در حال حاضر اصلاح نظام بیمه ای کشور و ایجاد شفافیت و اصلاحاتی که بایستی در حوزه گمرکی، پولی و بانکی انجام شود از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه سالهاست بحث اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا مطرح است ولی متاسفانه عزم جدی برای تغییر و اجرای آن وجود ندارد پس غیر از برنامه وجود عزمی برای ایجاد تغییر یک ضرورت است.

اقتصاد کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است/ عزم جدی برای تغییر  در دولت وجود ندارد/ دولت به واسطه بی انضباطی مالی خیلی گران اداره می شود

اختصاصی قدس آنلاین - مهدی طغیانی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان  در خصوص وعده های انتخاباتی دولت دوازدهم به قدس آنلاین گفت: پیگیری وعده های انتخاباتی و محقق شدن آنها نیاز به پیش زمینه هایی دارد؛ به نظر می رسد که باید برای چهار سال آتی برنامه های لازم  اگر وجود دارد باید بازنگری شود و اگر نیست برنامه ریزی مجددی در این زمینه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه با این حال به نظر می رسد اکنون برنامه عملیاتی برای تحقق این وعده ها وجود ندارد، افزود:  البته برنامه ششم توسعه هست ولی این موضوع نیاز به یک برنامه عملیاتی دارد که دولت باید آن را در قالب بودجه های سالیانه نشان داده و برنامه ریزی کند.
طغیانی با تاکید بر این نکته که اقتصاد کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است، ادامه داد:  این اصلاحات ساختاری غیر از داشتن برنامه، عزمی برای اجرا می خواهد چنانچه ما سالهاست می خواهیم نظام مالیاتی مان را اصلاح کنیم ولی آن عزم و اراده جدی برای تغییر در آن وجود ندارد یا در آن حدی که باید باشد، نیست.
 وی در خصوص اولویت بندی مطالبه وعده ها از دولت دوازدهم اظهار کرد: در حال حاضر اصلاح نظام بیمه ای کشور و ایجاد شفافیت و اصلاحاتی که بایستی در حوزه گمرکی، پولی و بانکی انجام شود از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه سالهاست بحث اصلاح  قانون عملیات بانکی بدون ربا مطرح است ولی متاسفانه عزم جدی برای تغییر و اجرای آن وجود ندارد پس  غیر از برنامه وجود عزمی برای ایجاد تغییر یک ضرورت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر برنامه و عزم جدی هم وجود داشته باشد باید گفت که  بحث انضباط دولت به ویژه در حوزه های مالی یک ضرورت است. در حال حاضر دولت خیلی پر خرج اداره می شود اگر دولت بخواهد کاری انجام دهد باید بتواند برایش هزینه کند یا لااقل سهم خود را ایفا کند و این نیاز به یک انضباط مالی دارد.
وی ادامه داد: ولی متاسفانه این انضباط مالی وجود ندارد و اگر این انضباط مالی وجود نداشته باشد، بعید است که دولت بتواند گام اصلاحی جدی  بردارد.
طغیانی با اشاره به ضعف دولت در عرصه اقتصادی به منظور تحقق وعده ها به قدس آنلاین گفت: خود رئیس دولت هم بحث تقویت اقتصادی کابینه را اعلام کردند و این نشان می دهد که تا حدودی اذعان به این است که خودشان هم از عملکرد  اقتصادی شان راضی نبودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در مجموع وقتی بخواهیم قضاوت کنیم باید گفت دستاورد های اقتصادی دولت در چهار سال اول محدود است که البته باید اذعان داشت دولت در حوزه اقتصادی خودش نیز به این امر واقف است و نقطه قوت خود را اقتصاد نمی داند.
وی افزود: دولت یازدهم  بیشترین نقطه قوت خود را حوزه سیاست خارجی می دانست و امیدوار بود که از آن نقطه بتواند در حوزه اقتصاد نقش آفرینی کند که این امر  اتفاق نیفتاد. حالا این امیدواری وجود دارد که برای چهار سال بعد بتواند گام های جدی تری بردارد.
طغیانی با تاکید بر ضرورت مطالبه گری وعده ها از دولت گفت: باید صبر کرد ترکیب جدید اقتصادی  دولت مشخص شود که با چه برنامه ای و با چه افرادی می خواهند جلو بروند و آیا این افراد عزمی برای تغییر دارند یا خیر!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.