سوادکوه- هفتمین جشن قرق شکنی (باز شدن مراتع) درمنطقه موزی چشمه سوادکوه با حضور دامداران، عشایر و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

 جشن قرق شکنی در سوادکوه برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور در این مراسم گفت: سه شاخصه انسان، دام و مرتع مهمترین عوامل بهینه استفاده ازمراتع  است همچنین پانزده هزار نقطه عشایری در کشور وجود دارد که حافظان مرزها هستند.
کرم‌علی قندالی از اختصاص ۷۰۰ هزار تن علوفه پارسال برای عشایر خبر داد و گفت: دولت برای هر کیلو علوفه حدود ۳۰۰ تومان یارانه پرداخت می کند و ۵۰ هزارتن علوفه سال گذشته در انبارها باقی مانده است.
مدیرکل دفتر مراتع، جنگل ها و آبخیزداری کشور نیز با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۴ میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد افزود: این مراتع به دوصورت درقالب صدور پروانه های چرای دام و مرتع داری به بهره برداری می رسند.
ابوالفضل یاوری به ۷۰ میلیون واحد دامی درکشور که معادل ۲/۲ دهم ظرفیت مجاز مراتع کشور است اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار پروانه چرای دام صادر شده است. همچنین ۳۳میلیون هکتار طرح های مرتع داری تهیه شد که ۱۸میلیون هکتاراز این طرح ها به بهره برداران واگذار و۶ میلیون هکتار در مرحله اجرا است.
معاون منابع طبیعی مازندران با اشاره به ۳۷۸هزارو ۵۵۹ هکتار مرتع در این استان که نیم درصد مراتع کشور را تشکیل می دهد گفت: هزار و ۶۴ سامانه عرفی برای تقسیم مرتع داران بین خودشان در این استان فعالیت می کنند. همچنین اقتصاد ۱۳هزار و۵۰۰ خانوار در مازندران وابسته به مراتع است.
سید محسن موسوی توصیه کرد: بهره برداران، مرتع داران و دامدارانی که در این مراتع تعلیف می کنند ورود وخروج دام ها و ظرفیت مرتع داری را در زمان مشخص رعایت کنند.
رئیس منابع طبیعی سوادکوه با بیان اینکه ۱۲۷هزار هکتار جنگل و بیش از۴۳هزار هکتار مرتع در این منطقه واقع است گفت: هزار و۷۱۷ بهره بردار مرتع، ۶ شرکت تعاونی مرتع داری و یک انجمن صنفی مرتع داران با هدف جلب مشارکت وتوانمند سازی مرتع داران فعالیت می کنند.
داودی هدف از قرق شکنی را ایجاد نظم، استفاده زمانی برای مرتع داران، استفاده بهینه از آب وخاک جنگل بدون ایجاد خسارت و کاهش تنش های اجتماعی نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.