گروه جامعه:در مصوبه هفتصد و هفتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۵/۴/۱۳۸۷که موضوع آن اصول و چارچوب برنامه و فعالیت های آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستانی است به صراحت بیان شده که اصول حاکم بر فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در دوره پیش دبستانی باید هماهنگ با اهداف و محتوای دوره‌ابتدایی باشد.

تحمیل هزینه های بی حساب و کتاب مراکز پیش دبستانی بر دوش والدین

جامعه- مسعود حیدری معینی:فعالیت هایی که مغفول مانده و بیشتر مجریان آن که مدارس غیر دولتی هستند به حاشیه هایی می‌پردازند که اصلاً مد نظر آموزش و پرورش نیست اما متاسفانه تعارف‌ها و عدم کنترل کیفی لازم سبب شده که مردم هم سر در گم شوند و به رغم پرداخت هزینه های گزاف آنچه را که انتظار دارند دریافت نکنند.

به عنوان مثال در دوره پیش دبستانی باید به فرهنگ بومی و محلی کودکان عنایت و محتوای مورد نیاز به صورت غیرمتمرکز تدوین شود و در پایان ارزش‌یابی نوآوران بر اساس مشاهده رفتار و عملکرد گروهی آنان با رویکرد تشویقی صورت گیرد در حالی که گزارش های مردمی چیز دیگری را می‌گوید.

چند بار شهریه می‌گیرید؟!

خانم معتمدی؛ ولی یک دانش آموز می‌گوید: بابت ثبت نام فرزندم در یکی از مراکز پیش دبستانی وابسته به آموزش و پرورش یک میلیون و۴۵۰هزار تومان بابت شهریه پرداخت کردم .

وی می‌افزاید:چون کارمند هستم و ناچارم یک ساعت دیرتر دنبال فرزندم بروم بنابر این ۴۵۰هزارتومان دیگر هم بابت آن پرداخت کردم که البته فقط دوماه این ماجرا ادامه داشت .معتمدی با دلی پردرد می‌گوید: وقتی ۲ماه از سال گذشت بدون اطلاع قبلی نامه ای به دستم دادند که باید ۶۵۰ هزارتومان هم بابت روزهای پنج شنبه پرداخت کنم و اکنون هم برای جشن پایان سال ۸۹ هزارتومان دیگر از ما پول گرفتند و پایان اردیبهشت را اختتامیه کار خود اعلام کرده اند آیا این انصاف است؟ مگر فعالیت مراکز آموزشی تا نیمه خرداد ماه ادامه ندارد؟ پس آموزش و پرورش چه چیز را رصد می‌کند؟

لوتی گری و کلاه شاپو

خانم شاکری از دیگر اولیا که خودش فرهنگی است اظهار می‌کند:اولویت در پیش دبستانی تربیت دینی با رویکرد قرآنی است ،فقط چند آیه را به بچه‌ها می‌گویند که حفظ کنند آنوقت در مراسم جشن نیمسال اول مراسم رقص بر پا می‌کنند،لباس لوتی‌های چاله میدان با کلاه شاپو را به تن پسرها می‌کنند و رقصیدن دختران را روی استیج به اجرا می‌گذارند. خیلی متاسفم که همه چیز به مسخره گرفته می‌شود و با فرستادن چند عکس و فیلم دیگر گزارش خلاف واقع را به آموزش و پرورش می‌دهند تا بتوانند امتیاز خودشان را بالا ببرند و شهریه بیشتری از مردم بگیرند.

آقای خدایار یکی دیگر از اولیای دانش آموزان هم از بابت شهریه های نامتعارف گله دارد و می‌گوید: ابتدای سال به ما گفتند که یک میلیون و۶۰۰هزار تومان مبلغ شهریه است و بعد از چند ماه لیستی به ما دادند و ۱۲۰هزارتومان بابت هزینه کرایه سالن ورزشی۴۵هزارتومان بابت ایاب و ذهاب ۱۵۰هزارتومان بابت لوازم التحریر و کتاب هاب آموزشی ۱۵۰هزار تومان بابت کلاس های سفالگری،نقاشی،آمادگی کلاس اول،زبان انگلیسی و۱۳۵هزارتومان بابت برگزاری اردوها از ما درخواست کردند.

