رونق تولید و ایجاد اصلاح در سیستم بانکی نوعی رقابت در حوزه بانکی را شکل داد، به این صورت که اجازه ورود به سیستم‌های موفق مبتنی بر بانکداری اسلامی در دنیا به سیستم بانکی ایران داده شود و این سیستم را از حالت انحصاری خارج کنیم .

وی ادامه داد: چیزی که از صورت‌های مالی این بانک‌ها مشخص است علیرغم نرخ بهره چند برابری نسبت به نرخ بهره دیگر کشورها، این است که به سختی در حال اداره خود هستند، که بخشی از این مشکل بخاطر ورود سیستم بانکی به مسایل غیر تخصصی ضد تولیدی، دلالی و ساخت و ساز بی رویه مَسکن‌های لوکس است.

شایان تصریح کرد: کنترل تورم باید به شکلی اتفاق بیفتد که نرخ تورم در یک روند کاهشی به کمتر از نرخ رشد اقتصادی بلند مدت کاهش یابد، زیرا اگر این اتفاق نیفتد سرمایه‌ها در جاهایی که تولید محور نیست و تنها دلالی است و کمکی به اقتصاد نمی‌کند به کارگرفته می‌شوند، زیرا به خاطر کمتر بودن نرخ بازده تولید نسبت به تورم انگیزه‌ای جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی بوجود نمی‌آید.

نرخ‌های بالای تورم، عدم اطمینان بین سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه این نرخ‌های بالای تورم که معمولا با نوسانات زیاد همراه است عدم اطمینان بین سرمایه گذاران را ایجاد می‌کند، یادآور شد: مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد قدرت خرید مردم را پایین آورده که با کنترل تورم  و تثبیت آن در بلند مدت، شکاف قدرت خرید با قرار گرفتن اقتصاد در مسیر تعادلی بلندمدت به تدریج کاهش یافته  و از بین می‌رود .

مردمی کردن اقتصاد از عوامل ثبات اقتصادی است

وی برنامه داشتن برای اقتصاد، اصلاح سیستم بانکی، مردمی کردن اقتصاد، ایجاد تعصب ملی حول مصرف تولیدات داخلی، شفاف سازی در اقتصاد، مبارزه با قاچاق، را از عوامل ثبات اقتصادی دانست و گفت: قاچاق یک جرم و جنایت در حق تولید و اقتصاد کشور است؛ اما امروزه در نگاه عمده مردم قاچاقچی فردی است که کالایی را با کیفیت بهتر و قیمت پایین تر وارد می‌کند و این مفهوم متأسفانه تغییر کرده است .

قاچاق؛ عامل نابودی تولید داخلی است

شایان تصریح کرد: قاچاق کالا در بلندمدت تولید کننده داخلی را نابود می‌کند و با مرگ تولید در کشور، کسی که قاچاق انجام می‌دهد کالا را با قیمت چند برابر به مردم عرضه می‌کند و مردم برای تآمین نیاز مجبور به خرید می‌شوند و تعیین نرخ بجای اینکه در دست تولید کننده و در داخل کشور باشد دست دلال و قاچاقچی می‌افتد و بزرگترین ضربه نهایی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه ایلام با بیان اینکه قاچاق کالا فرصت‌های زیادی را از اقتصاد کشور می‌گیرد، افزود: حدودا 50.12 میلیارد دلار قاچاق کالا آمار رسمی است که در کشور داریم، اگر این معضل حل شود می‌توانیم میلیون‌ها شغل در اقتصاد کشور از همین محل ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.