امروز دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که رژیم‌های سعودی و صهیونیستی دو روی یک سکّه هستند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. سعودی‌ها نسخه کپی برابر اصل صهیونیست‌ها محسوب می‌شوند که برای تحقق اهداف شوم خود ـ چه در داخل و چه در خارج از مرزهای عربستان ـ دست به هرکاری می‌زنند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ رژیم آل‌سعود اخیرا پروژه سرکوب شیعیان ساکن مناطق شرقی عربستان را بار دیگر کلید زده است. یورش‌های وحشیانه نظامیان سعودی به منطقه «العوامیه» واقع در شهر شیعه‌نشین «قطیف» از حدود دو هفته پیش آغاز شده است. به دنبال این اقدامات خصمانه تاکنون 4 نفر از شیعیان به شهادت رسیده و شماری دیگر به شدت زخمی شدند. این اقدامات خصمانه در العوامیه درحالی انجام می‌شود که تحرکات شیعیان این منطقه برای نشان دادن اعتراضات خود به آل‌سعود، همواره «مسالمت‌آمیز» بوده است.

شهر شیعه‌نشین قطیف در استان «احساء» در شرق عربستان واقع شده است. این شهر از شهرهای قدیمی عربستان به شمار می‌رود و تاریخ آن به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. شهر قطیف دارای یک میلیون نفر جمعیت شیعه است. منطقه «العوامیه» نیز که زادگاه شهید شیخ نمر النمر محسوب می‌شود، در شهر قطیف واقع شده است. پس از اعدام شهید شیخ نمر در حدود یک سال و نیم گذشته سلسله اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه آل‌سعود علیه شیعیان ساکن زادگاه این روحانی برجسته شیعی، تشدید شد؛ اقدامات خصمانه‌ای که امروز نیز به اوج خود رسیده است.

سرکوب گسترده شیعیان مناطق شرقی عربستان که از هیچ ابزاری برای دفاع از خود برخوردار نیستند، با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی مواجه شده است. درهمین ارتباط، علمای قطیف با صدور بیانیه‌ای هرگونه تساهل و تسامح در برابر اقدام نظامی آل‌سعود در العوامیه را رد کردند. علمای قطیف اعلام کردند: « ما و تمامی غیرتمندان امت اسلامی، خواهان انتقام هستیم و هیچکس حق تساهل و تسامح در این زمینه را ندارد و هرکس این کار را انجام دهد از ما نیست». انجمن علمای یمن نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: « از تمامی مسلمانان درخواست می کنیم تا برای توقف حملات نظامی آل‌سعود به العوامیه قیام کرده و به وظایف خود عمل کنند».

مقامات آل‌سعود برای توجیه سرکوب شیعیان تاکنون بهانه‌های واهی مختلفی را مطرح کرده‌اند. با این حال، پُر واضح است که علت اصلی قلع و قمع اهل تشیّع مناطق شرقی، دشمنی مقامات سعودی با ایدئولوژی شیعیان است. درست یک هفته پیش از آغاز موج سرکوب شیعیان، «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی در اقدامی بی‌سابقه و البته هتّاکانه اظهاراتی را به منظور زیر سؤال بردن یکی از اعتقادات اصلی شیعیان یعنی اعتقاد به «مهدویت» مطرح کرد. وی با لحنی تمسخرآمیز گفت: «ایرانی‌ها معتقدند که مهدی (عج) خواهد آمد و باید زمینه را برای ظهور او فراهم کرد». این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که علت اصلی اقدام وحشیانه اخیر خاندان سعودی، نگرانی شدید آنها از ریشه دواندن ایدئولوژی شیعیان در عربستان است نه آنچه که از آن به عنوان تخلفات اهل تشیّع یاد می‌کنند.

افزون براین، امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی سودای تصدی کرسی پادشاهی پس از ملک‌سلمان را در ذهن می‌پروراند. سلسله تحولات ماه‌های اخیر در عربستان نیز حاکی از آن است که بن‌سلمان تا حدودی اداره امور کشور را در دست گرفته است. ازهمین روی، به نظر می‌رسد که سرکوب شیعیان مناطق شرقی عربستان با دستور مستقیم بن‌سلمان و با هدف جلب حمایت سران وهابیت از خود، انجام می‌شود. در واقع، جانشین ولیعهد سعودی با خوش‌رقصی برای وهابیون از طریق سرکوب اهل تشیّع، تلاش می‌کند تا برای عبور سهل و آسان از موانعِ پیش روی خود در مسیر رسیدن به پادشاهی، حمایت آنها را به دست آورد.

