روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که همزمان با استقبال مقامات اتحادیه اروپا از پیروزی حسن روحانی در انتخابات، رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه در حال متحد کردن جامعه بین‌المللی علیه ایران است.

انتخاب مجدد روحانی، بین اروپا و آمریکا درباره ایران شکاف ایجاد کرده است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که انتخاب مجدد حسن روحانی دولت دونالد ترامپ را در مواجهه با اتحادیه اروپا درباره سیاست آینده این کشور در موضوع ایران قرار داده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت؛ مقامات اروپایی از انتخاب مجدد حسن روحانی که یک رئیس جمهور میانه رو است و مسیر مشخصی را در زمینه سیاست خارجی طی ۴ سال آینده اتخاذ می‌کند استقبال کرده‌اند. اما دونالد ترامپ که یک روز بعد از انتخابات ایران عازم عربستان، مهمترین رقیب ایران در منطقه، شده است تلاش کرده تا جامعه بین المللی را برای سیاستهای خود علیه نفوذ ایران در منطقه با واشنگتن همراه کند.

ترامپ در کنفرانس رهبران کشورهای عربی گفته؛ «جلوگیری از تأمین مالی تروریست‌ها مسیری است به سوی شکست آسان آنها ولی شکی نیست که از بین بردن این تهدید ممکن نخواهد شد جز با نام بردن از دولتی که به تروریست‌ها پناه می‌دهد، از آنها پشتیبانی مالی می‌کند و پایگاه اجتماعی برای آنها ایجاد می‌کند؛ همان دولتی که مسئول بی ثباتی شدید در منطقه است یعنی ایران.»

ترامپ همچنین مدعی شده است؛ «از لبنان گرفته تا عراق و یمن، ایران به تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های افراط‌گرا، سلاح و آموزش می‌دهد و این باعث گسترش هرج و مرج در منطقه شده است.»

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته از اولین رهبرانی بود که پیروزی حسن روحانی را به وی تبریک گفت.  

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت؛ بعضی از مقامات اتحادیه اروپا امیدوار هستند که روحانی در ۴ سال آینده سیاست خارجی ایران را تلطیف کند به ویژه سیاستهای این کشور در زمینه حمایت از نیروهای شیعه در سوریه، عراق و یمن. این درحالیست که مقامات دولت ترامپ در محافل خصوصی نگران این مساله هستند که انتخاب مجدد روحانی ممکن است محافظه کاران ایران را در حمایت مالی از آنچه که آنها تروریسم میخوانند افزایش یابد.

وال استریت ژورنال مینویسد؛ بنابراین مشخص است که مواضع رهبران اتحادیه اروپا درباره ایران در تضاد با مواضع رهبران واشنگتن است.

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران موفق شد با کسب ۵۷ درصد آرا یک دوره ۴ ساله دیگر ریاست خود را تمدید کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.