چندی قبل رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع)  فرمودند: «خرمشهرها در پیش است» شرایط منطقه‌ای نشان می‌دهد که گروه‌های محور مقاومت روزهای تعیین کننده‌ای را در پیش دارند که همچون گذشته با سازش ناپذیری و حماسه سازی باید سربلند آنها را پشت سر بگذارند.

حزب الله؛ حماسه ساز و سازش ناپذیر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ «اینک ملت‌های‌ عرب‌ و مسلمان‌ برای‌ نخستین‌ بار شاهد عقب‌ نشینی‌ خفت‌بار و از سر ناچاری‌ غاصبان‌ صهیونیست‌ از سرزمینی‌ هستند که‌ سال‌ها آن‌ را ملک طلق‌ خود پنداشته‌ و هرگونه‌ گفت‌وگو درباره‌ آن‌ را رد می‌کردند. این‌ حادثه‌ عظیم‌، منشاء مقایسه‌ای‌ به‌ یاد ماندنی‌ میان‌ دوگونه‌ رفتار با دولت‌ خشن‌ و زورگوی‌ صهیونیست‌ و حامیان‌ بی‌انصاف‌ آن‌ است‌: رفتاری‌ از سر شجاعت‌ و عدالت‌خواهی‌ و متکی‌ بر فداکاری‌ مؤمنانه‌ جوانان‌ و رفتاری‌ از سر تسلیم‌ و گریز و متکی‌ بر تصمیم‌ مستکبران‌«.

این بخشی از پیامی است که ولی امر مسلمین جهان 17 سال پیش در چنین ایامی صادر کرده اند؛ پیام تبریک به ملت، دولت و حزب‌الله لبنان به مناسبت پیروزی‌ بر رژیم صهیونیستی در چهارم خرداد 1379. رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در سال 2000 میلادی کاری کارستان کردند و بر همه خاطرات تلخ مسلمانان و اعراب از نزاع نیم قرنی با اشغالگران اراضی اسلامی، خط فراموشی کشیدند.

آزادی جنوب لبنان را به واقع باید سرآغاز تحولات جدی درغرب آسیا دانست، اگرچه بسیاری از کارشناسان پیروزی انقلاب اسلامی درایران را ریشه تحولات عمیق، اثرگذار و تعیین کننده در این منطقه می‌دانند اما لبنان به دلیل شرایط ژئوپلتیکی ویژه‌ای که دارد و از جمله اینکه کشوری عربی در کنار سرزمین‌های اشغالی است، همواره در کانون توجه و البته طمع قدرتهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده و طبیعتا هرگونه تحولی در آن بلافاصله حاوی پیام به تمام منطقه است و مهمتر آنکه آنچه در جریان تاسیس و شکوفایی جریان مقاومت اسلامی لبنان که بعدا به نام مبارک حزب‌الله خوانده شد، قابل توجه است نقش هدایتگری و راهبری جمهوری اسلامی ایران است که دوست و دشمن بر آن صحه می گذارند.

پس از این توفیق ارزشمند لبنانی‌ها که اسطوره شکست ناپذیری صهیونیستها را برای همیشه به موزه تاریخ فرستاد، جریان‌های مقاومت اسلامی دیگر خصوصا در سرزمین‌های اشغالی جانی دوباره گرفتند و ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل سلسله وار در مسیر شکست و اضمحلال قرار گرفت؛ جنگ 33 روزه و چندین تهاجم فراگیر اما نافرجام علیه غزه محاصره شده هم از دستاوردهای آن توفیقی است که در شامگاه سوم خرداد 79  با تدبیر فرماندهان حزب‌الله و در راس آنها سیدحسن نصرالله و شهید عماد مغنیه و جانفشانی جوانان لبنانی رقم خورد. دبیرکل حزب الله لبنان سالها بعد خاطره‌ای زیبا و مهم از آن ایام نقل کرد؛«در اواخر سال ۱۹۹۹ در دژ اسرائیل انتخابات نخست‌وزیری صورت گرفت. رقابت میان ایهود باراک و نتنیاهو بود، هر دو نیز وعده داده بودند اگر پیروز شوند از لبنان عقب‌نشینی خواهند کرد... اما جو این بود که ارتش اسرائیل عقب‌نشینی نمی‌کند و وقتی هم زمان معین‌شده برسد، برای باراک کاری ندارد زیر قولش بزند... بنده از شما پنهان نمی‌کنم که حتی اوضاع ما در حزب الله در سطح سیاسی و جهادی مانند دیگر نیروهای سیاسی کشور و منطقه بود و این گونه به موضوع نگاه می‌کردیم... این‌جا سفری داشتیم به جمهوری اسلامی و دیداری با حضرت امام خامنه‌ای. دیدگاهمان را درباره‌ اتفاقات و انتظارات را شرح دادیم. ولی حضرت امام خامنه‌ای نظری مخالف و تعجب برانگیز داشتند. ایشان گفتند، برخی برادران هم حضور داشتند، که: پیروزی شما در لبنان بسیار بسیار نزدیک است، بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی که انتظارش را دارید و این را با چشم خود خواهید دید. و این مخالف تمام تحلیل‌ها، اطلاعات، اسناد و مدارک بود. در آن برهه هیچ‌گونه نشانه‌ای از آغاز تدارک اسرائیل برای عقب‌نشینی از جنوب لبنان وجود نداشت. ایشان به برادران گفتند: به لبنان که بر می‌گردید، خود را برای این پیروزی آماده کنید که سخن‌رانی سیاسی‌تان چه باشد و هنگام عقب‌نشینی دشمن اسرائیلی به مرزها چه کارهایی انجام دهید.»

جالب آنکه دقیقا 18 سال قبل در سوم خرداد 1361 رزمندگان ایرانی به فرماندهی حاج احمد متوسلیان (همان کسی که اتفاقا جزو حلقه اصلی موسس مقاومت اسلامی لبنان است) با شکست معجزه گونه ارتشیان صدام، خرمشهر را آزاد کردند تا خمینی کبیر درباره آن بگوید: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

چندی قبل رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع)  فرمودند: «خرمشهرها در پیش است». بنظر می‌رسد این سخنان ایشان را باید توصیه‌ای به همه فرزندان انقلاب در اقصی نقاط جهان دانست. شرایط منطقه‌ای هم نشان می‌دهد که گروه‌های محور مقاومت روزهای تعیین کننده‌ای را در پیش دارند که همچون گذشته با سازش ناپذیری و حماسه سازی باید سربلند آنها را پشت سر بگذارند./

انتهای پیام

محمدمهدی رحیمی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.