یزد- نماینده یونیسف در ایران گفت: برای حمایت از کودکان و نوجوانان در رسیدگیهای قضایی،اسناد بین المللی متعددی تهیه و تدوین شده که این اسناد، حداقل استانداردهای لازم برای حمایت از کودکان و نوجوانان در رسیدگی های قضائی را ارائه می دهد.

حمایت از کودکان یک اجماع بین المللی است

به گزارش قدس آنلاین  به نقل از روابط عمومی داد گستری، ویل پارکس در آیین افتتاحیه کارگاه دادرسی ویژه کودکان و نوجوانان در استان یزد اظهارداشت: این اسناد بین المللی می تواند با توجه به فرهنگ، قوانین و رویه های داخلی هر کشور تکمیل و بهتر و مفید تر اجرا گردد.

وی با ابراز خرسندی از تلاش عملی نظام جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با چالش های مربوط به حمایت از کودکان و نوجوانان، افزود: اصلاحات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ و قانون آیین دادرسی کیفری با هدف تسهیل و ترویج استفاده از جایگزین های مجازات اقدامی پسندیده و قابل تحسین است.

این مسئول، کودکان و نوجوانان را نیازمند حمایت دانست و گفت: کودکان در رسیدگی های قضایی، شامل کودکان قربانی جرم ، شاهد جرم و ناقض قانون از جمله آسیب پذیرترین کودکان نیازمند حمایت در هر کشوری هستند .

 وی با اشاره به تصویب اسناد بین المللی متعدد در حمایت از کودکان در رسیدگی های قضایی، تصریح کرد: مقررات پکن، ناظر بر دادرسی ویژه نوجوانان، مقررات ریاض ناظر بر پیشگیری از بزه کاری نوجوانان، مقررات سازمان ملل برای حمایت کودکان محروم از آزادی و رهنمود های سازمان ملل در خصوص عدالت برای کودکان قربانی و شاهد جرم از جمله این اسناد بین المللی است .

نماینده یونیسف در ایران، با اشاره به  همکاری این سازمان با قوه قضائیه، خاطر نشان ساخت: از سال ۱۳۸۴ قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء ظرفیت کارشناسان حوزه های قضایی از جمله قضات، دادستان ها، پلیس، مددکاران اجتماعی و وکلا، در زمینه تعهدات کشوری برای حمایت کودکان در رسیدگی های قضایی فعالیت می کند.

وی سرمایه گذاری در اجرای خدمات و ارتقاء ظرفیت ها در دادرسی های ویژه اطفال را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: این امر باعث کاهش هزینه های دادرسی، کاهش حجم کاری نظام قضایی کشور نیز می گردد و نقش همکاری بین سازمان درحمایت از کودکان و نوجوانان در رسیدگی های قضائی بسیار مهم و حائز اهمیت است .

پارکس ضمن تقدیر و تشکر از قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گفت: بدون تردید دستاوردهای موجود در زمینه حمایت از کودکان در رسیدگی های قضائی بدون تعهد و تلاش های کارشناسان و مقامات قوه قضائیه امکان پذیر نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.