شخصیت کودک را له نکنید

آقای معین آبادی می‌گوید: ظهر که فرزندم از مدرسه آمد به شدت گریه می‌کرد و به من می‌گفت که تو بابای خوبی نیستی وقتی جویای علت شدم به من گفت: امروزجشن داشتیم و از بچه‌ها عکس گرفتند اما خانم ناظم من را بیرون کشید و گفت از من عکس نگیرند چون تو پول نداده ای من را بیرون کردند و من هم جلوی دوستانم خیلی خجالت کشیدم و دیگر به مدرسه نمی‌روم.

خانم ناظم من را بیرون کشید و گفت از من عکس نگیرند چون تو پول نداده ای من را بیرون کردند و من هم جلوی دوستانم خیلی خجالت کشیدم و دیگر به مدرسه نمی‌روم  وی اظهار می‌کند: اصلاً از جریان عکس و پول خبر نداشتم و چقدر خوب بود حداقل از بچه من عکس می‌گرفتند و قبل از چاپ از من می‌پرسیدند که پول آن را پرداخت می‌کنم یا خیر، ولی شخصیت بچه من را جلو بچه های دیگر له نمی‌کردند،خدا می‌داند چقدر تلاش کردیم تا دوباره این بچه به مدرسه رفت.

خانم نیری هم می‌گوید: علاوه بر شهریه هر چند روز یک بار به عناوین مختلف مثلا:۶هزارتومان بابت یک قطعه عکس،۳۰هزارتومان بابت جشن تولد گروهی ۵۰هزارتومان بابت هدیه روز معلم و دیگر مسایل از ما پول خواسته اند و جالب اینست که هر بار به عناوین مختلف طوری مسئله را عنوان می‌کنند که گویی ما والدین آن را خواسته ایم در صورتیکه خودشان به چند نفر از اولیا خط می‌دهند و ما را در مقابل کار انجام شده قرار می‌دهند که دور از عدالت است .

کلاس های نقاشی و کاردستی فوق برنامه نیست،لطفاً پول نگیرید!

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید:در حال حاضر حدود ۹۰۰هزار دانش آموز در مقطع پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند که طبق مصوبات برنامه درسی مشخصی دارند.

رخساره فضلی محتوای متداول در این دوره را مشتمل بر عناوین انس با قرآن، شعر و سرود، بازی، نقاشی، کاردستی، نمایش خلاق، بحث و گفت‌وگو، مشاهده، آزمایش، گردش علمی و تماشای فیلم و آشنایی با نحوه استفاده از فناوری‌های جدید اعلام می‌کند و می‌افزاید: این فعالیت‌ها در فرایند تولید محتوای آموزشی، با نگاه‌تلفیقی و باهدایت‌مربی، به روش فعال به اجرا در می‌آیند ودر اصل این وظیفه ذاتی پیش دبستانی‌ها است.

در پیش دبستانی تربیت باید قرآنی باشد 

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش تاکید می‌کند: اگر مدرسه ای برای انجام برنامه هایی با عنوان فوق برنامه برای پیش دبستانی‌ها بخواهد از مردم پول بگیرد به این معنی است که کار خودش را به درستی انجام نمی‌دهد.

وی اظهار می‌کند:متاسفانه کار های اصلی و ذاتی که ماموریت این دوره است در پیش دبستانی انجام نمی‌شود و در برخی از بخش‌ها گرایش به آموزش الفبا بیشتر است و بچه‌ها در این فضا محصور می‌شوند که به رشدشان کمک نمی‌کند و این نتیجه عدم رعایت قانون است.

مدیران و مربیان باید بدانند در پیش دبستانی باید بسترها برای شکوفایی استعداد کودکان فراهم شود و اگر در حوزه اجرا سیاست های آموزش و پرورش مشکلاتی وجود داشته باشد باید مسوولان امر پاسخگو باشند.

رخساره فضلی تأکید می‌کند:نگاه ما در آموزش و پرورش فرهنگی و کارکرد اصلی آن تعلیم همراه با تربیت است بخصوص در پیش دبستانی که تربیت قرآنی مدنظر است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.