اصفهان- مدیر کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان اعلام کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان عرضه دام عشایر استان اصفهان به بازار انجام می شود و به همین دلیل از هفته آینده شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت گوشت قرمز در این استان خواهیم بود.

قیمت گوشت قرمز در استان اصفهان تا هفته آینده ۲۰درصد کاهش می یابد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اکبر نجفی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران، امنیت غذایی را یکی از مؤلفه های مهم جامعه خواند و افزود: استان اصفهان در بخش تولید محصولات استراتژیک فعالیت های خوبی انجام داده به طوری که در حال حاضر این استان در تولید شیر و گوشت مرغ رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: پشتیبانی امور دام پشتوانه نهاده ها و تولیدات گوشت سفید و قرمز برای امنیت غذایی و غذای سالم مردم است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان به تأمین نهاده های دامی بخش دامپروری اشاره و تصریح کرد:بیش از ۵۰ درصد غذای مصرفی مرغداری ها ذرت، ۳۰ درصد سویا و مابقی مکمل هایی است که به دام ها می دهند

وی ادامه داد: در داخل کشور بیش از ۹ میلیون تن مصرف ذرت در واحد های دامی داریم، این در حالی است که سالانه فقط ۳ میلیون تن ذرت تولید می شود و بقیه ذرت مورد نیاز باید وارد شود.

نجفی تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام به هیچ هنوان دنبال خرید و فروش نیست بلکه به دنبال تنظیم بازار است.

وی در  ادامه با بیان اینکه در طول سال بیش از ۵۰ هزار تن ذخایر استراتژیک گوشت در کشور نگهداری می شود، گفت: در این زمینه استان اصفهان به شبکه توزیع کشور وصل هستیم، به این معنا که کمبودهای سایر استان ها را هم جبران می کنیم.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان با اشاره به تولید گوشت مرغ منجمد در استان اصفهان، اظهار کرد: ما با مرغداران به صورت مستقیم وارد عمل شده و خرید مستقیم انجام و به کشتار می فرستیم، مرغ هایی که برای انجماد استفاده می شوند باید دارای وزن و کیفیت مطلوب باشد، بسته بندی و کد گذاری می شود و در سردخانه های طرف قرارداد در دمای منفی ۴۰ درجه برای مصرف سال منجمد می کنیم.

وی یادآور شد: هر چه درجه انجماد بالا باشد کیفیت مرغ بهتر خواهد بود.

توزیع ۱۰ هزار تن مرغ منجمد در سال ۹۵

نجفی با بیان اینکه در شهر اصفهان سال گذشته ۱۰ هزار توزیع مرغ منجمد انجام شد، اظهارکرد: ما باید حداقل ۵۰ هزار تن دخیره مرغ منجمد داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال گذشته به منظور حمایت از مردم بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه برای افزایش میزان مرغ در بازار هزینه شده است.

نجفی تاکید کرد: تمام تولیدات پشتیبانی امور دام استان اصفهان با کیفیت صادرات، تحت نظارت دامپزشکی و کارشناسان کنترل کیفی است و دارای وزن استاندارد، کاهش بار میکروبی به دلیل انجماد در دمای بالا و کاهش بار آنتی بیوتیک می باشد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان استفاده کم مردم از مرغ های منجمد را یکی از مشکلات موجود در این استان برشمرد و گفت: متأسفانه هنوز فرهنگ استفاده از مرغ منجمد و مرغ های گرم کم وزن جا نیفتاده است و مردم ما از مرغ های منجمد استقبال نمی کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگرکشتارگاهها راغب به کشتار مرغ سنگین هستند در حالی که استاندارد آن زیر ۲ کیلوگرم است.

نجفی گفت: یک عدد مرغ ۳ کیلویی ۷۰۰ گرم ضایعات دارد و این برای فروشندگان مرغ پر سود و برای خریداران انباشته ای غیر قابل مصرف است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۷۰۰ واحد صنفی گوشت سفید در استان اصفهان، اظهارکرد: در این استان روزانه ۳۵۰ تن  گوشت مرغ گرم مصرف می شود، در واقع ذائقه مردم برای مصرف گوشت مرغ بیشتر است در حالی که گوشت منجمد ویژگی های بهتری دارد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان بیان داشت: اگر مرغ تولیدی سایز شوند ۶۰ درصد مشکل صادرات گوشت مرغ حل می شود.

راه اندازی شبکه مویرگی توزیع مرغ منجمد در استان اصفهان

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اعلام اینکه شبکه مویرگی برای توزیع مرغ منجمد در استان اصفهان راه اندازی شده است، گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان مردم می توانند مرغ های منجمد با کیفیت صادرات را در شرکت های تعاونی مصرف، اتکا، کوثر، تعاونی های محلی سطح شهر که با بنرهای اطلاع رسانی محل عرضه آنها به شهروندان اطلاع رسانی شده است، تهیه کنند.

نجفی اظهارکرد: در اوایل انقلاب در کشور سرانه مصرف گوشت مرغ ۱۱ کیوگرم بوده اما در حال حاضر در استان اصفهان ۲۴ سرانه مصرف کیلوگرم است که با فرهنگسازی باید به ۲۶ کیلوگرم برسد تا سلامت به مردم هدیه داده شود.

 وی میزان تولید گوشت مرغ در استان اصفهان را ۱۷۰ هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: اگر پتانسیل های تولید کامل شود می توانیم به بیش از ۲۲۰ هزار تن تولید دست پیدا کنیم.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان ادامه داد: مصرف سالانه مرغ استان اصفهان حدود ۱۱۰ هزار تن است یعنی ۳۵ درصد تولید ما مازاد مصرف داخل استان است و باید صادرات انجام شود.

وی در بخش تولید گوشت قرمز تصریح کرد: در حال حاضر ۷۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود اما میزان مصرف ۹۰۰ هزار تن می باشد که مهمترین دلیل کاهش تولید، فقیر شدن مراتع است.

وی از دیگر دلایل گرانی گوشت قرمز در این دانست که دامداران به دلیل بارندگی دام خود را در مراتع نگه داشتند، به طوری که سال گذشته ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دام توسط عشایر در کشتارگاهها عرضه می شد اما امسال هنوز عرضه زیادی انجام نشده است.

نجفی از سرمایه گذارانی که می توانند برای واردات گوشت گوسفندی با اداره پشتیبانی دام همکاری داشته باشد، دعوت به همکاری کرد.

وی فعالیت دلالان و واسطه ها را عامل مهم گرانی قیمت محصولات دامی خواند و گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان عرضه دام عشایر استان اصفهان به بازار انجام می شود و به همین دلیل از هفته آینده شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت گوشت قرمز در این استان خواهیم بود.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان اظهارکرد: در سال ۸۸ تا ۹۱ حدود ۴ و نیم میلیون تن تولیدات دامی داشتیم که در سال ۹۲ تا ۹۵ با افزایش ۲۷ درصدی به ۵.۷ میلیون تن رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.