اراک- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با آغاز فصل گرما نسبت به احتمال رخداد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

تب کریمه کنگو را جدی بگیرید/چه کسانی بیشتر در معرض این بیماری هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، دکتر محمد فتاحی افزود: سل، تب مالت یا بروسلوز، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مشمشه و شاربن یا سیاه زخم از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر ایجاد خسارت مالی و اقتصادی، تلفات و صدمات جبران ناپذیری را بر جمعیت انسانی وارد می آورد.

وی ادامه داد: بر این اساس مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از اولویت های سازمان دامپزشکی است و هر ساله برای جلوگیری از انتقال این بیماری ها به انسان فعالیت های گسترده ای از جمله واکسیناسیون و تست انواع بیماری‌ها در جمعیت دام ها در دامداری های سنتی و صنعتی انجام و دام‌های آلوده مشخص و حذف می شوند.

فتاحی تب کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده را یکی دیگر از بیماری های مشترک انسان و دام عنوان کرد و گفت: این بیماری هیچ گونه علائم بالینی در جمعیت دام ها نداشته و زمانی تشخیص داده می شود که در بین جمعیت انسانی بروز کند.
وی با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها و احتمال شیوع این بیماری ادامه داد: کنه مهمترین عامل انتقال این بیماری است که با سم پاشی دام و اماکن دامی تا حد زیادی آمار مبتلایان انسان کاهش می یابد.

فتاحی تماس با گوشت آلوده را یکی از راههای رایج انتقال بیماری به انسان دانست و افزود: با تجهیز کشتارگاه ها به سردخانه های صفر تا چهار درجه می توان از انتقال آن به انسان ها جلوگیری کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: شهروندانی که اقدام به کشتار دام در خارج از کشتارگاه که معمولا بدون رعایت پوشش های بهداشتی شامل دستکش، عینک و ماسک انجام می شود یا اقدام به تهیه گوشت تازه کشتار شده در خارج از کشتارگاه ها می کنند در معرض این بیماری قرار می گیرند و برای جلوگیری از انتقال این بیماری باید لاشه را به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کنند تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.