گروه جامعه:معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی از تلاش این نهاد برای کاهش همپوشانی مراکز نیکوکاری و مؤسسات خیریه در ارائه کمک به محرومان خبر داد.

کمیته امداد در ارائه مجوز و نظارت بر موسسات خیریه هیچ مسؤلیتی ندارد

 محمود مصدق: علی محمد ذوالفقاری در نشست خبری صبح دیروز خود در پاسخ به پرسش «قدس» مبنی بر این که کمیته امداد چه برنامه خاصی برای متمرکز کردن فعالیت‌های مراکز نیکوکاری دارد؟ گفت:این کمیته در ارائه مجوز فعالیت به مراکزنیکوکاری و مؤسسات خیریه و همچنین نظارت بر آن‌ها هیچ نقش و مسؤلیتی ندارد به همین دلیل اطلاعات دقیقی نداریم که یک نیازمند از چند خیریه کمک می گیرد بنابر این در تلاشیم تا با نظام بخشی شبکه ارتباطی کمیته و تبادل اطلاعات با خیریه‌ها، همپوشانی‌ها کمتر شود.

وی با اشاره به این که آمار دقیقی از تعداد مؤسسات خیریه فعال در کشور ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر با ۱۲۵۵ مرکز نیکوکاری و مؤسسسه خیریه که با کمیته امام خمینی اهداف مشترک دارند همکاری اطلاعاتی می کنیم و این گونه از چند محل به یک نیازمند کمک نمی شود.

ذوالفقاری توسعه فرهنگ انفاق، مشارکت بیشتر مردم و ساماندهی کمک‌های سایرین را از اهداف مهم کمیته امداد امام خمینی در راستای محرومیت زدایی دانست و گفت: قطعاً این اهداف با دریافت اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی که از طریق صدقات، فطریه و... محقق می‌شود.

وی با اشاره به این که کمیته امداد در مسیر حامی‌یابی حرکت می‌کند، تصریح کرد: این کمیته تا کنون ۱۰ میلیون خیر را سازماندهی کرده است که ۸ میلیون نفر از آن‌ها در حوزه صدقات و مابقی در حوزه اکرام یتیم، اطعام و غیره هستند.

به گفته وی کمیته یاد شده به طور میانگین ۱۰ هزار حامی جذب می کند اما با این وجود ۱۰ هزار یتیم در کشور وجود دارد که فاقد حامی هستند.وی با بیان اینکه درآمدهای مردمی ۲۵ درصد درآمدهای کمیته امداد امام خمینی را تشکیل می‌دهد، گفت: درآمدهای مردمی این کمیته در سال گذشته ۱۴۶۳ میلیارد تومان بوده است.

وی سپس به ثبت نام حامیان جدید در ماه رمضان امسال اشاره کرد و گفت: سال گذشته صد هزار نفر به مجموعه حامیان کمیته امداد اضافه شده است و در تلاش هستیم تا این رقم در رمضان امسال افزایش یابد.

ذوالفقاری سپس به بحث موانع مشارکت خیرین و مردم پرداخت و گفت: یکی از این موانع دستبرد زدن به صندوق صدقات است که کمیته امداد برای رفع این مشکل در تلاش است تا صندوق‌ها را ضد سرقت و در جاهای امن نصب کند.

وی اطلاع نداشتن خیرین از نحوه مصرف کمک‌ها را مانع دیگر مشارکت خیرین خواند و گفت: برای رفع این مانع نیز در تلاش هستیم تا با اطلاع رسانی بیشتر مسیر مصرف کمک‌ها را مشخص کنیم. مثلاً از۴۰۰ میلیارد تومانی که سال گذشته در پی اجرای طرح اکرام یتیم جمع آوری شد ریالی از آن در جای دیگر هزینه نشده است.

وی با اشاره به این که برخی از مردم نگرانند که طرح‌های کمیته امداد به گداپروری منتهی شود، گفت: برای رفع این نگرانی نیز کمیته به دنبال اجرای طرح‌هایی است که توانمندی نیازمندان را افزایش دهد بر همین اساس کمک‌ها در قالب آموزش، ازدواج، ساخت مسکن و... ارائه می‌شود

وی با اشاره به جمع‌آوری ۳۵ میلیاردی درآمد کفاره و فطریه در سال گذشته، گفت: برنامه‌های متنوعی در قالب سفره‌های اطعام، جذب حامیان جدید، صله رحم ایتام با مسئولان در ماه رمضان خواهیم داشت.

به گفته وی امسال نیز مثل سال‌های قبل سفره‌های ایتام در استان‌های مختلف کشور پهن می شود.

ذوالفقاری در خاتمه از اجرای طرح مفتاح‌الجنه در ماه رمضان خبر داد و گفت: در این طرح صله رحم از خانواده‌های تحت حمایت با خیرین و مسئولان خواهد بود تا در این دیدارها به نیازهای مددجویان پاسخ داده شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.