گروه جامعه:پانزدهم دی دماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۸۷ لایحه برنامه ششم توسعه مربوط به نظام سلامت رأی به انتزاع سازمان بیمه سلامت از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و الحاق آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داد. رأیی که همان موقع واکنش‌هایی در پی داشت؛ به طوری که برخی از کارشناسان حوزه بیمه سلامت به صراحت می‌گفتند که این الحاق به تنهایی کمک چندانی به حل اختلاف موجود بین دو وزارتخانه یاد شده، نمی‌کند و چه بسا ممکن است وضع را بدتر هم بکند.اتفاقی که به نظر می‌رسد به آرامی در حال وقوع است.

دولت در اجرای طرح تحول سلامت به بن بست می‌خورد

محمود صدقی :سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ما ضمن نقد موضوع یاد شده در پاسخ به اینکه پس از گذشت بیش از چهار ماه از الحاق سازمان بیمه سلامت آیا این مصوبه توانسته است مشکلات بین دو وزارتخانه کار و بهداشت در بحث حق بیمه و بدهی سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی را برطرف کند، می‌گوید: با الحاق بیمه سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشکل همچنان وجود دارد و حل و فصل نشده است. در واقع بحث مربوط به بیمه سلامت همچنان محل مناقشه بین دو وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. یعنی با اجرای طرح تحول سلامت خیلی از صندوق‌های بیمه‌ای از جمله صندوق تأمین اجتماعی که زیر پوشش وزارت کار هستند، به موقع پول بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی را بابت دریافت خدمات درمانی توسط مشمولان، پرداخت نمی‌کردند به همین خاطر وزارت بهداشت می‌خواست با در اختیار گرفتن سازمان بیمه سلامت هم این مشکل را حل کند و هم اینکه پولی که از محل ارائه خدمات بدست می‌آورد در اختیارش باشد تا در هر جایی که لازم بود تخصیص بدهد که نتیجه آن نیست که مورد نظر این وزارتخانه بوده است.

وی با ابراز رضایت نداشتن با ادغام بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت می‌گوید: در اجرای هر برنامه‌ای اگر پیمانکار و ناظر یکی باشند، نتیجه چندان مثبت نخواهد بود. این اتفاق را در ادغام بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت شاهد هستیم. یعنی برخلاف سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اینجا پیمانکار و ناظر یکی هستند. در این صورت هیچ تضمینی بر اجرای دقیق قانون نخواهد بود.

وی ادامه می‌دهد:کافی است نگاهی کلی به هزینه بخش درمان جامعه در چند سال اخیر بیندازیم. هزینه این بخش با افزایش ۵- ۴ برابری به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. چون در این حوزه وزارت بهداشت هم سیاستگذار است و هم پرداخت کننده پول و هم ناظر. از این رو یک مرتبه دریافتی پزشکان از لحاظ مالی ۳۰ برابر افزایش می‌یابد. دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جایی به صراحت گفته است «پزشکی که در یکی از شهرستان‌ها در هر روز یک عمل جراحی می‌کرد، اکنون ۲۰ مورد در روز و ۶۰۰ مورد در هر ماه عمل جراحی می‌کند.» حال با توجه به اینکه هر پزشک متخصص فقط برای معاینه بیمار باید حتماً ۲۰ دقیقه وقت بگذارد انجام ۲۰ عمل جراحی در رو ممکن است؟ قطعاً چنین چیزی ممکن نیست، اما به وی با ضریب پنج یا ۶ پول پرداخت می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است دولت در اجرای طرح تحول سلامت به بن بست می‌خورد. وی می‌گوید:زمانی می‌گفتند صفر تا ۱۰۰ هزینه بیماران بستری با بیمارستان هاست، اما امروز به این نقطه رسیده‌اند که به بیمار می‌گویند خودت برو فلان وسیله عمل جراحی را تهیه کن. یعنی از لحاظ پرداخت هزینه از جیب بیمار برگشتیم به ۴-۳ سال قبل.

به عبارت دیگر طرحی که امید مردم بوده است، به خاطر نبود اتخاذ سیاست‌های صحیح و سپردن تمام امور درمان به یک وزارتخانه، دیگر امکان تداوم اجرایش وجود ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.