علاوه براین، از سلسله شکست‌های متعدد خاندان سعودی در عرصه سیاست‌های جنگ‌طلبانه خارجی نیز نباید غافل شد. مقامات رژیم سعودی امروز بیش از هر زمان دیگری به خلق بحران‌هایی نیازمندند که افکار عمومی منطقه و جهان را از دومینوی شکست‌های خارجی آنها به ویژه در یمن، سوریه و عراق، منحرف سازد. به همین دلیل، سعودیها در تلاش هستند تا با القاء این توهم که شیعیان خطر بزرگی برای عربستان محسوب می‌شوند، به افکار عمومی آدرس غلط داده و آنها را از طرح سؤالات متعدد درباره سیاست‌های جنگ‌طلبانه شکست‌خورده ریاض بازدارند. خاندان سعودی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا توجه افکار عمومی حتی‌المقدور به داخل مرزهای عربستان معطوف شود تا خارج از این مرزها.

در این میان، اما سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال اقدامات تروریستی رژیم سعودی علیه شیعیان بی‌دفاع و بی‌گناه العوامیه نیز در نوع خود قابل تأمل است. ایالات متحده آمریکا و همچنین کشورهای غربی ـ عربی که خود را پرچمدار احترام به حقوق بشر تلقی می‌کنند، تاکنون کوچکترین موضعی در قبال اقدامات خصمانه آل‌سعود در العوامیه اتخاذ نکرده‌اند. مدعیان حقوق بشر بار دیگر این واقعیت را اثبات کردند که حقوق بشر در قاموس آنها هیچ جایگاهی ندارد و این، منافع و مصالح آنهاست که تعیین می‌کند متناسب با شرایط زمانی و مکانی، چه موضعی باید بگیرند. امروز، سعودیها به پشتوانه حمایت‌های بی‌دریغ متحدان غربی ـ عربی خود، شیعیان را تحت شدیدترین فشارهای ممکن قرار می‌دهند.

تداوم اقدامات وحشیانه آل‌سعود علیه شیعیان در مناطق شرقی عربستان ممکن است روند تحرکات مسالمت‌آمیز آنها را به سمت اتخاذ گزینه «مقاومت مسلحانه» سوق دهد؛ گزینه‌ای که بدون شک درصورت تحقق، معادلات کنونی در عربستان را دستخوش تغییرات گسترده خواهد کرد. درهمین راستا «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه‌ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان تصریح می‌کند: «البته بعید نیست که در صورت تداوم همین وضعیت، بخشی از شیعیان ساکن مناطق شرقی به گزینه مقاومت مسلحانه فکر کنند. نکته قابل ذکر در این زمینه، این است که اگر شیعیان ساکن مناطق شرقی روی گزینه مقاومت مسلحانه فکر کنند و در مقام پیاده سازی آن برآیند، آنگاه هیچکس جلودار آنها نخواهد بود».

درهرصورت، مسلم آن است که مقاومت شیعیان عربستان در برابر سرکوبگری‌های آل‌سعود همچنان با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد و شیعیان، میدان اعتراضات مسالمت‌آمیز خود به سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم سعودی را حتی با تشدید سرکوب‌ها ترک نخواهند کرد. شیخ «اکرم الکعبی» دیبرکل جنبش «نُجَباء» عراق درباره مقاومت شیعیان عربستان در برابر اقدامات سرکوبگرانه آل‌سعود می‌گوید: «ماشین سرکوب آل‌سعود در العوامیه خانه‌های مردم را ویران کرده، کودکان را به شهادت رسانده و ترس و خرابی را گسترانده است. مقاومت مردم العوامیه در برابر رژیم وهابی سعودی همانند مقاومت مردم غزه و جنوب لبنان در برابر رژیم صهیونیستی است».

امروز دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که رژیم‌های سعودی و صهیونیستی دو روی یک سکّه هستند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. سعودی‌ها نسخه کپی برابر اصل صهیونیست‌ها محسوب می‌شوند که برای تحقق اهداف شوم خود ـ چه در داخل و چه در خارج از مرزهای عربستان ـ دست به هرکاری می‌زنند. درحال حاضر سعودیها سیاست‌های خصمانه‌ای مشابه آنچه را که در نزد صهیونیست‌ها سراغ داریم، درپیش گرفته‌اند؛ غافل از اینکه دیر یا زود آن‌ها نیز همچون رژیم صهیونیستی منفور غاطبه ملت‌ها خواهند شد./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.