یزد - رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت گفت: فرهنگ اهدای عضو در سالهای اخیر رشد مثبتی داشته و با گذشت ۱۷ سال از تصویب قانون اهدای عضو تاکنون ۱۵ هزار عضو از مبتلایان مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهداء شده است.

۱۵ هزار عضو از مبتلایان مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهداء شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سیدمحمد کاظمینی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: فرهنگ پیوند اعضای افراد مرگ مغزی باید در جامعه نهادینه شود و هم اکنون ۵۷ درصد پیوند کلیه در کشور از افراد مرگ مغزی انجام می شود برای تحقق این اهداف بهداشت تشکل های مردم نهاد باید در کنار دولت حضور جدی داشته باشند .

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۳هزارو ۴۳۸مورد پیوند عضو در کشور انجام شده که از این تعداد یک هزار و ۲۷۴ مورد پیوند از افراد زنده و بقیه مربوط به افراد مرگ مغزی شده بودند صورت گرفت .

کاظمینی تصریح کرد: پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی در کشور ما در منطقه و آسیا بی نظیر است و در بخش پیوند کبد هم در سال گذشته بیش از پانصد هزار مود پیوند انجام شده  و در سال ۹۵ تعداد ۱۹۹ مود پیوند قلب، ۸۰۳ مورد پیوند کبد، هزار و ۲۷۴ مورد پیوند کلیه از افراد زنده و ۱۴۰ مورد پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی صورت گرفته است.

رئیس مرکزمدیریت پیوندعضو وزارت بهداشت با بیان اینکه  تاکنون بیش از ۵۰۰ پیوند در شیراز انجام شده تصریح کرد: در زمینه پیوند کبد اقدامات مناسبی در کشور انجام شده و پیشرفتهای مهمی صورت گرفته و هم اکنون پیوند کبد تنها در شیراز و اصفهان انجام می‌شود که هشت مرکز پیوند کبد و علاوه بر آن ۳۰ مرکز پیوند کلیه نیز در استان های مختلف کشور فعال است و در سطح دنیا جزو رتبه های اول تا سوم در این زمینه هستیم .  
وی از انجام پیوند مغز استخوان در کشور خبرداد و افزود: یک هزار و ۴۰ مورد پیوند مغز استخوان سال گذشته در کشور انجام شده که از سلول‌های بنیادی خون ساز بهره می‌گیرد وهزینه‌ پیوند عضو در خارج از کشور بسیار بالا است ولی در ایران تمام هزینه‌های مربوطه به آن بصورت کاملا رایگان انجام می‌شود.
کاظمینی در خصوص کارت‌ های اهدای عضو گفت: در صورتی که فرد کارت پیوند اعضا را امضا کرده باشد به معنای این است که وصیت کرده و نیازی نیست که از خانواده اجازه گرفته شود ولی در سال‌های گذشته به دلیل جلوگیری از مشکلات حتما رضایت را هم می‌گیریم

این مسئول از کسب رتبه ی دوم استان یزد در فراهم آوری و اهدای عضو در سال گذشته خبر داد و افزود: شاخص اهدای عضو در این استان 55و26 صدم درصد یعنی دو و نیم برابر میانگین کشوری است این در حالی است این شاخص در کل کشور رقم 9و10 دهم درصد را نشان می دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.