۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 532504

گروه جامعه:گرم شدن پدیده‌ای است که در دهه‌های اخیر تأثیرات زیادی بر طبیعت گذاشته است

پیامدی دیگر از پدیده «گرمایش»

ترجمه- مریم سادات کاظمی:  پژوهشگران آمریکایی بتازگی دریافتند گازهای گلخانه‌ای جو، تعادل سرما و لایه‌های عظیم یخ در اعماق زمین را بر هم زده و حاکی از آزاد شدن ۷۳ درصد دی اکسید کربن از خاک‌های منطقه آلاسکا در پاییز است.

خاک‌های منجمد، توده‌های عظیمی از خاک اعماق زمین مناطق قطبی هستند که هرگز ذوب نمی‌شوند. این در حالی است که به نظر می‌رسد حجم زیادی از گاز دی اکسید کربن از مناطق توندارا در شمال شرقی آلاسکا متصاعد می‌شود که به عقیده دانشمندان ناشی از فرایند گازهای گلخانه‌ای است.

نخستین نشانه‌های این پدیده مهم زمانی آشکار شد که فعالیت نباتات و گیاهان در ابتدای زمستان مشاهده شد، در حالی که دانشمندان بر این باورند اکوسیستم این منطقه مهم‌ترین مانع انتشار گاز دی اکسید کربن در جو است.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا انتشار گاز دی اکسید کربن در نتیجه تجزیه گیاهان سال گذشته یا گیاهان قدیمی‌تر اعماق زمین متصاعد شده است زیرا این گاز طی ده‌ها سال یا حتی قرن‌ها زیر لایه عمیق خاک منجمد مدفون گشته و حالا دانشمندان را به جست‌وجوی منفذ خروج آن‌ها واداشت.

این پدیده ناشی از گرمایش جو در طول سه ماه پاییز است که انجماد خاک را به تأخیر انداخته و موجب فتوسنتز طولانی تری در سطح گیاهان می‌شود. در نتیجه مواد آلی تحت عملکر میکروب‌ها تجزیه می‌شوند که این فرایند با تولید گاز دی اکسید کربن همراه است. لازم به یادآوری است که سال ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال از زمان ۱۸۸۰ است که با افزایش ۲۷/۳ درجه‌ای نسبت به مقدار متوسط همراه بود.

در گذشته مناطقی از خاک آلاسکا به طور کامل در طول یک ماه منجمد می‌شد اما این فرایند در حال حاضر سه ماه یا بیشتر طول می‌کشد. قطب شمال بسیار سریع‌تر از دیگر قسمت‌های زمین با پدیده گرمایش روبه‌رو بوده و آلاسکا در سه سال متوالی متحمل گرمای بی‌سابقه‌ای بوده است. لایه‌های عظیم خاک منجمد در این منطقه به عنوان مانعی مهم برای جلوگیری از انتشار گاز دی اکسید کربن عمل می‌کند که در صورت انتشار سریع و یک باره می‌تواند همانند بمب عمل کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.